România a avut cândva peste 3.000 kilometri de autostradă, însă numai pe hârtie, în proiectele lui Nicolae Ceauşescu, în timp ce în realitate a fost construită numai o zecime, potrivit unui articol postat pe blogul publicaţiei britanice The Economist. V-ați întrebat vreodată câți bani ne-ar fi costat să avem acum pe harta reală, nu pe cea de pe hârtie, peste 3.000 de km de autostradă?
Dacă ne raportăm la standardele de cost, atunci putem spune că cei 3.200 de km trasați de Ceaușescu în 1967 ar fi costat 18,8 miliarde de euro. Dacă în 1990 ne-am fi apucat să construim autostrăzile desenate de comuniști, până în 2010, ar fi însemnat alocarea a 944 de milioane de euro pe an pentru autostrăzi, adică 160 de km de autostradă pe an.
La capitolul bani, în 2011, de exemplu, CNADNR ceruse pentru autostrăzi circa 1,2 miliarde de euro, ceea ce nu face chiar imposibilă suma de 944 de milioane de mai sus.
Dacă am fi să ne luăm după o serie de cifre ce se află în raportul "Măsuri pentru relansarea activității economice" prezentat de Andreea Paul Vass pe blogul său, 845,3 km de autostradă ne costă nu mai puțin de 5.174 de milioane de euro, cei 3.200 de km ai lui Ceaușescu ar costa 19,1 de miliarde de euro, nu departe de rezultatul primei metode.
În acest calcul pur statistic, nu am inclus și taxele pentru exproprieri precum și cheltuielile pentru servicii adiacente precum construcția de viaducte sau tuneluri.
Standardele de cost introduse în 2010 de către cei de la Transporturi vizează: construcţia de autostrăzi în zona de şes, doar pentru partea de infrastructură, respectiv corpul drumului – 3.802.000 euro/kilometru, autostrada în zona de deal costă 4.980.000 euro/kilometru, autostrada în zona de munte – 5.992.000 euro/kilometru, construcţie de drum naţional – 1.271.800 de euro/kilometru, reabilitare de drum naţional clasă tehnică III – 746.700 euro/kilometru, reabilitare cale ferată pe coridoare pan-europene – 2.180.000 euro/kilometru, reparaţii capitale cale ferată – 1.190.000 euro/kilometru.