In 2008, stocul de spatii comerciale disponibil in Romania a crescut cu peste 50% in comparatie cu stocul disponibil la sfarsitul anului 2007, potrivit raportului de piata cu privire la spatiile comerciale realizat de companie CBRE Eurisko.
Astfel, daca in 2007 in Romania exista un stoc de 43,20 mp de spatiu inchiriabil/ 1.000 persoane, in 2008 acesta a crescut la 70,88 mp spatiu inchiriabil / 1.000 persoane.
„Acest calcul include toate unitatile de retail moderne din Romania cu peste 10.000 mp spatiu inchiriabil (centre comerciale, parcuri de retail si proiecte de retail ancorate de hypermarket)”, au declarat reprezentantii CBRE.
Chiar daca in anul 2008 au avut loc cateva lansari importante, in Bucuresti inca exista un deficit al stocului de retail in ceea ce priveste centrele comerciale, se arata in studiul CBRE Eurisko. In acelasi timp insa, in orase mai mici, precum Cluj-Napoca, exista o rata mai mare a stocului de retail per locuitor decat in Bucuresti.
Lansarile din 2008 (Liberty Centre, West Park) si cele ce vor avea loc in acest an (Grand Arena, extinderea centrului comercial Plaza Romania, AFI Cotroceni Park, Militari Shopping Centre) vor oferi noi spatii de retail si noi branduri. „Lipsa unei oferte de calitate in Bucuresti este determinata in mod direct de dificultatea gasirii unor spatii mari (amplasate in interiorul sau la marginea orasului) care sa aiba un statut juridic bine definit si proprietari interesati sa vanda”, mai apreciaza reprezentantii CBRE.
Cel putin 50 – 60% din totalul de centre comerciale anuntate vor fi anulate
Anul 2008 a fost un an in care s-a anuntat o concurenta importanta in intreaga tara si intre toate tipurile de dezvoltari de retail (centre comerciale, parcuri de retail, proiecte ancorate de hipermarketuri), insa finalizarile efective ale dezvoltarilor s-au situat la un nivel mai scazut decat fusese initial preconizat.
„Avem convingerea ca cel putin 50 – 60% din totalul de centre comerciale anuntate vor fi anulate, intarziate sau finalizate cu o utilizare diferita”sunt de parere reprezentantii CBRE.
Comerciantii din domeniul alimentatiei au aplicat strategii diferite in 2008
Cei mai importanti jucatori pe piata supermarketurilor in 2008 au fost: Billa, Carrefour Express (in acest an Carrefour a finalizat procesul de rebranding al retelei Artima achizitionata in 2007) si Mega Image, conform CBRE.
In ceea ce priveste hypermarketurile cei mai activi retaileri au fost: Carrefour, atingand o retea totala de 21 de hypermarketuri, Real, parte a Metro Group cu 18 unitati si Kaufland. Segmentul de magazine de tip discount a fost extreme de activ in 2008 si planurile de extindere pentru 2009 nu au fost modificate chiar si in conditiile actuale ale pietei. In 2008, Plus Discount a totalizat un numar de 71 de locatii de la un numar de 50 de unitati la sfarsitul anului 2007, in vreme ce competitorii Penny Market, Profi si Minimax s-au dovedit la randul lor foarte activi. Segmentul cash&carry s-a focalizat pe consolidarea si imbunatatirea retelei existente, tendinta care va continua si in 2009.
Pe scurt, comerciantii din domeniul alimentatiei au aplicat strategii diferite in 2008: daca numarul magazinelor de tip discount aproape s-a dublat in ultimele 12 luni, hipermarketurile si-au reinnoit strategia de extindere si au deschis noi magazine in centre comerciale sau in parcuri retail, in locul unor unitati de sine statatoare, in vreme ce retelele cash&carry au ales sa-si intareasca centrele actuale, in detrimentul deschiderii altora noi.
In ceea ce priveste piata retailerilor de pe segmentul incaltaminte, Leonardo este un brand local prezent in aproape toate centrele comerciale importante din Romania (grupul are magazine in Ungaria si in Bulgaria si intentioneaza sa intre si pe piata din Republica Moldova in viitorul apropiat). Alti jucatori importanti in termeni ai numarului de magazine sunt Benvenuti, Otter, Ecco, Bata, Office Shoes, Pietra, Amely sau Il Passo.
Urmatoarele branduri internationale au anuntat planuri de extindere in Romania pentru urmatorii cativa ani: C&A, Decathlon, Kiabi, Forever 18, GAP, Banana Republic, Charles Voegele, Sphera, Glou, ExiSport, Tchibo Brands.
In ceea ce priveste restaurantele, unitatile de fast-food si cafenelele, 2008 a inregistrat sosirea unor nume puternice precum Burger King, Nordsee, Testa Rossa, Cup&Cino (ca parte a procesului de rebranding pentru Diverta) si extinderea, atat in Bucuresti, cat si in provincie a unor branduri precum: Starbucks Coffee, Costa Coffee, Turabo Cafe, KFC.
Piata de retail pe segmentul de fashion din 2008 s-a dezvoltat intr-un ritm rapid, prin cresterea prezentei internationale odata cu sosirea si expansiunea mai multor branduri internationale noi, precum Next, Peek&Cloppenburg, New Yorker, Douglas Perfumery, Reserved, Cropptown, Humanic, Deichmann, Bershka, Stradivarius si unele branduri de lux faimoase: Louis Vuitton, Massimo Dutti, Bally, Cerutti 1881, Baldinini, Marina Rinaldi.
Sosirea intarziata a acestora s-a datorat lipsei puterii de cumparare, dar si lipsei unui mediu retail de cea mai inalta calitate care a caracterizat sfarsitul anilor 1990 si mijlocul anilor 2000. Multi dintre comerciantii care au intrat pe piata locala in ultimii patru ani cauta in prezent sa-si asigure un loc in cadrul centrelor comerciale datorita popularitatii si cifrelor de trafic ridicate, comparativ cu spatiile stradale.
CB Richard Ellis Eurisko este una din cele mai mari companii de servicii imobiliare comerciale din Romania. Cu sediul principal in Bucuresti, compania si cei 120 de membri ai echipei sale ofera o gama completa de servicii imobiliare. in februarie 2008 Eurisko Consulting a fost achizitionata de CB Richard Ellis Group, inc. CB Richard Ellis este o companie listata la s&P 500, cu sediul central in Los angeles, este cea mai mare firma de servicii comerciale in real estate din lume (raportat la incasarile din 2007). Cu peste 29.000 de angajati, compania deserveste proprietarii de active imobiliare, investitorii si chiriasii prin intermendiul celor peste 300 de birouri din intreaga lume (exclusiv companiile afiliate).
Sursa: CBRE