Cand cineva are ceva de vandut iar altul vrea sa cumpere, partile cad relativ usor la intelegere. Daca in negocieri mai intra si altii, lucrurile incep sa se complice. Este tocmai cazul in afacerea Tirex Petrol, compania moldoveana care ar urma sa intre in posesia unor investitori romani, ca regularizare pentru datoriile Republicii Moldova fata de Romania.
Tranzactia ar parea simpla. Romania are de primit de la Republica Moldova peste 22 milioane dolari in contul energiei electrice. Moldova are Tirex Petrol, o societate de distributie a produselor petroliere care ar putea fi interesanta pentru SNP Petrom. Livrarea energiei electrice catre Moldova a fost facuta de Conel care are si ea datorii la Petrom. Solutia a gasit-o ministrul Berceanu: Petrom cumpara Tirex si toata lumea e multumita. Moldova isi stinge datoria catre statul roman, statul roman catre Conel si Conel catre Petrom. Pentru a se supune unei prevederi legale din Republica Moldova, Petrom a trebuit sa se asocieze cu firme private in oferta pentru Tirex, iar dornic sa intre in afacere s-a aratat Grupul Tofan si Franciza Petrom (o societate apropiata atat de Tofan Grup, cat si de Petrom). Cele trei firme, carora li s-au adaugat cu participari nesemnificative Petrostar si Petroserv, au format Societatea Romana de Petrol (SRP). Moldova a facut si ea pasi pentru netezirea drumului, preluand o serie de datorii pe care Tirex le avea catre buget.
Problemele au aparut, ca intotdeauna, cand s-a pus problema pretului. O evaluare facuta de Reiffeisen Investment, o subsidiara a Reiffeisen Bank, a stabilit valoarea Tirex Petrol ca fiind intre 15 si 20 milioane dolari, cu mult mai mult decat si-a facut socotelile partea romana care, se pare, a avansat o cifra de sub 2 milioane dolari. Mai multe runde de negocieri au fost purtate pentru a se ajunge la o intelegere, dar acestea au inceput sa se complice cand a iesit la suprafata o datorie mai veche, de 7 milioane dolari, pe care Tirex o avea catre Mabaneft, o societate ruso-germana. Datoria a fost garantata cu activele societatii, mai exact cu cinci depozite de carburanti, dar conform contractului se pare ca Mabaneft are drept si asupra altor active ale Tirex in cazul in care depozitele n-ar acoperi datoria. Aceasta situatie este de neacceptat pentru firmele care compun SRP. „Problema pentru noi este sa stim ce cumparam, pentru a nu ne trezi apoi ca avem de platit datorii de care n-am auzit, spune Florin Ciocanelea, director general al Departamentului de relatii internationale din Petrom.
Un final rapid al tranzactiei nu se intrevede. Inca nu e clar cine conduce jocul si daca regulile lui sunt politice sau de afaceri. Ministrul Berceanu ar putea sa-si dea seama la un moment dat ca si-a cam prins urechile in aceasta afacere. Este evident ca Republica Moldova, un stat extrem de sensibil la orice tranzactii care i-ar putea afecta independenta, va incerca sa obtina din Tirex cat se poate mai mult. Politicienii de la Chisinau stiu ca oricat de fratesti ar fi relatiile Moldovei cu Romania, ei nu vor primi la nesfarsit energie daca nu vor da ceva in schimb. Ei au deja experienta cu Rusia. Pentru gazul livrat de Moscova, Moldova a trebuit sa plateasca cu Moldogaz care a fost preluata de Gazprom. Tirex si Moldtelecom sunt ultimele societati de stat care mai valoreaza ceva, iar Moldova se vede renuntand la tot ce are pentru a-si plati datoriile. Cand nu mai ai nimic de vandut, iti vinzi independenta, gandesc politicienii de la Chisinau. Moldova va trage de pret pentru Tirex, nu doar pentru a primi bani mai multi, ci si fiindca stie ca atata timp cat o are poate spera sa primeasca curent de la Conel.
Pana la urma Romania va trebui sa ofere pretul pe care-l cer moldovenii. In mod normal, ar fi de ajuns un singur ordin catre Petrom pentru ca ministrul sa impinga lucrurile inainte. In schimb, Tofan Grup s-ar putea lasa induplecat mai degraba de rugaminti decat de ordine pentru a scoate mai multi bani din buzunar pentru Tirex, o afacere care nu se arata extrem de promitatoare. In schimb, Grupul Tofan are interese mai mari in Petrom, conducand un consortiu care a depus cea mai mare oferta financiara la majorarea capitalului SNP. Iar aici va fi nevoie de o atitudine favorabila din partea lui Berceanu, care va avea ultimul cuvant in legatura cu cine va fi ales pentru achizitionarea pachetului de 40% din Petrom.
Cati kilowati-ora costa Tirex Petrol?
3 februarie 2000, 12:00
Ultima modificare în 3 februarie 2000, 14:00
Cand cineva are ceva de vandut iar altul vrea sa cumpere, partile cad relativ usor la intelegere. Daca in negocieri mai intra si altii, lucrurile incep sa se complice. Este tocmai cazul in afacerea Tirex Petrol, compania moldoveana care ar urma sa intre in posesia unor investitori romani, ca regularizare pentru datoriile Republicii Moldova fata de Romania.Tranzactia ar parea simpla. Romania are de primit de la Republica Moldova peste 22 milioane dolari in contul energiei electrice. Moldova are T
Etichete: arhiva,
moldova,
petrom,
tirex
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- De la hipnoza la paturi cu apa, retetele antistres se prescriu dupa problemele fiecarui pacient
- Cablistii se pregatesc prin fuziuni de marile afaceri
- Gaura cheii
- Tarom scapa de golul de aer prin privatizare
- Camioanele straine au trecere la transportatorii romani
- Formatiile romanesti se lupta pentru un loc pe piata
- Europenii ne vor, dar nu oricum
- Bazar
- Jaloanele drumului catre UE sunt cunoscute doar initiatilor
- In timpul liber, GA