„Nu putem face publice detalii precum preţul tranzacţiei şi actorii implicaţi, până când cumpărătorul nu începe dezvoltarea“, a declarat Marian Orzu, directorul deparatamentului industrial din cadrul CBRE România, intermediarul tranzacţiei.
Acesta a mai spus că a început să crească cererea pentru spaţii de producţie, în principal în zona siderurgiei şi auto.
Piaţa terenurilor va continua să fie alimentată şi în acest an de retailerii de tip hypermarket şi supermarket, care sunt într-o bătălie pentru creşterea cotei de piaţă, pentru perioada când consumul îşi va reveni.
„Mai sunt fabrici de vânzare, care sunt deja curăţate, şi în plus mai sunt proiectele abandonate acum câţiva ani. Operaţiunile retailerilor de tip hypermarket sunt mai eficiente acum şi încearcă să îşi securizeze nişte poziţii cheie. Până acum nu îşi permiteau să cumpere terenuri. Toţi jucătorii din această piaţă au comunicat o dezvoltare agresivă, ceea ce înseamnă 4-5 tranzacţii pe an. Va fi un volum mare de bani şi putem vorbi de o creştere de două cifre comparativ cu anul trecut“, a subliniat Luiza Moraru, directorul departamentului de retail din cadrul CBRE România.
Momentul oportun pentru achiziţii
Potrivit consultanţilor companiei, acum este un moment bun pentru poziţionări pe piaţa terenurilor, dovadă stând tranzacţiile pe care CBRE le are în derulare în Bucureşti şi împrejurimi, pentru dezvoltări de proporţii. Se pare că dezvoltatorii încă mai pariază pe birouri, iar dacă până acum am văzut tranzacţii de terenuri pentru birouri în principal în Capitală, anul acesta este posibil să apară mişcări şi în oraşe precum Cluj-Napoca, Timişoara sau Iaşi.
CBRE a asistat în primul trimestru al acestui an tranzacţii prin care s-au închiriat 22.000 mp de spaţii de birouri, în valoare de 8,7 mil. euro. Pe segmentul de retail, compania a intermediat tranzacţii în valoare de 12,3 mil. euro. În această perioadă, CBRE a evaluat peste 600.000 mp de birouri, spaţii de retail, industriale şi rezidenţiale, în valoare cumulată de peste 1 mld. euro.
După ce şi-a scăzut cheltuielile operaţionale, CBRE România îşi propune pentru acest an să se situeaze în top trei după cifra de afaceri, asta după ce în primele trei luni a înregistrat o creştere de două cifre, comparativ cu T1 2009.