Privită din afară, CFR Marfă nu pare a fi o companie foarte atrăgătoare pentru un investitor strategic. Valoarea ei a scăzut considerabil în ultimii ani, pe de o parte din cauza datoriilor acumulate, iar pe de alta din cauza liberalizării pieței, care a dus, inevitabil, la pierderea din cota de piață. Privită din interior, însă, societatea a făcut pași importanți către profit. „Anul acesta cred că vom încheia cu 5 milioane de euro profit operațional“, e aproape convins George Micu, directorul general al CFR Marfă.
Ultimul an în care operatorul național de marfă a înregistrat profit a fost 2007 (1,4 milioane de euro). „Dacă ar fi fost privatizată până atunci, cu siguranță suma obținută din vânzare ar fi fost mult mai mare decât așteptările pe care le are acum statul“, spune Ștefan Roșeanu, senior partner Club Feroviar. De altfel, ideea privatizării a fost lansată încă din 2003, pe vremea când ministru al transporturilor era Miron Mitrea. Atunci, CFR Marfă chiar era un jucător dominant, iar piața nu era liberalizată. Vânzarea companiei a fost luată în calcul și de ceilalți miniștri care s-au perindat pe la transporturi, unii dintre ei așteptându-se să privatizeze CFR Marfă pentru mai mult de un miliard de euro.
Când se va încheia privatizarea?
Între timp, valoarea ei a căzut sub 500 milioane de euro, crede Roșeanu, din cauza contextului economic, a datoriilor și pierderilor care s-au adâncit în fiecare an, dar și din cauza lipsei investițiilor: parcul rulant are o vechime de peste 30 de ani. Chiar și așa, există certitudinea că societatea se va privatiza.
Promisiunea de a vinde un pachet majoritar de acțiuni a fost deja făcută Fondului Monetar Internațional (FMI). Singura necunoscută rămâne data finalizării acestui proces.
„Guvernul s-a angajat ca până la sfârșitul anului“, dă un amănunt George Micu. Termen văzut ca imposibil de către unii analiști din piață, convinși că acest lucru se va întâmpla abia în 2013. Până atunci, prima etapă constă în selectarea consultantului, așa cum s-a anunțat și pe site-ul Ministerului Transporturilor. „Practic, până la jumătatea lui aprilie trebuie să se încheie contractul cu consultantul. Apoi, mai sunt o serie de etape, care se vor realiza în paralel cu viabilizarea companiei“, explică Micu. În context, numărul angajaților s-a redus la mai puțin de jumătate, ajungând astăzi la 8.200, de la peste 18.000 câți erau la începutul lui 2008.
Datorii istorice
În cifre, datoriile CFR Marfă erau de aproximativ 300 milioane de euro la finele anului trecut, iar pierderile de 31,5 milioane de euro, cu aproape 68% mai mari față de nivelul aprobat de Guvern prin bugetul de venituri și cheltuieli al companiei. „Pierderile sau datoriile ar putea reduce valoarea companiei cu 20%-30%“, declara într-un interviu anterior pentru Capital Răzvan Orășanu, fost președinte al Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului. Sau situația se poate îmbunătăți „în curând“, spune directorul CFR Marfă, fără a intra în amănunte, „când statul va lua o măsură înțeleaptă cu acordul Comisiei Europene, care să nu constituie ajutor de stat și să nu conducă la distorsionarea pieței din punct de vedere concurențial“. Mai mult, compania a pierdut din cota de piață în ultimii ani, reușind să câștige doar câteva procente anul trecut. „Acum deținem 60,8% pentru mărfurile transportate, într-o piață care a căzut cu 30%-40% din 2008“, explică George Micu.
Piața românească de transport feroviar nu este singura afectată de criză. Situații similare sunt observate și în alte țări precum Polonia, care se pregătește să vândă PKP, al doilea cel mai mare operator feroviar din UE, dar și în Bulgaria, care a anunţat privatizarea BDZ Cargo.
Câteva cifre
Deși 2011 a fost un an mai bun pentru CFR Marfă, societatea a continuat să aibă pierderi
Pierderi: 31,5 milioane euro
Datorii: 300 milioane euro
Venituri: 281,3 milioane euro
Valoare: sub 500 milioane euro
"Acum deținem 60,8% pentru mărfurile transportate, într-o piață care a căzut cu 30%-40% din 2008". George Micu, director general, CFR Marfă