„Vrem mult şi ieftin“, traduc furnizorii de servicii de recepţie TV prin satelit mesajele venite din piaţă. Ofertele mai avantajoase pentru clienţii noi plimbă abonaţii între companii. Televiziunea prin satelit pătrunsese, la sfârşitul anului trecut, în aproape 2,2 milioane de gospodării româneşti, adică o treime din numărul total, şi tinde să egaleze popularitatea televiziunii prin cablu, aflată în scădere, dar prezentă încă în 49% din locuinţe în vara a
„Vrem mult şi ieftin“, traduc furnizorii de servicii de recepţie TV prin satelit mesajele venite din piaţă. Ofertele mai avantajoase pentru clienţii noi plimbă abonaţii între companii.
Televiziunea prin satelit pătrunsese, la sfârşitul anului trecut, în aproape 2,2 milioane de gospodării româneşti, adică o treime din numărul total, şi tinde să egaleze popularitatea televiziunii prin cablu, aflată în scădere, dar prezentă încă în 49% din locuinţe în vara anului trecut. Armele cu care se luptă cei cinci concurenţi de pe piaţa DTH (Direct-To-Home) sunt tarifele cât mai scăzute şi conţinutul. Vom asista la detronarea liderului, DigiTV? „Cred că serviciul Dolce este capabil să devină lider de piaţă în următorii ani, fără a utiliza în mod necesar doar tehnologia DTH“, spune Mirek Smyk, managerul Diviziei TV (Dolce) din Romtelecom. Datorită infrastructurii pe care o deţine, compania poate şi e posibil să furnizeze şi servicii IPTV, însă ar putea utiliza şi o soluţie clasică. „În funcţie de datele celor care efectuează studii de piaţă, Dolce este platforma numărul unu sau doi din România“, adaugă Smyk. „Desigur, intenţia noastră este aceea de a fi lider clar pe întreaga piaţă de televiziune, precum şi de a oferi soluţii complet integrate de voce, internet şi TV pentru gospodării“.
Tendinţa de creştere a numărului de abonaţi TV prin satelit în detrimentul cablului este evidentă. Deşi acest serviciu se adresează în principal locuitorilor din mediul rural, unde costurile extinderii televiziunii prin cablu ar fi prea mari, serviciul a avut un succes notabil şi în mediul urban, atrăgând un număr consistent din abonaţii furnizorilor de televiziune prin cablu, dezamăgiţi de calitatea acestora. Numărul de clienţi ai Focus Sat, deţinut de UPC, a crescut anul trecut cu 35%, la 155.000, în timp ce numărul de abonaţi ai Dolce a crescut în 2008 cu 250.000 de abonaţi. Mai nou, însă, a început şi o migrare a clienţilor de la un serviciu DTH la altul, pe fondul bătăliei în tarife.
„Dacă nu gratis, măcar redus la jumătate“
„Succesul campaniilor de vânzări pe piaţa DTH este influenţat în principal de numărul lunilor gratuite oferite de companii pentru pachetul standard“, spune Amit Levin, director executiv DTH Television, compania ce deţine Boom. „Alte beneficii atractive sunt reducerile sau gratuitatea la pachetele suplimentare de programe sau la instalare. De exemplu, noi oferim service tehnic în 24 de ore, iar clienţii percep acest lucru ca fiind un avantaj competitiv important“, mai spune el.
Lucru confirmat şi de ceilalţi jucători din piaţă. „Perioadele de promoţii cu discount la abonament au fost bine primite de clienţi“, recunoaşte şi Cătălin Iţu, director Focus Sat. „De asemenea, cartelele prepay Focus Sat Total, ce oferă grila completă de programe cu o reducere de preţ de 33%, înregistrează o creştere în vânzări“, adaugă el. La rândul său, reprezentantul Dolce spune că acest serviciu are cea mai mare rată de penetrare de pe piaţă pentru cele trei programe adiţionale Discovery, deoarece toţi clienţii primesc gratuit pentru o perioadă de doi ani pachetul Explorer, în valoare totală de 33,6 euro.
Televiziunea prin satelit şi criza fac casă bună
Ambiţiile de creştere a numărului de abonaţi anunţate de toţi jucătorii par să nu ţină cont de condiţiile economice radical diferite de cele ale anului 2008. „Efortul nostru este de a nu transfera în totalitate asupra clienţilor AKTA întreaga povară adiţională de costuri, derivată din situaţia economică actuală, ci vom căuta să preluăm cât putem de mult din ea“, spune Dinu Malacopol, director general adjunct al AKTA, fostul Max TV, intenţie pe care o declară şi reprezentantul Focus Sat. Aceasta pentru că cele două firme tarifează clienţii în lei, în timp ce abonaţii Dolce şi Boom, companii care au tarifele în euro, au resimţit deja o creştere a facturilor, care va trebui compensată prin servicii suplimentare. Astfel, dacă în urmă cu câţiva ani clienţii noi ai DTH erau câştigaţi de la reţelele analogice de televiziune prin cablu, acum abonaţii au început să migreze de la un furnizor de televiziune prin satelit la altul.
Dinu Malacopol, director general adjunct, AKTA