Câtă încredere poți avea în recenziile de produse?

Unul dintre cele mai mari site-uri de review-uri din lume, Yelp, a recunoscut ieri că 25% din recenziile postate pe portal ar putea aparține producătorilor, nu utilizatorilor.

Săptămâna trecută, autoritățile din New York au amendat 19 companii cu 350.000 de dolari sub acuzația că ar fi postat recenzii fals-pozitive la diversele produse prezentate pe site-urile specializate. Decizia a venit la finalul unei anchete de un an, de-a lungul căreia procurorii au „inventat” un magazin de iaurt în Brooklyn, apoi au apelat la câteva firme care oferă servicii de SEO (optimizare pe motoarele de căutare), pentru a crește prezența online a noului magazin. Ulterior, reprezentanții firmelor își creau profiluri false de utilizatori și angajau freelanceri din Filipine, Bangladesh sau state est-europene pentru a crea comentarii extrem de pozitive la adresa produselor de iaurt comercializate de magazinul-fantomă.
În paralel, un raport al Harvard Business School arătase că proporția recenziilor false de pe Yelp crescuse de la 5%, în 2006, la peste 20%, anul acesta. Autorii au analizat 310.000 de review-uri postate în dreptul a 3.625 de restaurante din întreaga lume, și au observat că recenziile negative ale unui local se țineau lanț în momentul în care acesta devenea competitiv, în timp ce review-urile pozitive deveneau tot mai numeroase în momentul în care restaurantul cu pricina suferise o lovitură de imagine.