In urma cu o saptamana, pe 20 august, un avion al operatorului aerian Spanair s-a prabusit pe aeroportul Madrid-Barajas, provocand moartea a 154 de persoane si ranirea altor 18. La cateva zile, pe 24 august, un alt avion s-a prabusit in Kirgizstan, la putin timp dupa decolarea de pe aeroportul din Biskek, soldandu-se cu 65 de morti. Si operatorul irlandez Ryanair s-a confruntat cu un astfel de incident cand, un avion al companiei a fost nevoit sa aterizeze de urgenta pe aeroportul din Limoges, in sud-vestul Frantei, in urma unei depresurizari accidentale.
Astfel de incidente ii determina pe clientii companiilor aeriene sa se intrebe cat de sigur este sa calatoresti pe calea aerului?
Conform statisticilor efectuate periodic, calatoria cu o companie aeriana a devenit de-a lungul timpului din ce in ce mai sigura. Daca rata accidentelor in 1996 era de 1,3 la un milion de zboruri, anul trecut a ajuns pana la 0,75. Si rata de mortalitate a scazut vazand cu ochii, de la 1.035 de morti in 2005, la 692 in 2007. Pe cand, in cazul accidentelor de circulatie, rata mortalitatii a crescut alarmant. De exemplu, doar anul trecut pe soselele din Marea Britanie au decedat 3.000 de persoane.
Kieran Daly, editor Air Transport Intelligence, este de parere ca „acum este mult mai sigur sa zbori decat era in urma cu cativa ani”. In ceea ce priveste cele trei incidente relatate mai sus si petrecute intr-o perioada scurta de timp, analistii sunt de parere ca a fost vorba doar de o simpla coincidenta. „Sunt diferite tipuri de avioane si bineinteles diferite tipuri de accidente” au intarit acestia.
Principalul avertisment si semn de intrebare pentru „consumatorii de zboruri” este faptul ca unele continente au un grad de siguranta mai ridicat decat altele. Spre exemplu rata accidentelor in Africa este de 4 la un milion de zboruri, in Asia-Pacific de 2,76 si de 1,61 in America Latina. In contrast, in America de Nord rata accidentelor la un milion de zboruri este de 0.09.
David Learmount, editor al revistei Flight International, declara ca „accidentele in America de Nord, Europa si Asia, cu exceptia Indoneziei, au devenit foarte rare in ultimii ani. Acest lucru face si mai stranie prabusirea de la Madrid, de exemplu”.
Sursa: The Guardian