Canalele locale de radio si TV vor plati 17, respectiv 22 de euro pe luna pentru a putea difuza informatiile de baza despre starea vremii. Pentru ca au mai multe frecvente locale detinute, posturile principale platesc cateva sute de euro pentru aceleasi date.

Soare la Bucuresti, ninsoare la Sinaia, polei in Moldova, maxima de x, minima de y. Informatii intrate in rutina programelor de stiri, dar care nu trec neobservate. Informatii pentru care posturile de radio si TV (mai putin canalele publice) scot din buzunar lunar cateva sute de euro (chiar mii in unele cazuri), in functie de complexitatea datelor. Kiss FM, de exemplu, plateste 400-500 de euro lunar, o alta retea nationala aproape o mie, Prima TV – 1.500, iar suma platita de Antena 1 se ridica lunar la cinci-sase mii de euro.


De la 1 martie, posturile de radio si TV vor plati considerabil mai putin Administratiei Nationale de Meteorologie (ANM), dupa protocolul semnat de institutie cu Asociatia Romana de Comunicatii Audiovizuale (ARCA). Actul stabileste conditiile comune in care posturile vor cumpara datele meteo. Daca acum informatiile se platesc dupa un tarifar al serviciilor, aplicabil tuturor posibililor cumparatori, protocolul prevede clar viitoarele sume: 17 euro pe luna pentru o statie de radio, 22 pentru televiziune, pentru informatii meteo de baza – starea vremii, prognoza pe o zi si pe week-end. Pentru informatii suplimentare (prognoze pe o perioada mai lunga, detaliate pe anumite zone, de exemplu, vremea pe partiile de schi) se aplica tarife suplimentare. Daca o statie are mai multe frecvente, cum se intampla cu majoritatea canalelor romanesti, suma se multiplica. Pentru retelele care opereaza exclusiv cu semnal unic (acelasi program pentru toate statiile) se va acorda o reducere de 50% la tariful pachetului standard.


“Facand o metafora, este ca la cumpararea unei masini. Pretul se aplica pentru dotarile standard, dar daca vrei scaune din piele sau un anumit CD-radio, platesti mai mult”, explica Ovidiu Miculescu, presedintele ARCA, adaugand ca demersul asociatiei vine ca urmare a diferentelor mari dintre sumele platite de radiodifuzori. “Am incercat sa ajungem la preturi fixe, la vedere, aceleasi pentru toti. Vrem sa scoatem ideea de negociere,” explica Miculescu. “Am luat in calcul dorinta de informare a publicului, pentru ca datele meteo nu sunt informatii comerciale, accesul posturilor mici la pachetul standard si posibilitatea de a lucra cu o institutie acreditata, nu cu informatii nesigure de pe internet”, continua el. Urmare a noilor conditii, posturile vor achita lunar sume mult mai mici catre ANM, unele chiar la jumatate, dar chiar si canalele mici isi vor permite sa cumpere.


De ce a acceptat ANM tarife mai mici decat pana in prezent? “Am incercat sa gasim cea mai buna formula pentru a informa publicul, dar si pentru a supravietui financiar”, explica Ion Sandu, director general ANM. Demersul ARCA a invocat, de asemenea, obligatia ANM de a informa populatia, potrivit Legii meteorologiei, si de a transmite informatia meteo catre public. “Am stabilit un pret care permite accesul mai multor posturi la informatii. Baza de clienti a crescut astfel si speram sa atragem mai multe posturi”, explica Sandu. “Oricum, la sfarsitul anului, vom verifica in ce masura au venit mai multi clienti si daca asta nu se intampla, vom cauta alte solutii”, continua el. In prezent, ANM numara printre clienti sase posturi TV si sapte de radio.


De ce nu sunt gratuite informatiile meteo? Potrivit directorului ANM, circa 70% din finantarea institutiei este asigurata de la bugetul de stat, iar restul din surse proprii. “Numai costurile de intretinere ale sistemului digital de masurare se ridica la doua milioane de euro anual, din care doar o treime este suportata de la buget”, afirma el. Contractele cu presa aduc aproximativ 10-15% din incasarile ANM din totalul contractelor de servicii meteo. Printre cumparatorii de date meteo sunt companii precum Hidroelectrica, Administratia Nationala a Drumurilor, dar si alte companii private.
Care sunt sursele alternative de informare meteo? Folosirea internetului poate fi o solutie, dar atat reprezentantii ARCA, cat si cei ai ANM, sunt de acord ca nu sunt cele mai bune. “Rezultatele meteo regionale se fac pe baza informatiilor preluate de la punctele de masurare locale ale ANM. Totusi, pe internet, temperatura de la Campina e egala cu cea de la Brasov si nimeni nu-si asuma responsabilitatea”, explica Ion Sandu. In plus, spune George Chirita, director executiv ARCA, “protocolul tine seama de recomandarea Organizatiei Mondiale de Meteorologie ca administratiile nationale sa isi consolideze imaginea publica de sursa oficiala de informatii meteo”.
Noile conditii sunt valabile doar pentru audiovizual. Presa scrisa cumpara date prin contracte individuale, iar preturile variaza intre 150 si 500 de euro pe luna, in functie de datele cumparate si de tirajul publicatiei. ANM nu exclude un protocol asemanator si cu presa scrisa, din randul careia numara 11 clienti.

Cat platesc posturile radio-TV?

  Pret actual (euro/luna) Estimare pret 1 martie
Antena 1 si 3 5.990 4.200
Prima TV 1.550 590
Radio 21 460 340
Info Pro si Pro FM 1.880 1.427
Kiss FM, Radio Star 455 n.a
Pro TV 3.900

2.950

National TV si N24 3.470 2.020
Realitatea TV 1.574

n.a





Nota: Scaderea tarifelor vine ca urmare a unui pret mai mic pentru pachetul standard de informatii.