În august 2009, Herta Müller a lansat în Germania romanul «Atemschaukel» («Leagănul respiraţiei»). În primele săptămâni, cartea a înregistrat vânzări bune, de 40.000 de exemplare. La începutul lui octombrie 2009, scriitoarea născută în România a câştigat Nobelul. Imediat după acest moment, pe care prea puţini l-au prevăzut, cererea a explodat şi «Leagănul respiraţiei» a ajuns pe locul al doilea în clasamentul vânzărilor de beletristică din Germania, determinând editura Carl Hanser Verlag să mai tipărească, în numai câteva zile, 120.000 de exemplare. Titlul a rămas în Top 50 timp de nu mai puţin de 36 de săptămâni, din care nouă săptămâni pe locul al doilea şi trei săptămâni pe poziţia a treia.
„Premiul Nobel nu e un paşaport spre celebritate eternă, însă este un excelent mod de promoţie“, crede Grigore Arsene, proprietarul editurii Curtea Veche şi preşedintele Asociaiei Editorilor din România. „Mai departe, însă, totul depinde de calitatea operei şi de calitatea umană a scriitorului respectiv“, crede el.
Ce şi cum s-a vândut
În cazul Hertei Müller, distincţia obţinută de la Academia suedeză a funcţionat, într-adevăr, din plin. La sfârşitul lui februarie 2010, «Leagănul respiraţiei» se vânduse în Germania în peste jumătate de milion de exemplare şi fusese tradus în 48 de limbi. Potrivit surselor din piaţă, se poate estima că, de la câştigarea Premiului Nobel şi până în prezent, volumul a ajuns la peste 600.000 de cumpărători în Germania, în timp ce celelalte cărţi ale Hertei Müller au realizat, şi ele, vânzări de circa 200-250.000 de exemplare în ultimul an. „Având în vedere preţul de copertă de circa 20 de euro, din care, cel mai probabil, autoarea a încasat cam 10%, se poate evalua că a câştigat, numai din spaţiul german, cam 1,6-1,7 milioane de euro“, ne-a declarat un editor român.
Impactul premiului s-a simţit din plin şi pe piaţa internaţională. După câştigarea Nobelului, după cum anunţa la acel moment Sarah Gelman, purtătorul de cuvânt al Amazon, «The Land of Green Plums“ («Herztier») a urcat de pe poziţia 78.235 până în top 10. Un alt volum, «The Passport» (în original «Der Mensch ist ein grosser Fasan auf der Welt») ajunsese pe locul 209, de pe locul 2.290.352. „Dacă fiecare traducere a atins câteva mii de exemplare, mai avem în jur de o jumătate de milion de cărţi vândute pe plan extern. Adică cel puţin 500.000-600.000 de euro încasate de scriitoare“, spune editorul citat.
Potrivit Humanitas, „volumul «Încă de pe atunci vulpea era vânătorul», apărut în noiembrie 2009, a atins un tiraj de 35.000 de exemplare, în timp ce «Leagănul respiraţiei», apărut în mai 2010, a ajuns la 16.000 de exemplare, iar «Călătorie într-un picior», publicat în septembrie 2010, a fost tipărit în 13.000 de exemplare“. Adică doar în România avem de-a face cu vânzări potenţiale de circa 400.000 de euro numai în cazul Humanitas şi, probabil, vorbim de o sumă similară în cazul celor trei titluri ale Hertei Müller publicate de Polirom. Veniturile autoarei din vânzările din ţara natală ar putea ajunge la 70.000-80.000 de euro.
Sume deloc neglijabile au intrat în conturile scriitoarei şi din conferinţele şi lecturile publice la care a participat. În Germania, au fost 20 de astfel de evenimente, toate cu casa închisă. La fel s-a întâmplat şi în cazul recentei conferinţe de la Ateneul din Bucureşti. Iar scriitoarea nu a atins încă maximumul de avantaje de pe urma Nobelului, crede Grigore Arsene. „Este încă tânără din punct de vedere literar, nu a terminat încă de scris“, afirmă acesta. Ceea ce înseamnă, printre altele, că vor continua şi efectele benefice în plan financiar.
Bogate din scris
J.K. ROWLING Creatoarea seriei „Harry Potter“ a vândut aproape jumătate de miliard de exemplare în toată lumea şi a câştigat, din comercializarea cărţilor şi din vânzarea drepturilor de ecranizare, aproape 600 de milioane de euro, potrivit unei estimări realizate de The Sunday Times.
STEPHENIE MEYER Seria ei de cărţi despre vampiri a avut circa 120 de milioane de cumpărători în aproape 50 de ţări. Se poate aprecia că veniturile scriitoarei au depăşit 200 de milioane de dolari.
DORIS LESSING A câştigat Nobelul la aproape 88 de ani, în 2007. Cu circa 30-40 de ani în urmă, reuşise să vândă, în Marea Britanie, cam două milioane de exemplare ale cărţilor sale. După obţinerea premiului, vânzările operei sale, care se cifrau la câteva sute de exemplare pe săptămână, au explodat.
Câţi bani a câştigat Herta Müller în primul an cu Nobel
23 octombrie 2010, 23:46
Ultima modificare în 24 octombrie 2010, 02:46
Pe lângă premiul efectiv (de un milion de euro), vânzările de cărţi şi conferinţele i-au mai adus scriitoarei, în numai un an, circa 2,5 milioane de euro. Iar specialiştii cred că „efectul Nobel“ va continua.
Etichete: carte,
vanzari,
vanzari de carte
Publicat in categoriile: Știri Mondene
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Știri Mondene
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- România va avea un Manual de Brand turistic
- Dacia concurează pentru titlul de „cea mai înșelătoare companie” din Franța
- Filmul despre Facebook, pe primul loc Box Office
- Primăria sectorului 6 a împărțit amenzi pentru amplasarea ilegală a panourilor publicitare
- Capital și Wembrio te invită la Conferința How to Web!
- Zilele franco-române ale audiovizualului şi cinematografiei în era digitală
- Cenzură în stil chinezesc în plină capitală a Uniunii Europene