Pe 13 mai, dată la care Legea dării în plată a intrat în vigoare, cea mai mare bancă din sistem, BCR, a primit 10 notificări din partea clienţilor pentru cedarea locuinţei, unele dintre acestea nu au fost valide, transmit oficialii băncii. Până acum, Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Fianciare (AURSF) a procesat 100 de notificări privind darea în plată adresate băncilor. Cele mai multe notificări provin de la clienţi ai Credit Europe Bank şi Bancpost cu grad de îndatoare de peste 90%.
“Pentru clienţii cu probleme financiare, urmarea Legii darea în plată este evacuarea locuinţei; pentru clienţii obişnuiţi, creşterea avansurilor, determinată de Legea dăr ii în plată, creează dificultăţi de acces la credite; pentru economie, Legea dării în plată creează problem de finanţare a sectorului imobiliar şi de construcţii”, susţin reprezentanţii BCR.
Totodată, la UniCredit Bank au fost depuse şase dosare până în data de 16 mai 2016 la ora 14.
Legea dării în plată a intrat în vigoare pe 13 mai. De atunci, debitorii care au probleme la plata ratelor la credite imobiliare se pot prezenta pentru cedarea bunului.
Darea în plată permite închiderea unui credit ipotecar prin predarea imobilului ipotecat către creditor. Măsura este recomandată de Parlamentul European pentru toate statele membre, iar directiva Uniunii Europene privind creditele ipotecare permite instituirea unei asemenea proceduri. Adică, statele membre pot să menţină sau să introducă dispoziţii mai stricte faţă de cele prevăzute în acele domenii despre care nu se precizează clar că fac obiectul unei armonizări maximale. „În cazul în care rămâne datorie de rambursat, în urma procedurii de executare silită, statele membre asigură instituirea de măsuri în vederea facilitării rambursării, cu scopul de a proteja consumatorii“, arată textul directivei.