Angajații români sunt atât de demotivați și nefericiți încât caută orice pretext să lipsească de la birou: rata absenteismului a crescut cu 13,4% faţă de nivelurile anterioare crizei, iar costurile pentru angajatori, cu 36%.
„Veniturile în scădere şi lipsa oportunităţilor de promovare au influenţat moralul angajaţilor, fapt evidenţiat de rata în creştere a absenteismului, de angajamentul scăzut faţă de companie şi de comportamentele neproductive în rândul angajaţilor”, a comentat Peter de Ruiter, liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică al PricewaterhouseCoopers (PwC) România, cu ocazia prezentării studiului Saratoga realizat anual de compania sa.
Potrivit raportului, rata absenteismului a crescut cu 13,4% faţă de anii dinainte de declanșarea crizei, semn că „angajaţii români sunt mai puţin motivaţi şi rezistă în mod pasiv măsurilor dificile şi deseori nepopulare luate de multe companii pentru a gestiona costul forţei de muncă”.
Cu alte cuvinte, după cum precizează Peter de Ruiter, „există un nivel din ce în ce mai mare de nemulţumire în rândul forţei de muncă şi că am putea asista la o piaţă a muncii foarte dinamică în momentul în care redresarea economică se va face simţită din plin. Este imperativ pentru companii să înceapă să se preocupe încă de pe acum de loialitatea angajaţilor pentru a preveni o eventuală hemoragie de talente odată ce condiţiile de pe piaţa muncii se întorc în favoarea angajaţilor din nou”.
Din datele Saratoga, cea mai „sănătoasă” industrie din perspectiva capitalului uman este IT-ul, cu o rată scăzută a absenteismului (de doar 3,2%), și fluctuaţie de personal peste medie (de 14,3%). La polul opus, managerii din sistemul financiar sunt cei mai nefericiți, cu o rată a absenteismului de 12%.