Președintele CCIR, Mihai Daraban a inițiat, pe durata anului 2016, o serie de forumuri și întâlniri cu oficiali și oameni de afaceri din mai multe țări, cu scopul de stabili oportunități de business pentru mediul economic românesc.
Țările arabe sunt „curtate” de toate marile puteri economice, în special pentru tranzacții în industria petrolieră. România nu este o mare putere, dar dacă vrea să devină, nu poate evita această zonă a planetei.
Astfel, la 16 noiembrie, Daraban l-a însoțit pe Lazăr Comănescu, ministrul Afacerilor Externe al României, într-o vizită oficială la Amman, Regatului Hașemit al Iordaniei (RHI).
Daraban a semnat, la acel moment, un memorandum de colaborare cu vicepreședintele secund al Camerei de Comerț a Iordaniei, Raed Hamada, memorandum menit să susțină mediile de afaceri din cele două state, informează CCIR.
Conform informaţiilor oferite de ONRC, la data de 31 august 2016, Iordania nu se regăseşte în topul celor 50 pe ţări de rezidenţă a investitorilor cu participare străină la capitalul social. În prezent, pe teritoriul României activează un număr de 594 de companii cu capital integral și un capital social subscris iordanian (noiembrie 2016) de 16,63 mil. euro.
Extremul Orient
Extremul Orient este o piață prea puțin tatonată până acum de investitorii români, dar pentru toate există un început. Un alt eveniment a avut loc în iulie, la Hanoi, unde Mihai Daraban a condus delegaţia oamenilor de afaceri care au participat la Forumul de afaceri R. S. Vietnam – România.
În urma acestui eveniment, părțile au convenit susținerea investițiilor reciproce, conform unui memorandum de înţelegere între Camera de Comerţ şi Industrie a României şi Camera de Comerţ şi Industrie Vietnam.
În R.S. Vietnam au investit până acum trei companii românești, valoarea investiţiilor fiind estimată la cca. 2 milioane de dolari. Vietnamul este o piaţă cu 90 milioane de consumatori, de peste 4 ori mai mare decât România, cu care UE a agreat un acord de liber schimb în data de 4 august 2015.
Dincolo de Dunăre
Vecinii de peste Dunăre ne sunt vecini și în „coada clasamentului” Uniunii Europene la toți indicatorii macro. Dar putem face împreună pași spre dezvoltare și spre zone mai „înalte” ale topului economic.
În iunie, președintele Klaus Iohannis a efectuat o vizită în Bulgaria. Mihai Daraban, președintele CCIR, a condus componenta economică a acestei vizite și a participat la un forum organizat la sediul Camerei de Comerţ şi Industrie a Bulgariei.
În cadrul evenimentului, antreprenorii români au avut întâlniri B2B cu partenerii bulgari. România este al treilea partener comercial european al Bulgariei, cu un nivel al schimburilor preconizat să ajungă, în 2016, la 4 miliarde de euro.
Punct-cheie pe hartă
Iran este un punct-cheie pe harta lumii. Și-l doresc, ca parteneri de afaceri, toți marii actori ai economiei mondiale: SUA, UE, Rusia, China. Dar și „micii actori” pot juca un rol în această piesă.
România ar putea să colaboreze cu Iranul în domenii precum: transporturi, energie, petrochimie, petrol și gaze. Discuții în acest sens au fost purtate în martie, la Teheran, unde Mihai Daraban a avut o întrevedere cu ministrul Adjunct în Petrol pentru Afaceri Internaţionale din Ministerul Petrolului al Republicii Islamice Iran, Amir Zamaninia.
Pod de business peste Prut
„Unirea” cu Moldova ar putea fi realizată printr-un „pod de business”. Daraban a participat pe 3 februarie la Forumul de afaceri bilateral ce s-a desfășurat la Chișinău, în cadrul Expoziției „Fabricat în Moldova”. Forumul de afaceri a continuat cu întâlniri B2B, în cadrul cărora oamenii de afaceri au făcut schimb de informații și oferte comerciale.
„România este o poartă către întreaga Uniune Europeană, care înseamnă o piață cu un PIB în valoare de 18 mii de miliarde de dolari”, a declarat cu acea ocazie preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României, Mihai Daraban.
În urma acestor întâlniri externe, la care se adaugă evenimentele organizate în țară, CCIR urmărește dezvoltarea mediului de afaceri din România și sprijinirea antreprenorilor în dezvoltarea de relații economice cu parteneri străini, inclusiv pe destinații mai puțin „explorate” până acum.
Aceste inițiative duc la o creștere a economiei românești, precum și la întărirea imaginii României pe plan extern. Acțiunile CCIR din ultima perioadă vizează și o creștere a încrederii mediului de afaceri în acest organism de reprezentare a intereselor antreprenorilor, propunându-și consolidarea relațiilor cu aceștia.