Este o intrebare careia specialistii in fiscalitate i-au dat deja raspunsul. Inainte insa de a-l prezenta si argumenta, este necesar un scurt istoric al ideii de cazier fiscal. Raportat la legislatia altor state, institutia cazierului fiscal este reglementata in foarte putine dintre acestea. In Franta, conceptul a fost introdus in 1948, prin lege. In prezent, cazierul fiscal este cunoscut sub denumirea curenta de "fisier unic". Acesta reuneste totalitatea informatiilor referitoare la un contribu
Este o intrebare careia specialistii in fiscalitate i-au dat deja raspunsul. Inainte insa de a-l prezenta si argumenta, este necesar un scurt istoric al ideii de cazier fiscal. Raportat la legislatia altor state, institutia cazierului fiscal este reglementata in foarte putine dintre acestea. In Franta, conceptul a fost introdus in 1948, prin lege. In prezent, cazierul fiscal este cunoscut sub denumirea curenta de „fisier unic”. Acesta reuneste totalitatea informatiilor referitoare la un contribuabil, facilitand controlul si simplificarea procedurilor administrative in gestionarea de catre autoritatea fiscala, a impozitelor, taxelor si altor contributii. Austria este o a doua tara europeana in care exista institutia cazierului fiscal. Versiunea romaneasca, introdusa prin Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, pare a fi inspirata de modelul austriac.
In loc de ordine,o noua lege
Deocamdata, reglementarea cazierului fiscal se afla in discutia Parlamentului, urmand sa intre in vigoare in termen de 60 de zile de la aprobarea sa ca lege. „Parerea noastra este ca principala lacuna a Ordonantei Guvernului nr. 75/2001 este ca nu distinge in mod expres care este scopul cazierului fiscal, adica pentru ce se infiinteaza si pentru ce se foloseste”, comenteaza consultantul Mircea Chirita, de la KPMG Romania, actul normativ. In opinia Guvernului, organizarea cazierului fiscal ar fi necesara pentru prevenirea evaziunii fiscale si intarirea administrarii impozitelor si taxelor. Declarand aceste obiective, Executivul nu face decat sa bata la porti deschise. Problema de fond nu este aceea a lipsei legislatiei, ci a neaplicarii ei. Astfel, intarirea administrarii taxelor si impozitelor se poate realiza deja pe baza informatiilor existente in evidenta fiscului, cu precizarea ca aceasta institutie trebuie sa-si organizeze evidenta contabila si fiscala nominala pe contribuabili, asa cum sunt ei definiti de legislatia fiscala. Ministerul Finantelor Publice detine, la ora actuala, toate informatiile despre un contribuabil, pornind de la aparitia lui si pana la dizolvare. La infiintarea persoanelor juridice si a altor entitati apartinand acestora sau la autorizarea exercitarii unei activitati (in cazul persoanelor fizice), acestea sunt supuse inregistrarii fiscale, primind un cod fiscal.
Pe durata activitatii agentului economic, organele fiscale primesc informatii referitoare la obligatiile fiscale, sub forma declaratiilor de impozite si taxe, bilanturilor contabile anuale, iar in unele cazuri, raportari semestriale. Acestor date li se adauga cele culese de alte organele imputernicite sa efectueze controale financiare si fiscale, aflate in subordinea aceluiasi Minister al Finantelor Publice. In concluzie, organele fiscale au deja in evidenta toti contribuabilii, indiferent de forma juridica sub care isi desfasoara activitatea. Informatiile trebuie insa organizate de asa natura incat sa permita cunoasterea situatiei in orice moment. Cazierul fiscal ar putea reprezenta o modalitate de cunoastere a trecutului de afaceri a partenerilor comerciali. Ar putea, dar nu o face, pentru ca eliberarea lui catre terte persoane nu este permisa de ordonanta.
Nicolae Done, director doctrina fiscala la KPMG Romania, considera ca introducerea cazierului fiscal nu va imbunatati administrarea impozitelor ci, dimpotriva, va contribui la majorarea cheltuielilor bugetare si la accentuarea birocratiei. „Trebuie remarcat faptul ca nu stim cat va reusi aceasta ordonanta sa reduca nivelul evaziunii fiscale din Romania, dar in mod sigur ea va duce la o crestere a atributiilor functionarilor publici, care vor trebui sa dea de doua ori aceleasi informatii, dar de aceasta data doar pe cele care rezulta din actele de control. Va avea loc o crestere a numarului functionarilor publici ce stau in birou, in loc sa mearga la contribuabili pentru verificarea respectarii legilor”, spune Nicolae Done. In plus, la infiintarea societatilor comerciale mai apare o hartie obligatorie – cazierul fiscal al actionarilor.
Cazierul fiscal al contribuabililor
· este un mijloc de evidenta si urmarire a contribuabililor cu risc fiscal ridicat
· tine evidenta persoanelor fizice si juridice, a asociatiilor, actionarilor si reprezentantilor legali ai persoanelor juridice ce au savarsit fapte sanctionate de legile financiare, fiscale si vamale sau care privesc disciplina financiar fiscala
· este obligatoriu sa fie prezentat asociatilor sau actionarilor la infiintarea firmei
· contine: date privitoare la sanctiuni aplicate contribuabililor ce intra in categoria celor de mai sus; masurile de executare silita aplicate; inscrieri provizorii, pana la solutionarea definitiva a cauzelor, referitoare la contribuabilii fata de care organele competente au dispus masuri ce pot fi atacate potrivit prevederilor legale; inscrieri provizorii de mentiuni referitoare la contribuabilii care cesioneaza parti sociale sau actiuni, in cazul societatilor comerciale cu datorii la bugetul de stat care depasesc valoarea capitalului social.
· inscrierile provizorii din cazierul fiscal se sterg cand: faptele savarsite nu mai sunt sanctionate de lege; a intervenit reabilitarea de drept sau judecatoreasca; la achitarea datoriilor catre bugetul public; contribuabilul nu recidiveaza timp de zece ani de la data ramanerii definitive a actului prin care a fost sanctionat;
la decesul sau radierea contribuabilului.