Cifrele aferente vânzărilor de automobile sunt, de obicei, cele care fac diferența între un constructor auto de succes și unul care se zbate să supraviețuiască. Cel puțin aceasta este varianta simplistă și deloc reală a analizelor făcute după ureche. Cu siguranță, volumul vânzărilor este un indicator important pentru fiecare companie, însă banii rămași în vistierie la finalul exercițiului financiar au un rol mult mai important .
Din nefericire, stabilirea cu exactitate a profitului obținut pentru fiecare mașină vândută este o sarcină dificilă, iar studiile pe această temă sunt extrem de rare. Pe deoparte pentru că producătorii ascund cu mare grijă astfel de informații, pe de alta pentru că în raportările financiare anuale sau semestriale profiturile menționate sunt generate și de alte activități decât simpla asamblare și comercializare a mașinilor, stabilirea unei diferențe exacte între costurile de producție și logistice și prețul de piață poate fi supusă unor erori majore.
Cu toate acestea, cercetătorii de la Centrul de Cercetare pentru Industria Auto (CAR) al Universității din Duisburg-Essen, și-au asumat riscul de a da publicității rezultatele unui studiu realizat pe baza raportărilor financiare de la jumătatea acestui an ale marilor producători auto. Grație acestui document, puteam afla cu cât își taxează suplimentar producătorii auto clienții pentru a obține profit.
Nissan, liderul segmentului „de volum“
Japonezii de la Nissan, aliații grupului Renault, cel care deține și Dacia, încasează cel mai mare profit mediu pentru fiecare mașină vândută. Cel puțin asta arată cercetarea celor de la Universitatea Duisburg-Essen. Conform acestora, pentru fiecare unitate ajunsă la client, niponii au un profit de 2.088 de euro. Surprinzător pentru mulți, pe poziția a doua se află cehii de la Skoda, companie care are un profit/mașină de 1.589 de euro. Pe al treilea loc în acest clasament al profiturilor se află divizia europeană a Ford cu 973 euro/mașină.
În această categorie este interesant de observat că Volkswagen, brandul cu cele mai mari vânzări din Europa, se află spre coada clasamentului cu un profit/mașină de doar 395 de euro. Conform lui Ferdinand Dudenhöffer, profesorul sub îndrumarea căruia a fost realizat studiul „Volkswagen are o problemă structurală istorică. Își produce majoritatea componentelor prin firme-satelit, iar numărul mare de angajați, aproape toți membri ai unor sindicate puternice, sunt protejați și au salarii mari. Asta afectează profitabilitatea“.
Ar mai fi de notat că, la nivel de grup, profitul Volkswagen/mașină este mult mai mare, de circa 800 euro. Asta pentru că profiturile mari vin de la mărci precum Porsche, Audi sau Skoda. În același timp, mărcile Seat și Volkswagen trag în jos această valoare care este mai redusă chiar decât cea realizată de Alianța Renault-Nissan sau grupul Fiat – Chrysler.
Și dacă tot vorbim despre profiturile per mașină, la nivel de grup este demn de luat în seamă faptul că liderul mondial este, surpinzător, grupul Ford. Americanii au un profit mediu pentru fiecare mașină comercializată de 1.652 de euro.
Pe locul secund în clasamentul pe grupuri se află niponii de la Toyota. Aceștia au un profit de 1.602 euro/mașină. Locul al treilea este ocupat, greu de crezut, de General Motors (GM). Cu o marjă operațională (EBIT) de 8,6%, GM încasează ca profit mediu câte 1.210 euro pentru fiecare unitate comercializată. Pare imposibil de acceptat faptul că, la doar șapte ani după ce a fost salvat cu bani de la autoritățile din SUA, un grup auto poate depăși la nivel de profit concurenți precum PSA Peugeot-Citroen, Renault-Nissan sau Hyundai-KIA, însă cifrele dovedesc cu prisosință asta.
Chiar și profesorul Dudenhöffer admite că a fost surprins de acest rezultat menționând că „detaliul arată importanța unui element trecut cu vederea de mulți: flexibilitatea. După falimentul din 2009, GM a fost reorganizat, «purificat», și asta se vede în rezultatul din prima jumătate a lui 2016“. La capitolul profit per mașină al marilor grupuri auto trebuie observat că din clasamentul Universității Duisburg-Essen lipsește cu desăvârșire marele concern Daimler.
56.000 de euro profit pentru o mașină de 310.250 euro
Dacă în zona mașinilor „de volum“ profitul per mașină se măsoară în sute de euro, pentru mărcile din zona premium și de lux acesta este cuantificat în mii. Astfel, cea mai profitabilă marcă în viziunea studiului realizat de Centrul de Cercetare în Industria Auto (CAR) al Universității din Duisburg-Essen, este Ferrari. Italienii înregistrează un profit de nu mai puțin de 56.000 de euro pentru fiecare mașină comercializată la un preț mediu de 310.250 de euro.
Un profit mult mai mic, dar suficient de mare pentru a atrage atenția este cel realizat de marca Porsche. Germanii au un profit mediu de 15.641 de euro pentru fiecare mașină vândută. În clasamentul profiturilor/mașină din zona premium-lux, locul al treilea este ocupat de britanicii de la Jaguar Land Rover cu 4.068 de euro, iar pe patru se clasează italienii de la Maserati cu exact 4.000 de euro. Este interesant de observat că giganții germani BMW, Audi și Mercedes-Benz se află abia pe locurile 5-7 cu profituri medii per mașină de 3.389 euro, 3.337 euro, respectiv, 3.192 euro. Doar pentru comparație, pentru a face același profit realizat de Porsche pentru o singură mașină, colegii de grup de la Volkswagen trebuie să vândă nu mai puțin de 40 de unități, iar cei de la Audi, cinci.