Un barometru de opinie realizat în cadrul proiectului „România Durabilă” implementat de Secretariatul General al Guvernului prin Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă arată că doar o treime dintre cetăţenii români se declară mulţumiţi de calitatea sistemului educaţional în ansamblul lui, însă majoritatea (59%) consideră că învăţământul universitar din România este de calitate.
Totodată, majoritatea participanţilor la sondaj, adică peste 50%, apreciază că şcolile din România oferă şanse egale tuturor copiilor, mai arată datele oferite de sondaj. Totul depinde însă și de distribuția geografică.
„Această percepţie pare contrazisă de datele obiective, mai ales cele legate de accesul la educaţie pe perioada pandemiei, în care un număr important de copii (un milion, potrivit instituţiilor abilitate) nu a avut parte de şcoala online, pentru o anumită perioadă de timp.
În plus, distribuţia geografică a abandonului şcolar la nivel de liceu şi şcoală profesională scoate în evidenţă variaţii semnificative: potrivit datelor INS din 2018, rata cea mai scăzută este cea din Bucureşti -1,7%, iar cele mai mari rate sunt în regiunile Centru (3,3%), Vest (3,2%) şi Sud-Est (3%)”, menţionează sursa citată.
Câți români sunt mulțumi de învățământul primar
În ceea ce privește învățământul primar, cetăţenii români sunt mulţumiţi într-un procent de 52%, unde rata de abandon şcolar este printre cele mai scăzute (1,6% în 2018).
În acelaşi timp, 50% dintre aceştia ar opta pentru a-şi efectua studiile lor sau ale copiilor lor în ţări ale Uniunii Europene.
De menționat este faptul că, mai puţin de jumătate, adică 48% dintre respondenţi consideră că sistemul de educaţie este performant, în timp ce 31% se declară mulţumiţi, mai menţionează sursa citată, precizând că acest lucru arată „o evaluare generală critică, care reclamă politici publice adecvate cu rol să compenseze acest deficit de încredere”.
Alți 42% dintre români spun că învăţământul profesional este de calitate, iar 40% au aceeaşi părere despre cel gimnazial, iar 38% despre cel liceal.
„În general, cetăţenii par mai mulţumiţi de învăţământul universitar şi cel primar (punctele de început şi de final ale ciclului educaţional) şi sunt mult mai critici faţă de etapele intermediare. Opinia despre învăţământul gimnazial şi liceal primeşte validare prin corelarea cu testele PISA şi cu rata abandonului şcolar, două vulnerabilităţi ale sistemului educaţional românesc”, menţionează documentul.
De menționat este faptul că, aproape un sfert dintre români, adică 24%, dintre respondenţi susţin că sistemul de educaţie este într-o situaţie mai bună decât acum cinci ani.
„Baza acestor evaluări nu este atât una socio-demografică, cât este legată de evaluări generale despre mersul lucrurilor în ţară. Cei care cred că ţara merge într-o direcţie corectă tind să aprecieze mai degrabă pozitiv sistemul de educaţie”, mai arată sursa citată.
Datele au fost culese printr-un barometru de opinie publică în cadrul proiectului „România Durabilă, implementat de Secretariatul General al Guvernului prin Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă şi cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020.