Binecunoscuta maşină germană a fost produsă în fosta Republică Democrată Germană, începând din 1957 până imediat după 1990.
Istoria Trabant începe la finalul anilor '40, când uzinele germane Autounion au început să fabrice un autoturism cu un design asemănător unei maşini produse înainte de Al Doilea Război Mondial, DKW F8. Noul autoturism creat s-a numit IFA F8, avea motor în doi timpi cu doi cilindri, răcit cu apă.
Curând a fost produs un alt model, mai mare – IFA F9, care avea motor cu trei cilindri, tot în doi timpi. În 1953 s-a hotărât construirea unei maşini mai mari, Sachsenring P240, cu motor în patru timpi de 2400 cm3. Din cauza crizei de metal, s-a optat pentru folosirea duraplastului, un material compozit obţinut dintr-o răşină fenolică întărită cu fibre textile, potrivit istoric-auto.ro.
În 1955 a fost prezentată, la târgul de la Leipzig, o maşină nouă cu caroseria din duraplast – AWZ P70, predecesoarea Trabantului. Motorul era în doi timpi, răcit cu apă, montat transversal, cu tracţiune faţă. Curând a venit ideea de a construi o maşină care se numea Trabant P50, cu motorul răcit forţat cu aer – un motor în doi timpi cu doi cilindri de 18CP.
A fost construit în versiuni berlină, break şi van, în perioada 1957-1962, în aproximativ 132.000 de exemplare. Ulterior, s-au creat motoare mai puternice (P50/1 – 500 cm3, 18CP, apoi P50/2 – 500 cm3, 20CP) ajungând în 1962 la P60, cu motor de 600 cm3 şi 23CP.
În 1964, a apărut o caroserie complet nouă – P601 – care oferea mai mult spaţiu interior şi pentru bagaje. În 1966 a apărut modelul de lux, iar în 1969, maşina avea motor de 600 de cm3 şi 26CP. Caroseria însă a rămas neschimbată. Modificările motorului au permis funcţionarea cu mai puţin ulei amestecat cu benzină.
După crearea acestui model, unele Trabanturi vechi au fost reconstruite şi modernizate, fiind echipate cu componente noi. P601 a fost disponibil în trei forme: berlină, break şi de teren decapotabilă.
După evenimentele din 1989-1990, când a început importul de maşini occidentale, a scăzut vânzarea Trabant. Ultimul Trabant P601 a ieşit de pe banda de fabricaţie la 25 iulie 1990, iar la 31 aprilie 1991 a fost închisă fabrica VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau. Timp de 33 de ani, uzinele VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau au produs 3.096.099 autoturisme, conform www.istoricauto.ro
În prezent, maşinile Trabant au devenit obiect de colecţie pentru amatorii de automobile istorice. În România există un club al trabantiştilor, care organizează anual o paradă, primăvara. Automobilele care participă la paradă sunt colorate, pictate, tunate, dar şi clasice, o atracţie pentru cei care asistă la eveniment.
În ţara noastră sunt înmatriculate 10.222 de automobile Trabant, conform datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.