Segmentul vehiculelor sport-utility a avansat în primele şapte luni din acest an cu aproape 20%, în timp ce piaţa autoturismelor a scăzut cu 1,8%. Liderul a rămas neschimbat.

Devine din ce în ce mai clar că piaţa auto din Romånia se manifestă ca o oglindă temporală a celei vest-europene. În ultimii ani, tendinţele înregistrate în state precum Franţa, Germania sau Spania au început să se simtă tot mai pregnant şi la noi. Cu cåteva luni întårziere, fiecare trend pornit din Vest a ajuns, cu mici adaptări balcanice, şi la noi. În urmă cu patru-cinci ani, forţaţi de ambuteiajele tot mai dese, occidentalii au început să cumpere maşini de clasă A. La noi, acelaşi segment creşte acum peste 20%. Ei au început să aplice taxe stimulånd vånzările de vehicule cu motoare mai puţin poluante, noi am urmat aceeaşi direcţie. Pe cånd în Vest începea declinul SUV-urilor (Sport Utility Vehicle) de dimensiuni mari, în Romånia, Patrol, Land Cruiser sau X5 erau regi neîncoronaţi ai clasei. Ei bine, a venit şi la noi vremea schimbării.

SUV cu preţ de compactă

126-19265-22studiudepiata38.jpgDe vreo trei ani, liderul segmentului SUV este un vehicul de dimensiuni relativ mici, cu un preţ care rivalizează cu al multor modele din clasa C. Nu e de mirare că mulţi preferă să lase deoparte Golf-ul care costă, într-o echipare rezonabilă, circa 14.000 de euro, pentru un Tucson sau un SX4 cu preţuri similare. „Segmentul SUV-urilor compacte este unul foarte competitiv şi cu potenţial foarte mare. Aceasta deoarece, aspiraţional, clienţii din clasele C şi D, se gåndesc foarte serios să cumpere un SUV“, consideră Marius Cocu, directorul de marketing al Hyundai Auto Romånia.

Acest potenţial, rămas neînţeles pentru mulţi producători pånă cu trei-patru ani în urmă, a dus acum la o efervescenţă nemaintålnită pe piaţa SUV-urilor. În acest an, piaţa romånească a fost invadată de modele care au dimensiunile clasice ale unui hatchback, dar se laudă cu o gardă la sol mărită şi, eventual, cu tracţiune integrală. „Cred că acum s-au prins mai mulţi producători că e o påine bună de måncat în segmentul ăsta. Piaţa SUV-urilor compacte e efervescentă doar dacă punem şi crossover-ele în ea, pentru că acum în trend sunt CUV-urile (Crossover Utility Vehicle)“, spune Bogdan Paşa, coordonator relaţii publice la Kia RomAuto.

2WD sau 4WD

Ideea că romånii sunt înnebuniţi după SUV-uri este demonstrată şi de cifrele din statistici. În ultimii ani, acest segment a avansat peste creşterea pieţei. O scurtă comparaţie a cotelor de piaţă pe clase ne arată că, în ultimele 12 luni, SUV-urile au cåştigat peste 1% în lupta cu celelalte clase, ajungånd acum la 6,6% din piaţa autoturismelor. Este interesant de observat însă că cel mai våndut model al ultimilor ani, Hyundai Tucson, are mai bine de 50% din comenzi pentru versiuni cu tracţiune faţă (2WD). Să fie acesta secretul succesului? „Fără dubii, aceasta este tendinţa în Romånia, ca şi în alte state vestice. Mai puţin de 5% din clienţii de SUV-uri folosesc cu adevărat tracţiunea integrală. Aceasta este şi foarte scumpă. Concluzia este una logică şi normală: orientarea către tracţiunea 2WD“, a declarat pentru Capital, Marius Cocu. „Hyundai Tucson a fost cel mai bine våndut SUV al anului 2007 şi era normal să continuie trendul de anul trecut şi acum. Au înţeles primii că romånii vor o maşină care doar arată ca un «jeep» şi au creat Tucsonul 2WD“, spune şi reprezentantul Kia, companie care are în vånzare un vehicul, Sportage, dezvoltat pe aceeaşi platformă, dar care a fost comercializat în proporţie de numai 7,8% în varianta cu tracţiune faţă. Bogdan Paşa consideră şi că, în cazul SUV-urilor mici, achiziţia este bazată pe preţ. Tocmai de aceea, pentru viitorul CUV Kia Soul, care va fi lansat în 2009, se duc negocieri aprinse cu producătorul.

Reţeta succesului, încă nespeculată

126-19266-graf.jpg

Faptul că Hyundai a reuşit să menţină atåţia ani acelaşi model în vårful clasamentului vånzărilor nu pare să îi facă şi pe alţi competitori să înţeleagă că aceasta poate fi o reţetă de succes. Dintre importatorii care au maşini similare deja existente pe piaţă, majoritatea declară că mizează pe clienţii care doresc variante 4WD. Importatorul Fiat a anunţat că numai 7,9% din totalul unităţilor Sedici au fost livrate cu tracţiune faţă, în timp ce pentru mai noul Kuga, reprezentanţii mărcii Ford în Romånia se aşteaptă ca peste 75% din clienţi să comande varianta cu tracţiune integrală. Alţii nici măcar nu oferă clienţilor posibilitatea de a comanda maşina doar cu tracţiune 2WD, asigurånd doar trecerea automată sau manuală de la 2WD la 4WD şi invers. Numai că asta înseamnă şi costuri mai mari de achiziţie şi întreţinere. În cazul unui Ford Kuga, spre exemplu, diferenţa dintre cele două variante de tracţiune este de peste 2.000 de euro. Dacă adăugăm şi că întreţinerea unui Hyundai Tucson 4WD este mai scumpă cu circa 5% faţă de cea a variantei 2WD, este destul de clar de ce clienţii care folosesc în peste 90% din cazuri maşina pe şosea au preferat un vehicul cu tracţiune faţă.

În afară de liderul Tucson (1.222 de unităţi), compania Hyundai mai are un model în topul vånzărilor din acest an, SantaFe, însă acesta se află numai pe locul trei, cu 749 de unităţi våndute. Pe poziţia secundă se află acum noul Volkswagen Tiguan, cu 973 de unităţi. Viteza cu care a avansat acest vehicul pånă pe podium le dă speranţe reprezentanţilor mărcii germane pentru poziţia fruntaşă în anul viitor. Oricare ar fi modelul aflat însă în frunte, atåt cei implicaţi în vånzările cu maşini, cåt şi analiştii pieţei, consideră că subsegmentul SUV-urilor mici sau al crossover-elor va ţine întreaga piaţă SUV pe un trend ascendent mai puternic decåt evoluţia generală a pieţei.

1,5% este creşterea înregistrată de cota de piaţă a SUV-urilor în Romånia, de la 5,1%, în prima jumătate a lui 2007, la 6,6%, în semestrul I din 2008

Deşi piaţa autoturismelor a scăzut în primele şase luni din acest an cu aproape 1% faţă de perioada similară din 2007, segmentul SUV a avansat cu 28,6%. Singura clasă care a crescut mai mult este C (30,5%)
Sursa: APIA, estimare Capital