Căutările Google se schimbă dramatic
Marți, pe 21 mai, Google a anunțat că va introduce răspunsuri generate de inteligența artificială pentru interogările online. Astfel, marchează una dintre cele mai semnificative modificări aduse motorului său de căutare, cel care a dominat în ultimii 25 de ani.
„Sunt încântat să vă anunț că vom începe să lansăm această experiență complet reînnoită, «AI overviews», pentru toată lumea din SUA în această săptămână”, a declarat directorul general al Google, Sundar Pichai, în cadrul unui eveniment din California.
Schimbarea va fi extinsă în curând și în alte țări, a adăugat el, făcând-o accesibilă pentru peste un miliard de persoane.
Rezultatele căutărilor Google vor include un rezumat generat de inteligența artificială în partea de sus a paginii, înainte de lista obișnuită de linkuri. Rezumatele AI, create cu tehnologia Gemini de la Google, vor furniza succinte prezentări a informațiilor găsite pe internet, însoțite de linkuri către sursele online relevante.
„Puteți să întrebați orice vă trece prin cap sau orice aveți nevoie să faceți – de la cercetare la planificare și brainstorming – iar Google se va ocupa de tot ceea ce trebuie făcut”, a spus Liz Reid, șefa echipei Google Search.
Presiune din partea motoarelor de căutare cu inteligență artificială
Schimbarea vine în contextul în care Google resimte o presiune tot mai mare din partea motoarelor de căutare cu inteligență artificială, cum ar fi Perplexity, și din cauza zvonurilor repetate conform cărora OpenAI, creatorul ChatGPT, își dezvoltă propriul instrument de căutare cu inteligență artificială.
Căutările prin intermediul chat-urilor AI au devenit disponibile și pe platforme precum Facebook, Instagram și WhatsApp, permițând utilizatorilor să obțină informații direct din web, fără să mai folosească Google.
Aceste alternative sunt apreciate de unii pentru experiența lor mai clară în comparație cu rezultatele adesea aglomerate ale unei căutări clasice.
Firma de cercetare Gartner estimează că traficul pe web generat de motoarele de căutare va scădea cu 25% până în 2026 din cauza utilizării roboților AI.
Google a reacționat la sugestia că interacțiunile AI de tip ChatGPT ar putea avea un impact asupra afacerii sale, care depinde în mare parte de vânzările de publicitate din motorul său de căutare.
„Am constatat că, în cazul interviurilor AI, oamenii folosesc mai mult Search și sunt mai mulțumiți de rezultatele lor”, a afirmat Liz Reid.
„Puteți pune cele mai complexe întrebări, cu toate nuanțele și avertismentele pe care le aveți în minte, totul dintr-o singură dată”, a adăugat ea.
Compania a afirmat că aceste instrumente de inteligență artificială generativă îmbunătățesc experiența utilizatorilor, fie că aceștia caută un studio de yoga deschis duminica, își planifică o călătorie sau pregătesc o masă cu cerințe dietetice speciale.
De asemenea, compania va începe în curând să testeze integrarea AI în căutările bazate pe conținut video ca sursă de interogare, conform lui Reid.
Un exemplu ar fi posibilitatea utilizatorilor de a solicita Google să diagnostice un aparat electrocasnic stricat, filmându-l cu un smartphone, și de a primi sfaturi pentru a-l repara.
Informații despre proiectul Astra
Google a prezentat, de asemenea, o privire asupra Project Astra. Acesta este un proiect dedicat dezvoltării asistenților digitali care să faciliteze sarcini de diverse dimensiuni.
„De mult timp am vrut să construim un agent universal de inteligență artificială care poate fi cu adevărat util în viața de zi cu zi”, a afirmat Demis Hassabis, șeful Google DeepMind.
„Este ușor de imaginat un viitor în care poți avea un asistent expert alături de tine prin intermediul telefonului sau al unor noi factori de formă interesanți, cum ar fi ochelarii”.
Conform lui Hassabis, capacitățile agenților AI vor fi implementate în produsele Google, inclusiv în aplicația Gemini sau în Asistentul, în cursul acestui an.