"Standardele de cost au fost elaborate de minister, împreună cu reprezentanţi ai Băncii Mondiale, ai Băncii Europene de Investiţii şi ai IPTANA (Institutul de proiectare în transporturi al MTI – n.r). Nu vor mai fi permise actele adiţionale, pentru că vom cunoaşte exact care sunt costurile de execuţie", a spus ministrul Transporturilor, la o întâlnire cu presa.

Boagiu a precizat că aceste proiecte sunt postate pe site-ul ministerului, urmând standardele să fie introduse după ce vor fi aprobate.

"Vrem să introducem standarde de cost pentru toate lucrările de infrastructură pentru a fi evitate, astfel, actele adiţionale, care cresc artificial costurile unor astfel de proiecte", a precizat Anca Boagiu.

Potrivit standardelor de cost, pentru lucrările derulate pe calea ferată pe Coridorul IV Pan-European un kilometru de lucrare nu va mai putea depăşi 2,18 milioane euro, iar un kilometru de pistă aeroportuară nu va mai putea costa mai mult de 557.500 de euro. Totodată, au fost stabilite niveluri de cost pe kilometru şi pentru lucrările navale, dar şi pentru reabilitările de cale ferată. În acest ultim caz, un kilometru de cale ferată reabilitat nu va putea costa mai mult de 1,19 milioane euro.

Cum s-au calculat standardele

Conform standardelor de cost un kilometru de autostradă în zonă de munte nu poate depăşi 6,1 milioane de euro. La stabilirea costului unitar s-au luat în calcul: – pentru materiale, utilaje şi transport: preţurile la nivelul lunii ianuarie 2010; – pentru manoperă: salariu mediu brut pe ramură comunicat de Institutul Naţional de Statistică la nivelul mediei anului 2009; – pentru contribuţii asupra salariilor pe care le suportă angajatorul şi le include în costuri • C.A.S, C.A.S.S, Ajutor şomaj, C.C.I, Fond garantare: cotele în vigoare conform Legii nr.12/2010 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010; • pentru accidentele de munca, boli profesionale: cotele în vigoare conform Legii nr. 346/2002 (republicată) privind asigurările pentru accidente de muncă; – pentru cheltuieli indirecte şi profit: procentul de 10% şi respectiv de 5%; – pentru distanţa de transport: • transport materiale la 25 km.

SURSA: EVZ