Preţul ridicat şi fragilitatea telefoanelor inteligente îi determină pe cei care îşi cumpără un astfel de terminal să încheie şi o asigurare care să acopere riscurile unor evenimente, neprevăzute, precum furtul sau accidentele.
Telefonul mobil a devenit un instrument indispensabil pentru majoritatea dintre noi. În urma unui studiu recent, realizat de compania Cisco la nivel global, mai mult de jumătate dintre respondenţi au declarat că smartphone-ul reprezintă cel mai important obiect tehnologic din viețile lor.
Şi românii ţin la smartphone-urile lor, iar dovadă stă faptul că numărul telefoanelor asigurate s-a dublat în ultimul an, conform oficialilor Vodafone.
Anul trecut, s-au vândut 3,5 milioane de telefoane la nivelul întregii ţări, iar dintre acestea 10% au fost smartphone-uri. În ţara noastră, doar doi dintre cei trei mari operatori de telefonie mobilă de pe piaţă oferă clienţilor lor posibilitatea să îşi asigure telefonul mobil: Orange şi Vodafone. Orange a lansat acest serviciu în luna decembrie 2009, ca parte din programul Orange Care, iar Vodafone oferă abonaţilor săi posibilitatea să activeze un serviciu de asigurare pentru telefoane mobile din iunie 2009.
În ceea ce priveşte numărul de asigurări încheiate până în prezent, atât oficialii Orange, cât şi cei Vodafone s-au ferit să ofere cifre, rezumându-se să declare că cererea este tot mai mare pe partea de asigurare şi este în directă legătură cu creşterea numărului utilizatorilor de smartphone-uri din România.
Cea mai ieftină asigurare la Orange costă 1,95 euro/lună
Orange oferă în prezent cea mai ieftină asigurare pentru smartphone-uri dintre operatorii telecom, de 1,95 euro/lună. Pentru orice model de telefon sau modem, cu excepţia iPhone, HTC sau RIM, nou sau cu o vechime de cel mult 12 luni, asigurarea costă 1,95 euro/lună.
Pentru cei care au telefoane iPhone, HTC sau Blackberry, cu o vechime de cel mult şase luni, asigurarea costă 3,95 euro. Asigurarea este emisă de britanicii de la LGI Insurance. Aceştia nu vor da curs niciunei cereri de despăgubire, dacă dauna cauzată telefonului provine din pierderea folosinţei, uzură, manevrare intensivă, deteriorare treptată, probleme de natură mecanică sau electronică, în cazul în care acestea nu sunt rezultatul unui accident, daune derivând din curăţarea, ajustarea, repararea sau întreţinerea telefonului, timpul de emisie excesiv şi evenimente cauzate de reacţii nucleare.
Altfel, utilizatorii pot asigura orice telefon nou sau cu o vechime de cel mult un an. Excepţie fac telefoanele iPhone, Blackberry şi HTC, care pot fi asigurate dacă au o vechime de cel mult şase luni. În caz de daună totală, clientul primeşte un telefon nou, acelaşi model sau cu caracteristici asemănătoare, contra unei taxe de franciză de 50 euro pentru iPhone, HTC şi Blackberry sau de 10 euro pentru orice alt model, şi în limita valorii asigurate de 4.000 lei. Dacă telefonul s-a defectat, acesta poate fi reparat de oricâte ori este nevoie, în limita valorii asigurate de 1.000 lei.
Vodafone pune la dispoziţie patru tipuri de asigurări, în funcţie de tipul de telefon şi nivelul de acoperire: Standard la 1,99 euro/lună, Premium la 2,99 euro/lună, Smartphone la 4,99 euro/lună şi Smartphone Premium la 6,99 euro/lună.
Asigurarea mobilă Vodafone reprezintă o poliţă de asigurare furnizată de către ACE European Group, iar utilizatorii trebuie să ştie că societatea nu răspunde pentru mai mult de o cerere de despăgubire per lună calendaristică. De asemenea, nu se asigură telefonul dacă s-a furat dintr-un autoturism descuiat, dacă s-a furat sau deteriorat un aparat care, în timpul incidentului, este prevăzut cu un alt SIM decât cel autorizat de Vodafone, dacă aparatul s-a furat deoarece a fost lăsat nesupravegheat într-un loc public sau într-o locaţie cunoscută şi dacă utilizatorul nu a raportat operatorului în termen de 48 de ore de la constatarea făcută de Poliţie.
1.500 de euro, despăgubirea maximă la Vodafone
În plus, doar cei care aleg asigurarea Smartphone Premium beneficiază de asigurare la furt sau tâlhărie şi furt prin efracţie. La Vodafone, asigurarea se reînnoieşte automat în fiecare lună, timp de cinci ani, iar dacă se renunţă între timp, utilizatorul nu va primi înapoi banii achitaţi până atunci. Limita maximă de despăgubire acordată de asigurător este de 1.000 de euro pentru asigurările Standard şi Premium şi de 1.500 euro pentru cele Smartphone şi Smartphone Premium.
Cei care nu au smartphone-uri şi vor totuşi să îşi asigure telefonul mobil o pot face la Internity, care oferă două pachete de asigurări: cea accidentală şi cea de avarie accidentală, cauzată de lichide sau furt. În funcţie de preţul telefonului, asigurarea poate costa de la 20 lei pe an până la 500 de lei pe an. La Internity, asigurarea nu se acordă dacă utilizatorul a scăpat telefonul din mână, ca urmare a unui accident rutier, prin scăparea telefonului în apă sau dacă acesta s-a furat şi nu rămân urme că făptuitorii au săvârşit furtul prin efracţie, prin escaladare sau prin scoaterea din funcţiune a sistemului de alarmă sau de supraveghere.
20 de lei pe an costă cea mai ieftină asigurare care poate fi încheiată
pentru un telefon mobil obişnuit