Industria auto germană domină vânzările de maşini exclusiviste. La nivel mondial, BMW este lider absolut, atât în ceea ce priveşte numărul de unităţi vândute, cât şi la veniturile din comerţul cu maşini.
În acest moment, nici o marcă din industria auto nu se poate mândri cu imaginea şi exclusivismul oferite de cele trei branduri premium ale industrie auto germane. BMW, Audi şi Mercedes sunt primele opţiuni atunci când este vorba despre autoturisme cu care să rupi gura târgului, însă, pe lângă lupta cu alte companii de renume, cele trei companii duc şi o luptă fratricidă pentru supremaţie.
Conform datelor din bilanţurile semestriale ale acestor firme, BMW este compania care a reuşit să se impună în bătălia cu ceilalţi doi rivali. În primele şase luni din acest an, bavarezii au comercializat 730.285 de unităţi, cu 4,6% mai mult decât în perioada similară din 2006, iar veniturile au urcat şi ele cu 7,3%. Divizia de lux a concernului Volkswagen AG, Audi, a atras în perioada menţionată 638.827 de clienţi, înregistrând o creştere de 9,1%, mai mare chiar decât cea a rivalilor de la BMW. Mercedes-Benz, brand care a trecut recent printr-o perioadă dificilă din cauza scindării grupului DaimlerChrysler, din care făcea parte, a reuşit să vândă numai 591.200 de vehicule, însă, având în vedere preţurile destul de piperate ale produselor sale, veniturile companiei au urcat de la 24,4 miliarde de euro la 24,6 miliarde. În privinţa profitului realizat în primul semestru din 2007, BMW se poate considera norocos cu cele 1,3 miliarde de euro obţinute. Nici Mercedes nu stă rău cu 1,1 miliarde de euro, însă Audi mai are multe de făcut pentru a ajunge din urmă pe ceilalţi doi competitori. Şi chiar asta face. Profitul de 679 de milioane, obţinut în perioada ianuarie – iunie 2007, reprezintă o creştere de 66,8% faţă de primul semestru din 2006, cu mult mai mare decât cea a conaţionalilor de la BMW sau Mercedes.
BMW reduce costurile şi caută alianţe strategice
Conştient de marşul forţat al celor de la Audi şi Mercedes, şeful BMW AG, Norbert Reithofer, a elaborat o nouă strategie pe care a prezentat-o în această toamnă consiliului de administraţie. Pe lângă dezvoltarea de noi produse, Reithofer promite acţionarilor mai mulţi bani pentru dividende, sperând astfel să atragă tot mai mulţi investitori. Însă principalele ţinte ale planului său sunt economisirea a şase miliarde de euro până în 2012, în principal prin reducerea costurilor pentru materiale, o creştere de cel puţin 6% a producţiei anuale, astfel încât, la nivelul anului 2020, grupul să pună pe piaţă două milioane de unităţi faţă de 1,3 milioane în 2006, şi punerea la punct a unor alianţe strategice cu alţi producători pentru dezvoltarea de motoare performante.
Reacţia analiştilor după anunţarea acestor obiective a fost neaşteptată pentru Reithofer. Stephen Cheetham, de la Stanford C. Bernstein, consideră că „planul poate fi criticat, dar, în esenţă, este o mişcare în direcţia bună“. Albrecht Denninghoff, de la Comerzbank, este mult mai direct: „Pentru mine este o dezamăgire. Aceste obiective sunt mai puţin ambiţioase decât ale celorlalţi competitori.“ Iar Jurgen Pieper, de la Metzler Bank, din Frankfurt, declară că „marja de profit de 8-10% în 2012 nu este suficientă pentru o companie ca BMW“.
Fără a se lăsa impresionaţi de planurile celor de la BMW, conaţionalii de la Mercedes se lansează şi ei în cursa pentru reducerea costurilor. Rainer Schmueckle, directorul operaţional al acestei companii, este convins că „vom reduce costul materialelor cu o treime în maximum trei ani“, ceea ce ar însemna un câştig de 1,5 miliarde de euro. Şi în privinţa productivităţii, oficialul Mercedes speră într-o creştere de 10% în 2008 şi 2009.
Audi contraatacă prin investiţii de zece miliarde de euro în următorii cinci ani pentru dezvoltarea de noi produse care să asigure o creştere importantă a vânzărilor. Rupert Stadler, CEO la Audi, doreşte să impulsioneze şi profitul odată cu vânzările. Dacă în 2006 marja a fost de numai 6,4%, pentru 2010 Stadler speră într-o rată a profitului de 8%.