Legea americană de reducere a inflației (IRA) funcționează deja
Cu siguranță, acum este cel mai bun moment bun pentru a intra în afacerile de decarbonizare, în Statele Unite. Legea americană de reducere a inflației (IRA), care prevede 374 de miliarde de dolari pentru stimulente ecologice, subvenții și granturi, a fost concepută pentru a atrage companiile private să investească în tranziția de la combustibilii fosili.
Rapoartele inițiale sugerează deja că IRA ar putea funcționa. O analiză American Clean Power, un grup de lobby al companiilor din energie regenerabilă, indică faptul că până acum s-au băgat 40 de miliarde de dolari în investiții privind decarbonizarea și s-au creat aproape 7.000 de locuri de muncă în ultimele luni ale anului trecut.
UE se simte tot mai exclusă și reacționează cu un Plan industrial Green Deal
Viitorul sună atât de bine pentru industria verde din Statele Unite, încât Uniunea Europeană se simte tot mai exclusă. UE este deranjată de faptul că multe dintre scutirile de impozite și subvențiile pe care le oferă IRA se aplică numai produselor fabricate în America, ispitind companiile europene să-și deschidă acum operațiuni în SUA, scrie The Atlantic.
Acest lucru a făcut UE să reacționeze la legea americană de reducere a inflației: săptămâna trecută, Comisia Europeană a propus un „Plan industrial Green Deal”. Uniunea Europeană își propune să răspundă subvențiilor de 369 de miliarde de dolari prevăzute de IRA cu o serie de măsuri care includ stimulente fiscale și regândirea țintelor industriale pentru 2030. În condițiile în care „subvențiile din străinătate afectează concurența”, UE vrea să revizuiască regulile privind ajutoarele de stat pentru a permite statelor membre să ofere un sprijin mai bine direcționat industriilor ecologice, ca parte a unui nouâ „plan industrial Green Deal”.
Împrumuturi de 240 de miliarde de dolari și granturi de 21 de miliarde de dolari
Acesta include împrumuturi de 240 de miliarde de dolari și granturi de 21 de miliarde de dolari pentru a subvenționa afacerile ecologice, o relaxare a regulilor privind ajutoarele de stat pentru a permite țărilor membre să ofere subvenții, formare profesională, autorizarea rapidă pentru proiecte de „tehnologie curată” și măsuri pentru a asigura accesul la „materii prime critice”, cum ar fi litiul folosit la bateriile pentru vehicule electrice. În paralel, miniștrii Economiei din Germania și Franța s-au deplasat la Washington, sperând că vor reuși să convingă SUA să permită mașinilor și bateriilor electrice produse în UE să se califice pentru subvenții.
Producătorii de baterii și EV anunță deja planuri de investiții în SUA
Așadar, chiar și economiile cu relații bune cu SUA, cum sunt cele din UE, Coreea de Sud și Marea Britanie, sunt afectate de regulile IRA care favorizează vehiculele electrice asamblate în America, deși Joe Biden a negat că aceasta a fost intenția legii. Stimulentele stabilite în IRA au determinat deja „o serie de producători de vehicule electrice și de baterii” să anunțe noi planuri de investiții în SUA. Printre ele se numără mari companii europene.
La finele anului trecut, BMW a anunțat o investiție de aproape 2 miliarde de dolari în Carolina de Sud, în timp ce își extinde fabrica existentă și construiește o alta, de baterii, în apropiere. O companie din Norvegia (Freyr) anunțat o investiție inițială de 1,7 miliarde de dolari în Georgia la sfârșitul anului trecut. De asemenea, Enel a anunțat că va construi o fabrică de panouri și celule solare fotovoltaice în SUA.