„Ce cumpărăm, de fapt, atunci când insistăm să plătim cel mai mic preţ?”. Aceasta este întrebarea la care Ellen Ruppel Shel încearcă să răspundă în volumul „Cheap: The High Cost of Discount Culture”. Răspunsul: produse alimentare nehrănitoare, o economie ruinată, umflarea datoriilor personale şi pierderea îndemânării.
În prefaţa cărţii „Cheap: The High Cost of Discount Culture”, autoarea Ellen Ruppel Shel recunoaşte că ea însăşi a fost mult timp o vânătoare feroce de chilipiruri. O întâmplare de shopping nefericită a făcut-o, însă, să reflecteze mai mult asupra culturii discountului.
În timp ce îşi căuta cea mai potrivită pereche de cizme în care să îşi petrecă noaptea de anul nou, Shel a avut de ales între o pereche de cizme italieneşti şi o pereche de cizme chinezeşti, cu 70% mai ieftine decât primele. Evident, a ales chilipirul, doar pentru a realiza, în noaptea petrecerii, cât de ieftin arată şi cât sunt de incomode.
„Produsele ieftine au stricat tot”
Străzile principale au fost umplute de outlet-uri care arată oribil, cu angajaţi ignoranţi. Relaţiile cu clientul au dispărut. Outlet-urile fabricilor de îmbrăcăminte au devenit „segmentul care se dezvoltă cel mai rapid în industria retailerului”. Au fost pierdute multe locuri de muncă din cauză ca fabricile au fost mutate în zone cu mână de lucru mai ieftină. Produsele se impart în două categorii: obiecte de lux la preţuri stratosferice sau obiecte ieftine şi proaste, şi foarte puţine obiecte la preţuri rezonabile şi de o calitate acceptabilă, analizează autoarea.
În plus, oamenii au un fel de manie a discountului, cumpără sute de lucruri de care nu au niciodată nevoie doar pentru că „e o adevărată afacere”, încurajând în acest fel producţia de obiecte fără valoare reală, care vor ocupa mult spaţiu în casă, vor fi mutate dintr-un loc în altul pentru ca, la final, tot acest „gunoi” să ajungă exact unde îi este locul, la groapa de gunoi.
Poate problema deşeurilor nu ar fi atât de gravă dacă oamenii s-ar opri din produs cantităţi gigantice de marfă proastă. Şi, pentru a opri acest fenomen, oamenii trebuie să se oprească din cumpărat doar de dragul discountului, crede Ellen Ruppel Shel.
„Ar trebui să ne ridicăm standardele de calitate şi să le menţinem. Putem să aflăm care sunt costurile acestui stil de shopping”, spune autoarea.
SURSA: boingboing.net