Românii vor avea acces online la actele de stare civilă
Actele de stare civilă vor fi disponibile online, în format electronic! Proiectul a început în anul 2018, iar de atunci s-a lucrat la scanarea și arhivarea a peste 60 de milioane de certificate.
Toate acestea, respectiv cele de naștere, căsătorie și deces, vor fi disponibile în format digital. Totodată, vor fi accesibile atât pentru funcționarii din instituțiile statului, cât și pentru cetățeni.
Ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, a oferit mai multe explicații.
Cătălin Predoiu a oferit mai multe explicații
Cătălin Predoiu a explicat că este vorba despre digitalizarea a 68,5 milioane de acte de stare civilă. Până în momentul de față, au fost digitalizate actele din 1921 până în 2021. Totodată, procesul va continua și în următoare perioadă.
„Este vorba de digitalizarea a 68,5 milioane de acte de stare civilă: certificate de naștere, certificate de căsătorie, divorț, deces, care sunt emise de autoritățile din România, pe o plajă de 100 de ani. Deci din 1921 până în 2021, aceste acte au fost digitalizate, iar procesul va continua.
Vor fi instalate terminale care vor opera sistemul în peste 3.000 de unități administrativ-teritoriale din România. Practic, fiecare cetățean va accesa acest sistem, o bază de date, de la orice computer pe un sistem parolat, evident, cu nivele de acces, astfel încât să-și obțină actele de stare civilă, oriunde s-ar afla în lume, prin intermediul tehnologiei online”, a explicat Cătălin Predoiu la Antena 3.
Totodată, testele pentru trecerea de la faza de pilot, către faza de operare au fost finalizate, potrivit ministrului. În momentul de față, încep programele de pregătire tehnică, cu cei care vor opera sistemul.
Toate aceste proceduri vor putea fi finalizate în luna ianuarie. Astfel, orice cetățean va putea accesa această bază de date anul viitor.
„Testele pentru trecerea de la faza de pilot, către faza de operare au fost finalizate. Încep acum programele de pregătire tehnică, cu cei care vor opera sistemul. Începând cu luna ianuarie, toate aceste proceduri vor putea fi finalizate, astfel încât, anul viitor, orice cetățean va putea accesa această bază de date, foarte simplu, dintr-un sistem de acces, pe o platformă parolată. Odată validat documentul, el va putea fi folosit în fața oricăror autorități, nu va mai fi nevoie să reluăm procedura de fiecare dată”, a conchis Predoiu.