Câți bani cere firma de leasing pe o mașină pe care altul nu a mai putut să o plătească

Mai mulți reprezentanți ai companiilor de leasing afirmă că reducerile acordate sunt mai consistente în cazul vehiculelor alimentate cu benzină, cu o capacitate cilindrică mare, care consumă mult și necesită plata unor impozite mai mari.

Cu toate acestea, prețurile cu care companiile de leasing își comercializează vehiculele sunt sensibil mai mari decât cele la care poate fi achiziționat un vehicul similar în târgurile de mașini la mâna a doua.
Reprezentanții Romexterra Leasing susțin că „prețul bunurilor reposedate provine de la evaluarea acestora de către un evaluator agreat ANEVAR. Situațiile în care prețul de vânzare al unui bun recuperat este mai mare decât prețul unui bun similar aflat pe piața second-hand, se datorează nerecuperarii în totalitate a debitelor existente pe contractul respectiv”.
Prețul de revânzare al bunurilor recuperate se formează plecând de la valoarea unui contract, mai exact de la suma care a mai rămas de recuperat de la client, la care se adaugă costurile cu recuperarea și stocarea bunului (chirie parc auto, întreținere autoturism). 
„În general din acest preț se recuperează circa 80% prin revânzare. Restul de 20% ar trebui să fie achitat de clientul care nu a mai plătit ratele”, afirmă Felix Daniliuc, director general al Raiffeisen Leasing.
La BT Leasing unul dintre modelele cu cea mai mare prezență în parc este Hyundai Santa Fe. Un astfel de model, diesel cu propulsor de 2.200 cmc – 155 CP și 75.000 km – 100.000 km parcurși costă circa 19.000 de euro fără TVA. Un vehicul similar are prețuri cuprinse între 12.000 de euro și 14.500 de euro. De asemenea, în cazul Dacia Logan 1.4 MPI, an de fabricație 2008, cu un parcurs de circa 50.000 km, prețul afișat la compania de leasing este de 4.350 de euro, fără TVA. Anunțurile vânzătorilor particulari poziționează o mașină aproape identică la un preț de numai 3.350 – 4.000 euro.
La BCR Leasing, un vehicul Volkswagen Passat produs în 2009, cu propulsor diesel de 2.000 cmc care dezvoltă 110 CP este scos la vânzare la un preț de 15.497 euro fără TVA. Un model aproape identic poate fi găsit însă la comercianții din parcul Autovit la prețuri cuprinse între 11.000 și 13.000 de euro.
Prețurile sunt mai mari în cazul cumpărării autoturismelor second-hand de la companiile de leasing comparativ cu prețurile oferite de alți comercianti auto, însă există și anumite avantaje.
Acestea constau în „mai multă transparență în procesul de vânzare. Se face o evaluare a autoturismului de către o companie de evaluare, în urma căreia se eliberează un certificat în acest sens, cu detalii precum numărul exact de kilometri parcurși, ce reparații au fost efectuate, etc.”, explică Felix Daniliuc.
Raiffeisen Leasing are un departament propriu de recuperare, cât și colaborări cu patru companii de recuperare. Compania a vândut circa trei sferturi din bunurile recuperate pe piața externă, iar un sfert în România. Prețurile sunt ajustate periodic.
„În cadrul ședinței Comitetului lunar de revizuire a prețurilor se analizează ce oferte au fost primite pentru bunurile din portofoliu și în funcție de acestea se pot efectua reduceri de prețuri. Compania este dispusă de asemenea să negocieze prețurile cu potențialii clienți”, afirmă Felix Daniliuc. 
Modelele vândute cel mai rapid în cazul Raiffeisen Leasing au fost Dacia, Skoda și Chevrolet, iar modelele vândute mai greu: Honda, Subaru și Ford. Momentan în parcul auto predomină modelele cu capacitate cilindrica mare (peste 2000), pe benzină: BMW, Mercedes (an 2007), dar și Dacia. Reprezentanții companiei susțin că reducerile mari au fost acordate pentru starea tehnică proastă. „Practicăm deasemenea reduceri de preț pentru mașini cu motoare mari și consum mare”, continuă aceștia.
Printre autoturismele greu vandabile și cu o vechime între 6 luni și un an, existente momentan în posesia Raiffeisen Leasing: BMW X5 4.8I – cilindree 4799, an fabricație 2007, combustibil: benzină, 90.000 km – preț inițial 40.000 euro + TVA, 35.000 euro + TVA preț actual; Volkswagen Passat, cilindree 1984, an fabricație 2006,  combustibil: benzină, 130.000 km, preț initial 12.000 euro + TVA, 10.000 euro + TVA preț actual; Honda CRV Executive – cilindree 2204, an fabricație 2008, combustibil: motorină, 129.000 km preț inițial 25.000 euro + TVA, preț actual: 21.000 euro + TVA.
În cazul BT Leasing dintre autoturismele recuperate aflate în parcul auto cel mai bine s-au vândut mărcile: Audi, BMW, Volskwagen, Skoda, Seat și Dacia. Cel mai greu vândute au fost modelele concurate de promoțiile foarte agresive ale distribuitorior de mașini noi precum Hyundai SantaFe sau modele produse în Corea–SSANGYONG sau China – Geely  mai puțin cunoscute. „Tot un model mai greu vandabil datorită motorului cu capacitate cilindrică mare, care aduce și un impozit mare de plătit, este și Cadillac-ul”, afirmă Titus Nicoară, director general al BT Leasing.
„Cum am finanțat multe modele autohtone, respectiv Dacia, acestea predomină momentan în parcul nostru. Ca și caracterisitici generale, sunt modele Logan fabricate în 2007, 2008, pe benzină, cu dotări medii și cu prețuri cuprinse între 3250-6000 euro. Un alt model pe care îl găsim predominant  momentan în parc fiind mai greu de vândut este Hyundai Santa Fe, an de fabricație 2006-2008, motoare diesel, dar de data aceasta cu dotări premium”, continuă Titus Nicoară.
Cele mai mari reduceri au fost acordate pentru Dacia, respectiv pentru modelul Logan și au fost cuprinse între 5 și maxim 10%.
„Anul trecut am lansat un produs de finanțare Leasing Take&Go, un produs de leasing rapid creat special pentru mașinile din parc prin care am stimulat vânzarile atât ale autoturismelor cât și ale vehiculelor comerciale. Reduceri s-au mai acordat și pentru Hyundai Santa Fe și Gelly sau Gaz”, declară directorul BT Leasing.
Există în parcul auto câteva modele premium: Cadilac CTS 4 V6 LUXURY NAVI, Mercedes CL500, Mercedes SL500, care au motorizări cu capacitate cilindrică mare și pentru care se plătește un impozit mare. Pentru acestea pe parcursul anul 2010 s-au aplicat reduceri între 5% și maxim 10% din prețul de vânzare.
În cazul BCR Leasing, autoturismele cel mai usor vândute sunt cele din clasa mică și mijlocie cu cilindree de până la 1400 cmc și preț de până la 7000, iar cel mai greu vândute sunt cele cu motorizare pe benzină și cilindree peste 2000 cmc. Modelele care predomină în stocul BCR Leasing la momentul actual sunt cele fabricate în 2005 – 2007, pe benzină, cu o capacitate cilindrică de până la 1400 cmc.
Compania acordă același tip de reducere la toate autoturismele, reducerile fiind mai mari, de aproximativ 15-20%, la cele cu cilindree peste 2000 cmc și motorizare benzină.
„Cel mai mare timp petrecut în parcul nostru auto îl au mașinile cu cilindree foarte mare, la care impozitul este de peste 7.000 de lei, iar consumul urban depășește 20 litri/100 km”, afirmă reprezentanții BCR Leasing.
La Unicredit Leasing modelele cel mai ușor de vândut au fost BMW, Audi, Volksvagen. În parcul auto există momentan mașini precum BMW, Dacia, Toyota, Renault, Peugeot, Skoda, Matiz.
Pentru valorificarea stocului existent, companiile de leasing utilizează canale de distribuție precum licitații, vânzare directă, comisionari, brokeri, dealeri, export în țări din CE. Majoritatea își promovează ofertele și prin intermediul site-urilor proprii de revânzare și prin participarea la târguri specializate.