Câți bani au pierdut transportatorii în 2023. Situația este critică pentru industrie

camioane, TIR, tiruri, graniță, granița țării

SURSA FOTO: Inquam Photos, Casian Mitu

Situație critică pentru industria de transport rutier de mărfuri. În acest sector, anul trecut, s-au înregistrat pierderi în valoare de 2,55 miliarde de euro. Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a explicat de ce s-a întâmplat acest lucru.

Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), a dezvăluit că industria de transport rutier de mărfuri a suferit pierderi de 2,55 miliarde de euro în 2023 din cauza întârzierilor la frontiere. Comparativ cu anul precedent, pierderile au crescut, fiind înregistrate la nivelul de 2,41 miliarde de euro în 2022.

Potrivit lui Dinescu, în anul precedent, industria de transport rutier de mărfuri a suferit pierderi de 2,55 miliarde de euro. Comparativ, în anul 2022, au fost înregistrate 2,41 miliarde euro. El a subliniat că din 2012 până în prezent, pierderile totale se ridică la 19,1 miliarde de euro. Acestea reprezintă echivalentul valorii pieței de transport rutier din România în 2023.

Radu Dinescu spune că s-au pierdut 2,55 miliarde de euro

„Estimările noastre sunt că anul trecut am pierdut 2,55 miliarde de euro ca industrie de transport rutier de mărfuri, faţă de 2,41 miliarde euro în 2022. În 2011, în martie, a fost prima ocazie când România putea să se integreze în spaţiul Schengen. Cumulat, din 2012, până în prezent, am înregistrat pierderi de 19,1 miliarde de euro, ceea ce echivalează cu valoarea pieţei de transport rutier în România pe anul 2023”, a afirmat Dinescu, la evenimentul „ZF Logistică, Transporturi şi Automotive: Între electrificare, nearshoring şi omnichannel”.

El consideră că situația poate fi îmbunătățită semnificativ la frontierele interne ale Uniunii Europene.

Radu Dinescu (UNTTR)/ SURSA FOTO: UNTTR

Timpi de așteptare foarte mare pentru a traversa frontiera în Ungaria

Acesta a arătat că transportatorii sunt nevoiți să aștepte între 8 și 16 ore pentru a traversa frontiera în Ungaria, față de un record istoric de 5 zile acum câțiva ani.

„Transportatorii aşteaptă între 8 şi 16 ore să treacă în Ungaria, înregistrându-se un maxim istoric de 5 zile acum câţiva ani. Acel lucru s-a întâmplat când una dintre firmele mari de automotive trebuia să aleagă între Ungaria şi România, între Oradea şi Debreţin, şi, având în vedere timpul acesta mare de aşteptare, a luat decizia să stea în Ungaria, şi nu în România. În zona cu Bulgaria aşteptăm 36 de ore”, a susţinut oficialul UNTRR.

Bulgarii au găsit soluția salvatoare

Radu Dinescu a evidențiat că autoritățile din Bulgaria au implementat o parcare în parteneriat public-privat. Operatorul acesteia „gestionează și coada virtuală”. Oficialul UNTRR a spus că, cei ce aleg să se oprească în parcare, vor plăti de trei ori și jumătate mai mult decât plătesc șoferii bulgari.

„Dacă alegi să nu stai în parcarea lui şi doar te înregistrezi gratis în coada virtuală, din păcate, vei trece după 40 de ore, deci cu siguranţă vei aştepta mai mult. Funcţionează pe principiul: ‘Lasă-ne numărul de telefon şi te sunăm noi’, ceea ce nu prea se întâmplă. Toate lucrurile astea ne duc la nişte pierderi colosale”, a atras atenţia Radu Dinescu.

În ceea ce privește vămile non-Schengen, el a evidențiat că „situația este dezastruoasă”. Acesta a explicat că la frontiera dintre Ucraina și România, timpul de așteptare variază între 10 și 15 zile pentru a trece. Cu Republica Moldova, lucrurile sunt puțin mai bune. Aici, timpul de așteptare este cuprins între 3 și 9 zile.