Ideea ministrului transporturilor, Anca Boagiu, de a impune utilizarea cauciucurilor de iarnă din noiembrie până în martie a iscat vii discuții și controverse. Asta nu pentru că anvelopele M+S (Mud and Snow) ar fi inutile în condițiile unor temperaturi exterioare scăzute sau pe un carosabil alunecos, ci pentru că oficialul a dorit cu tot dinadinsul ca măsura să fie aplicată în doar câteva zile, neluând în calcul costurile suplimentare puse în cârca șoferilor și nici posibilitatea comercianților de a furniza cauciucuri suficiente într-un timp atât de scurt pentru întregul parc auto național. Ei bine, dacă decizia autorităților române a fost să amâne aplicarea obligativității utilizării acestui tip de anvelope până anul viitor, Comisia Europeană a definit, încă din 1992, ce înseamnă un pneu de iarnă M+S (Anexa II 92/23 CEE).
Conform Continental AG, este vorba în acest sens de „pneuri la care profilul suprafeţei de rulare şi structura sunt astfel concepute încât să ofere, mai ales pe mâzgă şi pe zăpadă proaspătă sau topită, caracteristici mai bune la rulare decât pneurile normale. Profilul pneurilor M+S este caracterizat în principal prin profiluri şi/sau spaţii intermediare mai mari, care sunt separate la o distanţă mai mare decât la pneurile normale.“
Pneurile de iarnă din prezent nu pot fi considerate ca atare în baza acestei definiţii – pentru că – pornind de la exemplul produsului ContiWinterContact TS 810 Sport cu respectivul design de profil asimetric ele sunt mai degrabă suprafeţe de contact filigranate între vehicul şi calea de rulare. Chiar şi amestecul din care este făcută suprafaţa de rulare potrivită pentru iarnă nu este inclus în definiţie.
Mai clară este indicaţia cu privire la simbolul fulgului de zăpadă cu care aproape toate pneurile de iarnă performante sunt inscripționate. Acest simbol poate fi aplicat dacă respectivul pneu înregistrează valori mai bune cu şapte procente la frânarea cu ABS pe zăpadă decât un pneu standard de referinţă, cu marcaj M+S.
Obligatorii sau recomandate
În Austria, spre exemplu, nu există o obligaţie generală privitoare la pneurile de iarnă, însă ea poate fi dispusă prin indicatoare rutiere. Pe distanţele marcate ca atare se interzice circulaţia vehiculelor fără echipament de iarnă – şi acesta include şi lanţuri de zăpadă. Adâncimea necesară a profilurilor este de patru milimetri. Toate anvelopele sub această valoare sunt considerate pneuri de vară.
Crampoanele sunt admise la vehicule de până la 3,5 t, fiind aplicate limitări de viteză în acest sens. În Belgia, Olanda și Luxemburg, nu există o obligativitate cu privire la pneurile de iarnă, iar crampoanele sunt interzise. În Germania, șoferii sunt obligați, conform Codului rutier, să-și echipeze autoturismele potrivit condițiilor meteorologice, prin urmare este vorba despre o obligativitate situativă de echipare cu anvelope de iarnă.
Conducătorii auto care încalcă aceste standarde pot fi amendați primind și puncte negative în registrul auto din Flensburg. Legea a fost completată în 26 noiembrie cu detalii exacte în ce privește condiţiile meteorologice la care se face referire şi descrie drept calităţi obligatorii ale anvelopei de iarnă specificația M+S. Amenzile au fost și ele majorate.
Francezii nu au impus o obligativitate privitoare la folosirea pneurilor M+S, însă aceasta poate fi dispusă pe drumuri de munte prin indicatoare corespunzătoare.
Lanţurile de zăpadă pot fi obligatorii pe anumite segmente de drum. Autoturismele pot să fie echipate şi cu pneuri cu crampoane doar de la începutul lunii noiembrie până la sfârşitul lunii martie, cu limitări de viteză de 90 km/h în afara localităţii şi 50 km/h în localitate. Utilizarea crampoanelor trebuie menționată pe o tăbliţă amplasată pe vehicul, care să se facă referire la această echipare.
Nici în Italia nu există o obligaţie de a folosi pneuri de iarnă, cu toate că acestea pot fi solicitate pentru anumite segmente de drum. În peninsulă nu există nici norme speciale privitoare la folosirea lanţurilor de zăpadă. Cine vrea să circule cu crampoane trebuie să respecte limitările de viteză (90 km /h în afara localităţii şi 50 km/h în localitate).
Cine pleacă pe timpul iernii în Polonia nu e obligat să aibă pneuri de iarnă. Însă serviciile de întreţinere a drumurilor sunt destul de slabe, existând riscuri când se circulă fără astfel de cauciucuri.
Nici în Elveţia nu există o obligaţie cu privire la pneurile de iarnă. Însă folosirea acestora este recomandabilă, pentru că în cazul unui accident care se poate dovedi că a fost generat de utilizarea unor pneuri necorespunzătoare, se aplică o împărţire a răspunderii. Asigurarea Casco integrală din Elveţia nu intră în vigoare în aceste situaţii. Lanţurile de zăpadă şi crampoanele sunt opţionale, însă pot fi prevăzute şi prin indicatoare rutiere (chiar şi la vehiculele cu tracţiune integrală). Cele mai multe autostrăzi din Elveţia au interdicţie de acces cu crampoane.
În Slovenia, există obligaţia de echipare pentru anotimpul rece între 15 noiembrie și 15 martie. Acest lucru înseamnă fie pneuri de iarnă, fie pneuri radiale cu o adâncime minimă a profilului de patru milimetri; cu toate acestea, conform legilor din Slovenia, e suficient să existe două pneuri de iarnă per vehicul. Având în vedere însă că în multe state legislația se poate modifica, este bine să vă informați, înaintea călătoriei, asupra condițiilor impuse de autoritățile locale în privința utilizării anvelopelor de iarnă.
Cât de importante sunt anvelopele de iarnă
Anvelopele sunt considerate adesea ca fiind piese mai puţin importante ale vehiculului. Această apreciere este însă departe de adevăr. Anvelopele sunt singurele zone de contact pe care vehiculul le are cu suprafaţa carosabilă. Este foarte importantă adâncimea profilului căii de rulare, care în general este reglementată de lege a fi de minimum 1,6 mm. Indicatorii de uzură ai căii de rulare (TWI) reprezintă un reper important de apreciere al adâncimii acesteia. TWI sunt nervuri aflate în principalul canal longitudinal al căii de rulare, care ajung să fie la acelaşi nivel cu profilul căii de rulare atunci când este atins nivelul minim legal de 1,6 mm al adâncimii profilului.
Odată cu apropierea iernii, şoferii se confruntă cu schimbări rapide în ceea ce priveşte starea vremii. Dacă termometrul arată sub 7 °C, e vremea ca anvelopele de vară să-şi ia concediu. Adaptarea comportamentului în trafic la condiţiile de iarnă vă poate fi, de asemenea, de mare ajutor, chiar dacă anvelopele de iarnă vă oferă supraprotecţie împotriva surprizelor neplăcute ce apar în anotimpul rece.