Zilele trecute, danezii de la Lego au anunțat că deschid încă o unitate de producție în Ungaria. O investiție de 200 milioane de euro. Tot în Ungaria au inaugurat, în luna martie, o nouă fabrică și Procter&Gamble, în urma unei investiții de 68 milioane de euro. Sumele nu sunt uriașe, dar arată că pe harta investițiilor Budapesta stă mult mai bine decât Bucureștiul sau alte orașe din România. De ce? Sunt mai mulți indicatori economici care plasează Ungaria în fața României, dar ceea ce-i lipsește țării noastre este infrastructura. Da, lipsa autostrăzilor, a drumurilor moderne îi oprește pe investitori la granița României, chiar dacă la alte capitole stăm mai bine decât vecinii noștri.
Nu vreau să fac o comparație între noi și maghiari, dar un semnal de alarmă trebuie tras, altfel ne trezim că e prea târziu. Iar dacă anul de glorie 2008, atunci când nemții de la Daimler au ales Kecskemét pentru fabricarea de Mercedes-uri, nu s-a întipărit în memoria autorităților dâmbovițene ca un eșec fără de margini este un lucru grav.
Dar și mai grav este faptul că ungurii ne-o iau înainte și cu lucrările la autostrada care ne va lega de Vest. Vecinii noștri ne vor aștepta cu autostrada – gata la granița de la Nădlac, chiar dacă pe hârtie noi trebuia să fim deja acolo. Îmi amintesc că în urmă cu doi ani îi apostrofam pe unguri că va trebui să așteptăm un an de zile să termine lucrările la cei 23 de kilometri de la Mako până la graniță, dar istoria ne-a arătat încă o dată, dacă mai era nevoie, că autoritățile române nu sunt în stare să respecte niciun termen.
Am ajuns într-un hal de neimaginat. Aproape zilnic suntem bombardați cu declarații abracadabrante din partea mai-marilor de la Palatul Victoria. Au ajuns să se și contrazică, parcă am asista la o licitație, care dă mai mult câștigă. Sau, mai bine zis, cel care anunță termenul cel mai apropiat. Toată tărășenia se întâmplă după doar 2-3 luni în care asistam la alte declarații, prin care aceiași autori ne anunțau că nu sunt bani destui pentru Sibiu-Pitești și că este mai bine să alocăm fondurile europene pentru autostrada spre Alexandria. Ministrul marilor eșecuri, pardon, proiecte, mai nou și al transporturilor, a ajuns să comunice vrute și nevrute, poate-poate l-o mai crede cineva. Dacă ar fi să analizăm toate declarațiile dlui Dan-Coman Șova, de când a devenit ministru și până în prezent, vom constata că a scos pe gură atâția porumbei, încât ar îngheța complet până și Dunărea. Iar dacă ar fi un aparat care să măsoare toate minciunile spuse, cred că ministrul transporturilor are mari șanse să-l depășească chiar și pe șeful lui direct.
Ciprian MAILAT,
redactor -șef adjunct CAPITAL