În ultimii ani, câteva case de avocatură au obţinut zeci de mi­li­­oane de euro în contul serviciilor de asistenţă juridică, în cazurile de ex­propriere a terenurilor de pe traseul viitoarelor autostrăzi şi drumuri expres.

Societatea de avocaţi Cecilia Popa şi Asociaţii a primit sarcina de a se ocupa de exproprierile de pe A2 Bucureşti – Cernavodă şi de pe Autostrada Transilvania, în conturile sale intrând, până în prezent, 66 de milioane de lei (circa 17-18 milioane de euro, luând în calcul cursurile de schimb medii din ultimii ani). „Suma reprezintă contravaloarea prestării serviciilor de asistenţă şi reprezentare juridică, în conformitate cu obiectele contractelor încheiate. Menţionăm că toate contractele încheiate cu SCA Cecilia Popa şi Asociaţii prevăd clauze severe de confidenţialitate, încălcarea acestora aducând prejudicii CNADNR SA“, au declarat pentru Capital reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.

Fostul decan al Baroului Bucureşti, Toma Dragomir, a câştigat la rândul lui, în 2003, un contract important, de circa 2,6 milioane de euro, pentru exproprierile de pe traseul viitoarei au­to­străzi Bucureşti – Ploieşti. Alte lici­ta­ţii cu greutate au fost câştigate, în toamna anului trecut, de SCA Pavel şi Asociaţii. Este vorba de două contracte privind exproprierile terenurilor nece­sa­re pentru şoseaua expres „Drumul Nor­dului“, în valoare totală de aproape 5,2 milioane de lei (circa 1,3 milioane de euro). „Îndeplinirea obligaţiilor asumate prin contractele menţionate mai sus presupune colaborarea mai multor specialişti, respectiv avocaţi, ingineri geofizicieni, topografi, evaluatori imobiliari, aşa încât apreciem că onorariul prevăzut este corect, raportat la volumul de muncă alocat“, afirmă Anca Vlai­cu, coordonatorul Departamentu­lui Expropriere din cadrul casei de avoca­tură.

Cinci milioane de euro, la bătaie

Iar ocaziile ca societăţile de avocatură să-şi adjudece asemenea contracte vor fi din ce în ce mai frecvente. Potrivit anunţurilor publicate de CNADNR, sunt în pregătire licitaţii în valoare de circa cinci milioane de euro pentru servicii juridice de expropriere pentru, între altele, autostrăzile Cernavodă-Constanţa şi Arad-Nădlac, modernizarea drumurilor naţionale 24, 24B şi 73 sau a centurii Bucureştiului.

Tensiuni şi contestaţii

Licitaţiile organizate de CNADNR pentru servicii juridice nu au fost lipsite de controverse. Atribuirea contractelor pen­tru efectuarea exproprierilor de pe „Drumul Nordului“ a fost contestată de mai multe case de avocatură.

„A fost mai mult decât ciudat. Deşi s-a specificat clar în caietul de sarcini că serviciile trebuie prestate de un avocat, a fost selecţionată o asociere dintre o societate de avocatură, nişte experţi autorizaţi şi un SRL“, explică unul dintre contestatari, Radu Călin Hîrza. El spune că, deşi a fost dezamăgit şi a muncit foarte mult fără niciun rezultat, este decis să mai participe la astfel de licitaţii.

„Achiziţia de servicii juridice punctuale nu este nimic neobişnuit. Deşi există departamente specializate în cadrul companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor, cel mai probabil acestea ar fi supraîncărcate în cazul în care ar trebui să se ocupe singure de exproprieri“, explică Sorin Ioniţă, directorul de cercetare al Societăţii Academice Române.

El spune că nici redimensionarea compartimentelor juridice nu se justifică, având în vedere că, în general, este vorba de proiecte care se întind pe perioade scurte, de maximum un an. „Cel mai important lucru ce trebuie avut în vedere este dacă preţul obţinut în urma licitaţiilor este comparabil cu cel practicat pe piaţă“, adaugă Ioniţă.

162-31390-capital_04.jpg