După un an în care cotația țițeiului s-a menținut, în medie, peste 100 de dolari/baril, benzina și motorina au rămas sub 6 lei/litru. Cum vor evolua prețurile în 2014 rămâne de văzut, pentru că taxele și cursul de schimb vor conta tot mai mult
România are printre cele mai mici prețuri la benzină și motorină dintre statele europene, conform datelor centralizate de Comisia Europeană (CE). Însă, țara noastră se află la coada clasamentului atunci când vine vorba de veniturile populației, astfel că bucuria oferită de datele Oil Bulletin (CE) se transformă în supărare. Așa cum se poate observa din pagina alăturată, din noul salariu minim pe economie (850 de lei) românii pot face maximum 3,2-3,3 plinuri, de aproape patru ori mai puțini decât spaniolii, de exemplu, care au un câștig minim salarial de circa 750 de euro. Nici dacă luăm în calcul salariul mediu net (1.615 lei – pe octombrie 2013 cel mai recent comunicat de INS) nu îi putem egala pe spaniolii cu venituri minime la plinurile de carburanți. Conform calculelor noastre, din salariul mediu net la prețurile actuale ale carburanților se pot realiza maximum șase plinuri.
Chiar dacă câștigul salarial mediu net a crescut în ultimii patru ani cu peste 13%, în luna ianuarie a fiecărui an din perioada menționată românii nu au putut face mai mult de șase plinuri întrucât prețurile carburanților au crescut cu aceeași valoare (mai accentuată la motorină (20%), ca urmare a accizelor). Spre comparație, în ianuarie 2009, primul an de criză financiară, românii reușeau să facă 10 plinuri de benzină, respectiv 9 de motorină, din salariul mediu net.
În 2013, consumul de carburanți a înregistrat un nou declin. Conform datelor INS, în primele 11 luni volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule a scăzut cu 4%, chiar dacă prețurile combustibililor s-au diminuat cu 1,05%. Mai mult, intrarea pe piață a noilor jucători – NIS/Gazprom, Socar, Artoil etc. – nu a avut efectul scontat decât în mică măsură și zonal, impactul asupra prețurilor medii la nivel național fiind aproape inexistent. Acesta s-ar putea observa abia peste câțiva ani, după extinderea rețelelor noilor jucători. „Pe termen mediu, ne dorim să devenim unul dintre principalii jucători din regiune pe piața de distribuție de carburanți“, ne-a declarat Vadim Smirnov, director general al NIS Petrol România, companie care administrează cele 14 benzinării Gazprom din România.
În ceea ce privește evoluția prețurilor la pompă, directorul NIS spune că pe lângă cotația țițeiului trebuie urmărită și creșterea accizei. Președintele României, Traian Băsescu, crede că Guvernul nu va mai majora accizele de la 1 aprilie, având în vedere alegerile europarlamentare din vara acestui an. În cazul în care guvernanții vor păstra actualul sistem de accize, prețurile la pomă vor fi influențate de evoluția țițeiului și de cursul valutar. Silviu Pojar, sales manager al Noble Securities – sucursala din România, crede că „în 2014, cel mai probabil prețul petrolului Brent va oscila în același interval de preț de 105-110 dolari/baril, în condițiile în care contextul general mondial rămâne în parametrii previzibili în prezent“.