Reactualizarea proiectului de construcţie a secţiunii dintre Gilău şi Nădăşelu în lungime de 8,7 kilometri, parte a tronsonului Gilău-Mihăeşti (22,5 kilometri), a avut loc în septembrie. Potrivit reprezentanților Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), revizuirea soluțiilor tehnice la toate structurile de artă a determinat reducerea costurilor cu circa 25%. Pe acest tronson de mai puţin de nouă kilometri se află un nod rutier la Nădăşelu, care va face legătura cu DN1F, zece poduri, viaducte şi pasaje, fără a lua în calcul şi podeţele.

CNADNR estimează că lucrările de realizare a celor 8,7 kilometri de autostradă vor costa circa 42,4 milioane de euro. Astfel, fiecare kilometru va costa aproximativ 4,8 milioane de euro. Potrivit standardelor de cost adoptate de Ministerul Transporturilor la finalul anului trecut, costul unui kilometru de autostradă poate varia între 3,8 milioane euro și 5,99 milioane de euro.

Până la finalul anului va fi scoasă la licitație și secțiunea Câmpia Turzii-Iernut (parte din Târgu Mureş-Câmpia Turzii cu o lungime de 37,191 kilometri, n.r), urmând ca în prima parte a anului 2012 să fie demarate proceduri de achiziţie a lucrărilor și pe secțiunea Iernut-Târgu Mureş.

Fonduri UE și concesionare, soluții pentru Autostrada Transilvania în era post-Bechtel

Potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor, Comisia Europeană a decis revizuirea rețelei europene TEN-T și a acceptat ca tronsoane din Autostrada Transilvania, care nu mai fac obiectul contractului cu firma americană Bechtel și pentru care statul nu și-a făcut încă planuri, să poată fi construite folosind fondurile europene care vor fi alocate României în următorul exercițiu bugetar, 2014-2020. Este vorba despre 202 kilometri din cei 415, câți are întreaga autostradă, respectiv despre tronsoanele Făgăraș-Sighișoara (52 km), Sighișoara-Târgu Mureș (58 km), Mihăești-Suplau de Barcău (75,5 km) și Nădășelu-Mihăești (16,8 km, parte a tronsonului Gilău-Măhăești).

Dacă pe aceste tronsoane,CNADNR a optat pentru organizarea de licitaţii şi finanţarea lucrărilor cu bani de la bugetul de stat, pentru secţiunea cuprinsă între Braşov şi Făgăraş (48,4 kilometri) se doreşte concesionarea la pachet cu autostrada Comarnic-Braşov.
În urma modificării contractului, americanii de la Bechtel vor continua să lucreze doar pe secţiunile deja începute, respectiv pe Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii, la un cost de 6,9 milioane euro/km.
De asemenea, americanii s-au angajat să dea în folosință 18 kilometri de autostradă în vara anului viitor, urmând ca, în 2013, să se încheie lucrările la întregul tronson. Timp de şapte ani, Bechtel a finalizat doar circa 54 de kilometri de autostradă pe tronsonul Câmpia Turzii – Cluj Vest (Gilău).

Cheltuielile cu Autostrada Transilvania

Exproprieri și relocări de utilități    492,36 milioane lei
Construcție (Bechtel și Enka)    1, 047 miliarde euro + TVA de 601,08 milioane lei
Penalități    10,28 milioane euro
Proiectare    69,23 milioane lei
Consultanță și supervizare lucrări        174 milioane lei
Cost final    5,585 miliarde lei (transformarea în euro este dificilă deoarece acești bani au fost plătiți la cursuri diferite leu-euro în cei șapte ani de contract).