Revista Capital a organizat, marți, 10 mai, o masa rotunda al cărei principal subiect „Perspective asupra unei potențiale crize alimentare în România”. Prezent la eveniment, Cătălin Harnagea, fost șef al SIE, a sublinat faptul că România are capacitățile necesare pentru a nu suferi niciodată de pe urma veunei presupuse crize alimentare, și nici măcar a uneia energetice.
”Am participat de multe ori la întâlniri, și la nivel politic, dar ce se spune aici ar trebeui să se discute și la vârful politicii românești, a autorităților”, a punctat Harnagea, chiar de la începutul declarațiilor sale.
Conflictul care ne îngrozește
De 30 de ani tragem de tot ce ați spus, de terenuri, de calitatea semințelor,a legumelor. Sunt lucruri pe care politicul ar fi trebui să le știe pentru că tot s-au scris, s-au tot discutat. Și o securitate alimentară bine gândită și bine-structurată înseamnă liniște socială. Înseamnă niște oameni sănătoși, care nu au grija zilei de mâine, care știu cât va costa kg de ulei și după 2-3 luni de acum”, a declarat fostul șef al SIE.
Harnagea s-a referit și la efectele conflictului ruso-ucrainean în două planuri: agricol și de transport.
”Acum avem un conflict care afectează o parte din glob și din cauza imposiblității de a trimite stocuri de cereale și grâne. Din cauza sancțiunilor din Rusia și a războiului din Ucraina acele țări nu mai au produse. Constanța, în acest moment, este blocată și este blocată cu fier beton, trenuri, tiruri, produse de confecții”, a spus Harnagea.
”Noi în Constanța avem un singur terminal pentru grâne, dar Ucraina are o cantitate de 25 milioane tone cereale blocată. Imensă. Vor trebui să le aducă în Constanța pentru a le exporta. Întrebarea mea este: au trecut 3 luni de zile de când a început războiul, Constanța este un nod esențial pentru import și export. Principalul șenal navigabil de adâncime este blocat de intrările și ieșirile din zona de cereale. În curând, Constanța va fi blocată…”, a tras atenția fostul director SIE.
Nevoia unei infrastructuri eficiente
”România nu ar trebui să aibă nicio problemă nici cu energia electrică, țițeiul, grâul sau legumele. Nu ar trebui, și totuși le avem. Apoi, e posibil ca, în România, un tren de marfă să meargă în medie cu 15 km la oră? Cine are interes să transporte în acest caz, ținând cont de faptul că, totuși, maritim, naval, cale ferată sunt cele mai ieftine”, a mai declarat Harnagea, remintind că, portul Constanța este în pragul unui imminent blocaj. În curând, numai cu motoreta se va putea circula prin port…
”E nevoie de o gândire multisectorială. Se schimbă miniștrii agriculturii, al transporturilor, dar problema este baza. Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia au pornit de la infrastructură. Înainte de ’89 Ceaușescu nu a făcut autostrăzi de frica unei invazii rusești. În 30 de ani nu am fost în stare să facem o autostradă din Capitală până la o graniță. Noi nu avem așa ceva nici acum. Lucrurile astea se revarsă și asupra activității agricole. E o activitate care dă sănătatea populației, liniștea populației și un mod de a gândi fără teama ca mâine-poimâine nu va mai avea ce cumpăra pentru familie sau copii”, a concluzionat Harnagea.