Creşterea volumului de tranzacţii prin internet banking şi, implicit, scăderea celor efectuate direct la ghişeu determină băncile să îşi „recalibreze“ reţelele
Suprapunerea exploziei internet-bankingului peste criza economică dă coşmaruri angajaţilor de la ghişeele băncilor. Casierii sunt primii vizaţi atunci când vine vorba de ajustări de personal, iar în piaţă sunt deja vizibile mişcări de acest tip. Mai multe bănci importante din România au anunţat că au demarat sau intenţionează să demareze un proces de recalibrare a unităţilor pe care le deţin ca urmare a creşterii tranzacţiilor prin internet şi, implicit, a scăderii operaţiunilor efectuate cu numerar direct la ghişeu. Unele bănci anunţă scăderi de până la 30% ale volumului de tranzacţii prin casierii. Neafectaţi vor rămâne, se pare, doar angajaţii băncilor care au efectuat deja reduceri ample de personal sau care au preferat să-şi marcheze prezenţa în teritoriu prin unităţi de mici dimensiuni, cu maximum doi angajaţi. Recalibrare nu înseamnă însă neapărat concedierea unor angajaţi, după cum arată pentru Capital reprezentanţii băncilor. Mulţi vor fi recalificaţi sau relocaţi.
Unii îşi vor pierde însă inevitabil locul de muncă în urma unor teste pe care băncile deja le aplică. „CEC Bank nu vizează neapărat extinderea sau închiderea de unităţi, ci eficientizarea reţelei. Ne vom axa pe trei direcţii: redimensionarea reţelei şi relocarea unor unităţi, alocarea către zonele cu potenţial a resurselor umane şi eficientizarea unor fluxuri operaţionale în vederea reducerii cheltuielilor“, spun cei de la CEC, bancă ce deţine una dintre cele mai vaste reţele din România. „Banca a trecut, pe parcursul ultimului an, printr-un amplu proces de remodelare a businessului, pentru a se adapta la noile condiţii de piaţă. Astfel, banca a renunţat la sistemul de francize şi şi-a ajustat reţeaua. În prezent, reţeaua Volksbank numără 140 de sucursale, faţă de 181 de sucursale şi 55 de francize la sfârşitul lui 2010“, arată reprezentanţii Volksbank, care precizează că au relocat deja o parte a personalului de la ghişee către unităţile cu volum mare de tranzacţii.
BCR desfiinţează trei-patru sute de posturi
BCR, cea mai mare bancă din România, cu o cotă de piaţă de 20% după nivelul activelor, este în proces de ajustare a structurilor de personal, ca urmare a schimbărilor survenite la nivelul canalelor de activitate. Reprezentanţii băncii spun că, faţă de anul trecut, s-a observat o scădere a fluxurilor de numerar prin casierii cu 30% şi o creştere echivalentă a volumului de operaţiuni pe canalele alternative (internet, telefon, maşini multifuncţionale, ATM-uri).
Prin urmare, în funcţie de negocierile cu sindicatele, ar putea fi desfiinţate circa 300-400 de posturi de casieri, iar aproximativ jumătate dintre acestea să fie convertite în domeniul vânzării directe de produse (front office) sau alte structuri. Practic, pe fondul migrării treptate de la cash spre operaţiunile prin internet, telefon sau alte canale alternative, structurile de personal se ajustează pe măsură. Preşedintele băncii, Dominic Bruynseels, a comentat pe larg schimbările de la BCR. „Eficienţa contează.
Canalele electronice şi cardurile sunt mult mai utilizate decât în trecut creşterea în ultimul an fiind între 30% şi 40%. În acelaşi timp, operaţiunile prin casierie au scăzut semnificativ. În aceste condiţii, pot spune clar: da, ne vom ajusta numărul de angajaţi. În acest moment discutăm cu sindicatul despre numărul de posturi care vor fi desfiinţate. Strategia presupune ca numărul de angajaţi să fie corespunzător volumului de activitate. De exemplu, în cazul împrumuturilor pentru companii, o bună parte a activităţii noastre a fost transferată către departamentele de recuperare şi consiliere, deci va trebui să creştem numărul de angajaţi în această zonă, dar şi să reducem numărul de angajaţi din zona comercială“, explică preşedintele BCR. În ceea ce priveşte evoluţia tranzacţiilor prin internet banking, cifrele sunt în creştere la toate băncile contactate de Capital. La CEC, de exemplu, volumul a urcat cu peste 43% faţă de anul trecut, la ING cu peste 20%, la la Bancpost cu 19%, la Credit Europe cu mai bine de 50%. Singura bancă contactată de noi care a înregistrat creşteri semnificative la ghişee este Volksbank, cu un plus de peste 30%.
Banca a trecut, pe parcursul ultimului an, printr-un amplu proces de remodelare a businessului pentru a se adapta la noile condiţii de piaţă.
Reprezentanţi Volksbank
Da, ne vom ajusta numărul de angajaţi. În acest moment discutăm cu sindicatul despre numărul de posturi care vor fi desfiinţate.
Dominic Bruynseels, preşedinte, BCR
20% este creşterea medie a volumului operaţiunilor efectuate prin internet banking în cazul principalelor bănci din România