Un chestionar elaborat de Institutul de Studii Financiare (ISF) arată că românii consideră că știu foarte bine caracteristicile produselor financiare nonbancare. Președintele institutului a oferit mai multe explicații.
1.300 de români au participat la un chestionar elaborat de Institutul de Studii Financiare (ISF). Întrebările au vizat mai multe subiecte, printre care și caracteristicile produselor financiare nonbancare.
Peste jumătate din români au spus că știu caracteristicile produselor financiare nonbancare
Aproape 52% din cei 1.300 de români au spus că știu foarte bine caracteristicile produselor financiare nonbancare. În schimb, vânzările online de asigurări sunt preferate de doar 20% din consumatori, în ciuda dezvoltării acestui segment. Majoritatea covârșitoare a optat pentru brokeri, conform explicațiilor oferite de Valentin Ionescu, președintele ISF.
Studiul se numește „Percepția populației cu privire la domeniul asigurărilor, pensiilor private şi investiţiilor financiare”. A fost realizat de ISF împreună cu INSCOP.
Acesta că piața asigurărilor de viață este prea puțin dezvoltată în ciuda beneficiilor demonstrate. Chiar și așa, are un potențial semnificativ.
În asigurările de viață și, în general în domeniul asigurărilor, 80% dintre respondenți au arătat că se consultă cu un broker.
Au fost alese 10 zece produse financiare din pensii, asigurări și investiții
De asemenea, directorul ISF a explicat că au fost alese 10 zece produse financiare din următoarele domenii: pensii private, asigurări și investiții.
Cel mai ridicat nivel de notorietate s-a înregistrat la asigurarea de viață, spune el. Peste 87% dintre respondenți au auzit de acest produs.
Asigurarea CASCO este și ea cunoscută aproximativ în aceeași măsură, a explicat Valentin Ionescu.
Cel mai scăzut nivel este la asigurările de răspundere profesională. Cifra înregistrată este de aproximativ 38%.
„Punctez cele mai relevante concluzii urmare a acestui studiu. Am ales zece produse financiare din cele trei domenii: pensii private, asigurări și investiții. În ceea ce privește, se pare că aceasta este ridicată la nivelul populație, peste 80% dintre respondenți având ceva cunoștințe despre aceste produse. Cel mai ridicat nivel de notorietate s-a înregistrat la asigurarea de viață, peste 87% dintre respondenți au auzit de acest produs. Asigurarea CASCO este și ea cunoscută aproximativ în aceeași măsură, iar cel mai scăzut nivel este la asigurările de răspundere profesională, în jur de 38%”, a declarat Valentin Ionescu, președinte ISF, conform Studii Financiare.
A fost înregistrată o notorietate mai mare de 80% doar la 4 categorii
Dintre cele 10 categorii de produse financiare nebancare analizate, doar la 4 categorii s-a înregistrat o notorietate mai mare de 80%.
La alte 5 categorii, notorietatea s-a încadrat între 60-80%. A existat și o categorie, respectiv asigurarea de răspundere profesională, cu o notorietate scăzută.
Cifra înregistrată a fost de 38,3%, justificată prin aria de adresabilitate mult mai redusă a acesteia.
Studiul ISF a ajuns la mai multe concluzii. Una dintre ele este că gradul de utilizare a produselor financiare nebancare este relativ scăzut, depinzând de caracterul obligatoriu sau facultativ al acestora, de nivelul veniturilor obținute, de nivelul studiilor dar și de nivelul de educație financiară al respondenților. Acesta s-a încadrat între 4,2% pentru acțiuni, obligațiuni și unități de fonduri, și 45,7% pentru asigurarea de răspundere civilă auto (RCA).
O altă concluzie este că 37,1% dintre respondenți nu au achiziționat niciun produs financiar nebancar în ultimii 3 ani, 23,9% au achiziționat un singur tip de produs financiar, iar alți 29,5% au achiziționat între 2-4 tipuri de produse financiare nebancare.
Doar 9,6% dintre respondenți au achiziționat cel puțin 5 tipuri de produse financiare nebancare din cele 10 produse financiare enumerate