Ai rămas fără card? Surpriza neplăcută poate fi dublă: cele mai multe bănci au câteva comisioane speciale pentru clienții aflați într-o astfel de situație.
Băncile înlocuiesc gratis cardurile expirate, însă de obicei taxează emiterea unor noi instrumente de plată înainte de împlinirea acestui termen. Utilizatorii de carduri plătesc diferite tipuri de comsioane pentru refacerea acestora după ce constată că au pierdut cardul sau le-a fost furat, denumirea lor variind în funcție de instituția care a emis plasticul.
Câteva bănci percep comisioane pentru blocarea contului atașat cardului, prima operațiune pe care trebuie să o facă orice utilizator de card imediat după ce constată că nu mai are plasticul, pentru a preîntâmpina debitarea contului de către alte persoane. Comisioanele de blocare a contului percepute de Raiffeisen Bank sunt de 5 lei pentru cardurile de debit standard în lei. În schimb, această bancă taxează cu 140 de lei blocarea contului atașat cardului de debit MasterCard Gold în lei, produs care e scutit de o serie de alte comisioane.
Clienții BCR plătesc un comision de 5 lei pentru blocarea cardurilor de debit, iar cei ai RBS, echivalentul a zece euro. Alte bănci comisionează înlocuirea cardurilor înainte de expirare, indiferent dacă utilizatorii cardurilor emise le-au pierdut sau dacă instrumentele de plată s-au demagnetizat sau au fost deteriorate. Astfel de comisioane sunt percepute de BRD, Volksbank și UniCredit Țiriac. Ultima bancă percepe un comision de 20 de lei la înlocuirea oricărui tip de card din portofoliu.
Scutite de taxe, la unele bănci, în cazul pierderii sau furtului sunt doar „extremele“. Scapă de astfel de costuri fie cele mai simple și mai ieftine carduri de debit, fie produsele cele mai pretențioase – cardurile de credit cu cele mai multe facilități pentru clienți. Astfel de „beneficii“ apar la cardurile de credit din portofoliile Volksbank, Bancpost și RBS, respectiv la unele plasticuri emise de Raiffeisen și BRD. La cardurile de debit, doar Bancpost și Piraeus își scutesc clienții de plata comisioanelor.
Taxă dublă în cazul pierderii
Alpha Bank percepe comisioane înjumătățite în cazul deteriorării sau demagnetizării cardurilor față de cazul pierderii acestora. De exemplu, la Visa Electron, taxa pe care o plătește un utilizator când solicită înlocuirea unui card demagnetizat sau deteriorat este de 5 lei. Această sumă este plătită și de cei care solicită înlocuirea cardului deoarece și-au schimbat numele. Înlocuirea acestui tip de card din cauza pierderii este taxată însă cu 10 lei. Și la celelalte carduri din portofoliul băncii taxa percepută în cazul pierderii sau furtului instrumentelor de plată este de două ori mai mare decât cea aplicată în cazul deteriorării acestora.
Promoții la cardurile de credit
RBS și Bancpost au lansat recent campanii promoționale pentru a impulsiona utilizarea sau vânzarea cardurilor de credit. RBS premiază cu 10 lei tranzacțiile de peste 200 de lei efectuate la comercianți în noiembrie și decembrie a.c. Valoarea cumulată a bonusului pe care-l poate primi un titular de cont de card nu poate depăși însă 500 de lei pe lună. Tot premii în bani oferă și Bancpost celor care își fac un card de credit Visa și American Express în ultimele două luni ale acestui an. În prima lună de utilizare a cardului, aceștia primesc un bonus echivalent cu 10% din cumpărăturile achitate, în limita a 150 de lei.
Posesorii de carduri emise de băncile locale au cheltuit, plătind cu acestea, 3,1 miliarde de lei în magazine sau la prestatorii de servicii în al doilea trimestru al anului.
12,9 milioane de carduri active existau în portofoliile băncilor la sfârșitul lunii iunie, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României