Cătălin Drulă, reacție dură după accidentul din Capitală: Concepte moderne de proiectare și siguranță rutieră cu greu își fac loc

După accidentul care a avut loc în Capitală, președintele Uniunii Salvați România (USR), Cătălin Drulă, a venit cu o reacție dură, spunând că înălțimea Pasajului Unirii a fost redusă după renovare. Fostul ministru al Transporturilor a precizat că Inspectoratul de Stat în Construcții spune că gabaritul pasajului este de 3,7 metri, iar limitatorul este la 3,5 metri.

„Înainte de renovare nu se întâmplau astfel de accidente. Prin renovare s-a redus gabaritul (înălțimea) pasajului. Cu cât și de la cât, nu ne spune exact Primăria Sectorului 4, dar un reprezentant al PS4 recunoaște într-un interviu asta. Inspectoratul de Stat în Construcții (politizat) în noiembrie 2022 vine cu un raport în care doar două cifre sunt relevante.

Că gabaritul pasajului este de 3,70m, iar limitatorul de înălțime este la 3,50m, confirmat după măsurători. Având în vedere recunoașterea reprezentantului PS4 că s-a redus gabaritul pasajului ca urmare a renovării, putem presupune că înainte de renovare avea 3,80m-4,00m. Adică un autocar cu tot cu aerul condiționat de deasupra trecea prin pasaj înainte de renovare (cam 3,77m au unele dintre cele mai înalte din cercetarea mea rapidă).

Și atunci mai rămâne de explicat afirmația PS4 că tot la 3,50m era limitată înălțimea și înainte de renovare. Da, indicatorul de pe grinda de limitare avea scris pe el 3,50m, dar așa cum se intuiește destul de ușor pe imagini luate cu vechea grindă (comparat cu cea nouă) în cei 10 ani dinainte de renovare pe Google Street View, doar scria 3,50m pe vechea grindă, fizic era mult mai înalt spațiul de dedesubt (posibil 3,80-4,00m)”, spune Cătălin Drulă, pe pagina sa de Facebook.

Autocarele treceau pe sub pasaj înainte de renovare

Președintele USR spune că înainte de renovare, autocarele treceau pe sub pasaj. De asemenea, el a mai spus că autoritățile vor spune că totul este în regulă și că șoferul autocarului a fost vinovat.

„Posibil ca și după renovare foarte multe modele să încapă la o limită neconfortabil de centimetri față de tavan. Din acest motiv, s-a lăsat grinda de limitare acces la 3,50m, de teama unor incidente în pasaj în noua configurație. Pre-limitatorul cu lanțuri poate fi ocolit (intenționat sau din greșeală) pe intrarea unde s-a produs tragedia de azi. Grinda este de o construcție neiertătoare, după cum s-a văzut și azi. Se pot imagina construcții mai ușoare care să servească același rol de barieră fizică, sau cu puncte de cedare predefinite în caz de lovire. Sunt exemple destule în Vestul Europei. Din păcate, concepte moderne de proiectare și siguranță rutieră cu greu își fac loc în lumea în care “merge și așa” și “hai să-i dăm o față”. Concluziile autorităților vor fi bineînțeles că totul e în regulă, șoferul e de vină și dacă scrie 3,50m atunci toată lumea pe linie e absolvită de vină. Între timp, se petrec tragedii”, acuză președintele USR.

Prefectul Toni Greblă a venit cu o reacție imediată

Vineri, prefectul Capitalei a venit și el cu o reacție și a spus că specialiștii au precizat că înălțimea Pasajului Unirii a rămas aceeași după lucrările de reabilitare.

„După primul incident, (…) am convocat acolo pe toţi cei care au lucrat la acest pasaj, plus un expert independent. Toţi au opinat că înălţimea pasajului a rămas neschimbată ca urmare a lucrărilor de reabilitare, că aceste bariere de presemnalizare sunt la înălţimea recomandată de proiectant şi sunt la înălţimea pe care au avut-o acestea înainte. (…) (Specialiştii) au spus că nu s-a modificat înălţimea pasajului. Pasajul este reabilitat corespunzător, conform planurilor iniţiale. Ce s-a mai modificat… Deasupra acestor autocare, foarte mulţi constructori îşi adaugă instalaţii de aer condiţionat. Probabil aceasta să fie cauza şi, dincolo de această cauză, este o oarecare neglijenţă, nefiind foarte atenţi la indicatoare”, a spus prefectul, pentru B1 TV.

De asemenea, el a mai spus că pe site-ul primăriei există un raport de expertiză care confirmă datele tehnice și adaugă că autobuzele STB trec mereu pe sub pasaj.

„Aşa cum a fost proiectat iniţial, după reabilitare, Pasajul Unirii tot astfel funcţionează şi în continuare. După fiecare din cele patru incidente produse la Pasajul Unirii au fost făcute expertize, au venit proiectanţii, dirigintele de şantier, constructorul. Toţi au opinat că presemnalizarea este făcută corespunzător, că pe acest sens de mers, dincolo de acea bară care a căzut peste autocar, mai este la 40 – 50 de metri în spate o presemnalizare care este una mult mai lejeră, care scoate un zgomot puternic care atenţionează şoferul în legătură cu faptul că are gabaritul depăşit în ceea ce priveşte înălţimea. Dar se pare că fie a ocolit acea instalaţie de presemnalizare, fie a ignorat-o”, a menţionat Toni Greblă.

Ancheta va stabili cauza accidentului

Prefectul Capitalei a mai spus că ancheta va stabili, de fapt, care a fost cauza accidentului.

„Se încearcă extragerea autocarului, după care va fi curăţată zona şi redată circulaţiei. Ancheta penală îşi urmează cursul ei, iar în spitale pacienţii care au fost transportaţi acolo sunt evaluaţi, li se va stabili starea de sănătate şi cei care trebuie să beneficieze de tratament în continuare. Restul pasagerilor – aproximativ 22 de persoane – au fost transportate la hotelul la care aveau rezervarea făcută pentru sejurul pe care voiau să îl petreacă în Bucureşti, hotel care este în apropierea locului accidentului. Când s-a întâmplat accidentul mergeau la hotel şi mai aveau câteva sute de metri până acolo”, a explicat prefectul.

Amintim că o persoană a decedat, iar alta a fost grav rănită în urma accidentului.

„S-au înregistrat 21 de răniţi, unul este în stare gravă, şi un deces”, a precizat Ministerul Sănătăţii.