Câți kilometri de autostradă se deschid în 2024?
Asociația Pro Infrastructură a afirmat într-o postare pe Facebook că, având în vedere numeroasele variabile din acest an, este dificil să se facă o prognoză exactă.
În scenariul pesimist, ne-am putea bucura de doar 55 de kilometri de autostradă, incluzând loturile sigure, precum DEx16 Oradea, A0 Sud 1, A7 Focșani și nodurile A0. În scenariul foarte optimist, această cifră ar putea ajunge la 140 de kilometri de autostradă, adăugând A0 Sud 3, A1 Pitești-Curtea de Argeș, DEx4 Tureni și DEx12 Colonești-A1. Pro Infrastructura menționează că aceasta ar fi o performanță record.
Asociația a evidențiat și o listă a șantierelor care ar putea începe în 2024, inclusiv secțiunile 2 și 3 ale A1 Sibiu-Pitești, veriga-lipsă Margina-Holdea, A8 Leghin-Moțca, A13 Arpașu-Sâmbăta, sectorul final din A7 Ploiești-Pașcani, A0 Nord între Afumați și Pantelimon, posibilul început al lucrărilor pe Bâcu-Corbeanca și posibila începere a construcției pe A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș.
Șantierele care ar urma să se deschidă în 2024
- „Mult-așteptatele” A1 Sibiu-Pitești Secțiunile 2 (Mapa-Cengiz) și 3 (WeBuild) și veriga-lipsă Margina-Holdea (UMB), „la urși”
- A8 Leghin-Moțca (UMB) și A13 Arpașu-Sâmbăta (Makyol)
- Lângă Buzău, pe ultimul sector din A7 Ploiești-Pașcani, Nurol ar trebui să intre direct în execuție
- Pe A0 Nord chinezii (CCECC) vor porni între Afumați și Pantelimon
- Posibil ca Pizzarotti să dea drumul la ceva utilaje pe Bâcu-Corbeanca.
- Erbașu ar putea începe pe A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș.
„În total, în scenariul cel mai optimist, în 2024 avem START șantiere pe aproape 196 km DOAR DACĂ autoritățile găsesc niște mărunțiș de avans și rezolvă birocrația, iar antreprenorii găsesc credite la bancă și chef de muncă”, a transmis asociația.
Șantiere care s-ar putea finaliza în acest an
Finalizarea altor șantiere este o posibilitate în acest an, iar primele două deschideri sunt programate în februarie-martie, când compania Strabag va deschide șantierul pe DEx16 între Autostrada A3 și Centura Oradea, iar Alsim Alarko va finaliza lucrările pe A0 Sud între DN5 și DN4.
Conform estimărilor făcute de Asociația Pro Infrastructură, aceiași constructori turci ar putea finaliza și DN4-A2 în mai-iunie, depășind termenul prevăzut în contract, stabilit pentru octombrie 2023.
În perioada verii, există posibilitatea ca secțiunea A3-DN2 de pe A0 Nord să intre în exploatare, cu condiția ca oficialii CNAIR împreună cu constructorii chinezi (CCECC) să găsească o soluție de conectare A0-DN2 la Afumați.
Dintre cele patru tronsoane ale A7 cu termen de finalizare în 2024, doar secțiunea notorie de la Focșani pare să fie sigură. UMB are termen limită în august, însă se speră că va fi finalizată în octombrie, fiind la 27% progres pe Mândrești-Focșani Nord (cocoașa) și la 25% pe Buzău-Vadu Pașii, unde trebuie să se încheie lucrările tot în august.
Șantiere cu șanse de finalizare de doar 50% în 2024
Conectarea A1 cu A2 prin intermediul A0 Sud trebuie să fie vedeta anului 2024, cu condiția ca firma Aktor să își îndeplinească angajamentele între DN6 și A1. Cu termen limită în aprilie 2024, progresul fizic este de doar 60%.
Compania WeBuild are posibilitatea să surprindă în 2024 cu finalizarea A1 Pitești-Curtea de Argeș și să obțină trofeul pentru inaugurarea cu 9 luni înainte de termen (septembrie 2025), depășind astfel performanța celor de la Strabag.
Cu șanse 50/50, constructorii de la Dimex ar putea termina în ultimul moment, în decembrie, tronsonul de sub 5 km de la Tureni, cu un impact semnificativ în trafic.
Asociația Pro Infrastructură spune că marea necunoscută este UMB
„Marea necunoscută la capitolul 50/50 este UMB. Trebuie să se decidă unde să se concentreze ca să poată inaugura obiective din A7, DEx12 și DEx6”, susține asociația, care a mai avertizat că firma lui Umbrărescu a preluat prea multe contracte.
Pe traseul A7 Vadu Pașii-Râmnicu Sărat și Râmnic-Mândrești, progresul a atins aproximativ 26%, iar cu eforturi susținute, ar putea fi finalizate unele segmente până în decembrie, inclusiv cu soluții temporare în drumurile județene locale, fie între nodurile proiectate.
Cu toate acestea, este puțin probabil ca UMB să poată deschide mai mult de 25 de kilometri din cei aproape 67 dintre Vadu Pașii (Buzău Nord) și Mândrești (Focșani Sud), cu neglijarea altor șantiere din portofoliu.
Decizia privind A7 ar putea influența și progresul pe DEx12 Colonești-A1, unde UMB a atins 42%, iar finalizarea parțială până la Albota este posibilă la sfârșitul anului, dacă se concentrează aici în detrimentul altor șantiere.
Proiectul DEx6 Galați-Brăila, promis total iresponsabil pentru 2023 de Grindeanu, cu un termen corect în decembrie 2024, ar putea fi extins în mod lejer în 2025, chiar și cu forța constructorului UMB. Finalizarea în 12 luni a ceea ce a mai rămas din structura masivă, traversarea Siretului și viaductele complicate peste căile ferate din zonă va fi teribil de dificilă.
Șanse foarte mici pentru finalizare
- Pe A7 Ploiești-Mizil, contractul celor de la Pizzarotti cere finalizarea până în septembrie, dar au atins doar 40%, fiind extrem de dificil să atingă aproximativ 55% în următoarele 12 luni.
- Pe A7 Mizil-Buzău, Coni și Trace au termen limită în octombrie, dar au depășit doar 35%, ceea ce face șansele de deschidere să fie „pur teoretice”.
Asociația Pro Infrastructură subliniază importanța centurilor rutiere ignorate de autorități, cum ar fi cele din Târgu Jiu și Bârlad, amânate în mod repetat, iar deschiderea în 2024 este incertă.
La Sfântu Gheorghe, deschiderea este considerată fezabilă în acest an, în timp ce Zalău așteaptă. Pentru Timișoara Sud, Craiova Sud și alte obiective pe DNCB, evoluțiile vor fi evaluate mai târziu, posibil în 2025.