Potrivit unui studiu realizat de Kantar, mai mult de jumătate dintre locuitorii din România au adoptat Sistemul Garanţie-Returnare (SGR). De asemenea, 25% dintre aceștia afirmă că returnează ambalajele marcate cu simbolul SGR la punctele de colectare în mod frecvent.
Peste jumătate dintre români au adoptat Sistemul Garanție-Returnare
Potrivit datelor centralizate, 58% dintre respondenți au afirmat că au returnat ambalaje marcate cu Sistemul Garanție-Returnare (SGR) de cel puțin trei ori până în prezent. În contrast, peste 38% dintre persoanele care nu au participat încă la acest sistem intenționează să o facă în viitorul apropiat.
În prezent, notorietatea SGR în rândul populației este foarte ridicată. Aceasta a atins un nivel de 96%, în creștere față de luna noiembrie 2023, când acest procent era de 90%. De asemenea, peste 70% dintre respondenți consideră că Sistemul Garanție-Returnare reprezintă cea mai bună soluție pentru colectarea și reciclarea ambalajelor.
Trebuie menționat că trei sferturi dintre români (75%) percep compania RetuRO drept pe cea care își asumă misiunea de a contribui la menținerea curățeniei în țară și care depune eforturi constante pentru a educa și încuraja un comportament responsabil față de mediu și importanța reciclării.
„Acest studiu ne confirmă faptul că românii au o preocupare reală pentru mediul înconjurător şi îşi doresc să se implice şi să recicleze. Sistemul de Garanţie-Returnare le oferă un instrument accesibil şi practic prin care pot face acest lucru. Rezultatele studiului sunt foarte bune, iar premisele sunt optimiste, dacă ne uităm la faptul că majoritatea consumatorilor care nu au folosit încă Sistemul de Garanţie – Returnare intenţionează să-l adopte în viitorul apropiat.
În acelaşi timp, cea mai mare parte dintre consumatorii români consideră SGR ca fiind cea mai bună soluţie pentru colectarea şi reciclarea ambalajelor. Un aspect important pe care îl observăm este că familiaritatea consumatorilor a crescut pe măsură ce oamenii au început să îşi însuşească sistemul în viaţa de zi cu zi.
Campaniile de informare constante pe care RetuRO le-a derulat pe toate canalele şi în toate punctele de contact au contribuit, de asemenea, la creşterea notorietăţii SGR în rândul românilor. Putem afirma cu încredere că SGR a dat startul unei schimbări structurale şi culturale în România cu privire la importanţa reciclării”, a declarat Gemma Webb, CEO şi preşedinta RetuRO SGR.
Consumatorii au returnat peste 100 de milioane de ambalaje în primele patru luni de la lansarea sistemului
În primele patru luni de la lansarea oficială a Sistemului de Garanție-Returnare la nivel național, peste 100 de milioane de ambalaje au fost returnate de către consumatori, în timp ce producătorii au introdus pe piață mai mult de un miliard de ambalaje.
Studiul realizat de Kantar în luna martie a acestui an a implicat un eșantion de 600 de persoane din întreaga țară, cu vârste cuprinse între 18 și 64 de ani.
Ce este RetuRO
RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. este o companie de tip „not for profit”. Acest lucru înseamnă că eventualele profituri obținute de companie din colectarea ambalajelor de băuturi vor fi reinvestite exclusiv în dezvoltarea SGR.
Compania a fost înființată de un consorțiu format din trei acționari privați: Asociația Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) și Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%), precum și un acționar public, statul român, reprezentat de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (20%).
RetuRO, administratorul SGR, funcționează cu finanțare exclusiv privată. Are rolul de a asigura transparența în ceea ce privește cantitățile de ambalaje pentru băuturi introduse pe piață și returnate de consumatori, contribuind astfel la dezvoltarea durabilă a României prin gestionarea responsabilă a deșeurilor de ambalaje, în conformitate cu obiectivele de reciclare stabilite de Uniunea Europeană pentru România.