Fiscul a ajuns la concluzia că e mai ieftin să şteargă restanţele mai mici de 10 lei decât să emită somaţii către datornici. În 2010, pentru a aduce 100 de lei la buget, birocraţii au cheltuit alţi doi lei în procesul de colectare. Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a cheltuit circa 20 milioane de lei în prima jumătate a anului pentru cele 4,8 milioane de scrisori de somaţie trimise datornicilor, după cum reise din declaraţiile preşedintelui instituţiei, S
Fiscul a ajuns la concluzia că e mai ieftin să şteargă restanţele mai mici de 10 lei decât să emită somaţii către datornici. În 2010, pentru a aduce 100 de lei la buget, birocraţii au cheltuit alţi doi lei în procesul de colectare.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a cheltuit circa 20 milioane de lei în prima jumătate a anului pentru cele 4,8 milioane de scrisori de somaţie trimise datornicilor, după cum reise din declaraţiile preşedintelui instituţiei, Sorin Blejnar.
„În urma analizei costurilor de trimitere a somaţiilor către datornici, am constatat că, în multe cazuri, valoarea de recuperat era mai mică sau apropiată de valoarea de cost a procedurii de emitere şi transmitere a unei somaţii, de circa 4 lei, aceste cheltuieli inutile fiind efectuate de câţiva ani încoace. Odată cu aplicarea dispoziţiilor acestui ordin, vom realiza economii semnificative la bugetul instituţiei“, spune Blejnar. ANAF a modificat procedura de emitere a somaţiilor şi a deciziilor de plată, urmând ca restanţele mai mici de 10 lei să fie şterse din cauza costurilor administrative prea mari. În primele şase luni, numărul somaţiilor a crescut cu 26,4% faţă de aceeaşi perioadă din 2009, dar valoarea totală a creanţelor a scăzut cu 42,9%, la 14,18 miliarde de lei, iar sumele încasate efectiv, ca urmare a somaţiilor, au fost de 3,8 miliarde de lei, doar 26,8% din total.
Costul birocraţiei
Şeful Fiscului spune că vor scădea costurile. Dar cât cheltuieşte în prezent Fiscul pentru fiecare un leu colectat? Conform datelor instituţiei, pentru fiecare milion de lei încasat, cheltuielile de colectare sunt de 11.288 de lei, la care se adaugă alte 10.057 de lei, cheltuielile de personal. În total, pentru un milion de lei, costurile sunt de 21.345 lei, ceea ce înseamnă că pentru a aduce 100 de lei la buget, aparatul birocratic consumă încă doi lei.
Somaţii după reguli noi
Deciziile de plată accesorii (dobânzi, penalităţi şi majorări de întârziere), somaţiile şi titlurile executorii se vor emite după 180 de zile de la ultima emitere sau de la data înregistrării restanţelor, dacă sumele datorate nu depăşesc:
– 1.500 de lei în cazul marilor contribuabili (companii cu cifra de afaceri de peste 70 milioane de lei în anul fiscal anterior)
– 1.000 de lei în cazul contribuabililor mijlocii (companii cu cifra de afaceri curpinsă între 6,7 şi 70 milioane de lei în anul fiscal anterior)
– 500 de lei în cazul celorlalţi contribuabili persoane juridice
– 100 de lei în cazul contribuabililor persoane fizice
Deciziile de plată accesorii şi somaţiile se vor emite o dată pe trimestru pentru toţi debitorii care au sume de plată care depăşesc pragurile minime stabilite pentru fiecare categorie de contribuabili, potrivit Ordinului preşedintelui ANAF nr. 2289 din 2010.