Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii vrea să recepţioneze în acest an circa 125,6 kilometri de autostradă, toate tronsoanele fiind situate pe Coridorul IV de transport Pan-European.
Din datele MTI, ministerul vrea să recepţioneze lucrările la: varianta de ocolire Arad (12,3 km), Arad – Timişoara (32 km), Medgidia-Constanţa (30 km), varianta de ocolire Constanţa (32 km), la care se adaugă Cernavodă-Medigidia (19,3 km).
În privinţa variantelor ocolitoare, vor fi puse în funcţiune în 2011: centura municipiului Oradea, varianta de ocolire a municipiului Iaşi, varianta de ocolire de la Suceava sau varianta de ocolire de la Cluj est şi, nu în ultimul rând, varianta de ocolire a municipiului Caransebeş.
Pe lângă aceste lucrări care se vor finaliza în 2011, vor intra în execuţie cele mai importante obiective de investiţii de autostrăzi de pe Coridorul IV: Timişoara – Lugoj (35,6 km), Orăştie – Sibiu (82 km), Nădlac – Arad (38 km), Deva-Orăştie (32 km), Lugoj-Deva (99 km).
La acestea se adaugă lucrări aflate în licitaţie în momentul de faţă, care vor intra în execuţie în 2011, şi anume variante de ocolire precum cele de la Săcuieni, Carei, Târgu Mureş, Bacău, Tecuci, Braşov, Bucureşti, Mihăileşti, Alexandria, Caracal, Craiova sud-est sau drumuri care vor intra în reabilitare şi modernizare, cum ar fi Satu-Mare, Baia Mare, Dej-Baia Mare, Zalău-Răstoci, Târgu-Mureş-Reghin-Sărăţel, Ştei-Beiuş-Vârfurile Ştei, Şoimuş-Baia de Criş, Sibiu-Sighişoara, Bumbeşti Jiu-Petroşani, Galicia Mare – Calafat, Craiova-Galicia Mare, Baia Mare-Moisei-Iacobeni, Beiuş-Oradea, Crasna-Iaşi. Lor li se adaugă proiectele: Reghin-Topliţa, Arad-Oradea-Haţeg-Simeria, Petroşani-Baru, Rovinari-Bumbeşti Jiu, la care lucrările se află în executare.
În ceea ce priveşte atragerea de fonduri europene, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii ar putea utiliza efectiv, în 2010, fonduri europene de minimum 140 milioane de euro, dacă sunt semnate în acest an contractele aflate pe calendarul de finanţare europeană.
Contractarea ar putea depăşi uşor 500 milioane de euro.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anunţat că vor fi lansate, în intervalul 2010 – 2011, proiecte cu finanţare prin Programul Operaţional Sectorial -Transporturi (POS-T) în valoare de 5,573 miliarde de euro.
Din total, programul de autostrăzi are alocată suma de 2,5 miliarde de euro, lungimea totală a tronsoanelor ce urmează a fi construite ridicându-se la 288,8 kilometri.
Variantele ocolitoare ce urmează să fie finanţate prin POS-T au o lungime totală de 138,7 kilometri, cu o valoare totală de 539 milioane de euro.
‘Avem în execuţie, din alte surse decât fondurile comunitare, proiecte de autostrăzi cu o lungime de 243 de kilometri, cu o valoare totală de 2,7 miliarde de euro. Cea mai mare parte a lor sunt finanţate de la buget, de la BEI şi din fondurile de coeziune’, a subliniat, recent, Anca Boagiu.
În ceea ce priveşte proiectele de cale ferată, acestea au alocată suma de 1,88 miliarde de euro şi vizează modernizarea a 166 kilometri de cale ferată. De asemenea, 227 milioane de euro vor fi folosiţi pentru modernizarea a 21 de gări.
În ceea ce priveşte proiectele pentru aviaţie, sunt alocaţi 150 de milioane de euro, proiectele în transportul intermodal au alocate 33 milioane de euro şi proiectele pentru transportul naval sunt în valoare de 200 de milioane de euro.
‘Deci, 5,573 miliarde de euro sunt în acest moment pregătite pentru proiecte ce vor fi lansate, astfel încât să absoarbă fondurile comunitare. Fac menţiunea că în acest total nu am inclus tronsoanele în execuţie, care sunt finanţate din alte surse decât POS-T’, a precizat Anca Boagiu.
Până acum, avem 313 km de autostradă
Totodată, MTI a demarat un proiect finanţat de Banca Europeană pentru Investiţii, care vizează realizarea şi modernizarea a 943 de kilometri de drumuri naţionale, valoarea totală a acestuia ridicându-se la 848,5 milioane de euro.
România are realizaţi 313 kilometri de autostradă, iar în curs de execuţie se află alţi 243 de kilometri.
Proiectele care urmează să primească finanţare din POS-T, fiind deja negociate cu Comisia Europeană, sunt: Nădlac-Arad, cu o valoare de 234 de milioane de euro, Timişoara – Lugoj, în valoare totală de 217 milioane de euro, Lugoj – Deva – o valoare totală de un miliard de euro, Deva-Orăştie, finanţat din fonduri ISPA, cu o valoare de 365 milioane de euro, şi Orăştie – Sibiu, cu o valoare totală de 693 milioane de euro. Finanţarea executării lucrărilor la tronsonul Lugoj – Deva începe în acest exerciţiu financiar şi se va încheia, probabil, în 2015.
Anca Boagiu a subliniat, referindu-se la Coridorul IV Pan-European,că, începând de la Nădlac şi până la Constanţa toate tronsoanele de autostrăzi sunt acoperite, existând o parte care urmează să fie finanţată în regim de concesiune sau parteneriat public privat, cum ar fi Sibiu – Piteşti, toate celelalte beneficiind de finanţare în acest moment.
SURSA: Agerpres
Cât va costa un kilometru de autostradă
S-ar putea ca în 2011 să nu se finalizeze nici măcar 10 km din autostrada Transilvania
Ce condiții trebuie să îndeplinești ca să construiești o autostradă în România
Cum ar trebui să arate harta autostrăzilor peste zece ani