Ce afaceri estimează cel mai mare mall din România pentru 2014

Administratorii Sun Plaza din Piaţa Sudului, cel mai mare centru comercial din România, estimează pentru acest an o cifră de afaceri în creştere cu 10-15% comparativ cu rezultatul din 2013, când s-au raportat venituri de 26,3 mil. euro, consolidându-şi poziţia în top trei centre comerciale din Bucureşti.

Cifra de afaceri a mallului reprezintă aproximativ 15% din vânzările realizate de chiriaşi, ceea ce înseamnă că retailerii au avut anul trecut un rulaj de 175 mil. euro, venit care se estimează că va creşte şi în 2014.

În primele nouă luni ale anului, rulajul Sun Plaza a fost cu 11% mai mare faţă de perioada similară din 2013, potrivit companiei de consultanţă imobiliară CBRE România, care a preluat în septembrie 2013 administrarea centrului comercial.

Pe parcursul acestui an au fost semnate 24 de contracte de închiriere, atât în spaţiile rămase goale, cât şi în cele eliberate de retailerii care nu au performat. Cei 3.000 mp închiriaţi în 2014 au crescut gradul de ocupare al Sun Plaza de la 95%, cât era la finalul lui 2013, până la 100%. Mallul are acum 142 de chiriaşi, iar de la deschiderea centrului din urmă cu aproape cinci ani şi până acum au fost schimbaţi circa 40% dintre aceştia.

Potrivit CBRE România, numărul de vizitatori ai Sun Plaza a crescut constant cu câte 10% pe an, atingând astăzi o medie de 36.000 de persoane în timpul săptămânii şi până la 50.000 de vizitatori în week-end. Cei mai mulţi clienţi ai mallului provin din Sectorul 4, adică 71,4%, urmaţi de cei din Sectorul 3 (9,8%), Sectorul 2 (6,6%), Sectorul 1 (4,4%), Sectorul 5 (4,1%) şi Sectorul 6 (3,7%).

Vânzările retailerilor prezenţi cu magazine în Sun Plaza au crescut şi ele cu 11% în primele trei trimestre din an, cu zona de fashion înregistrând cea mai mare creştere de 24%. Din 2010 şi până în 2013, cea mai mare creştere a vânzărilor a fost raportată de zona de distracţie (43%), urmată de servicii (42%), accesorii – bijuterii – cadouri (28%) şi echipamente sportive (22%).

Media anuală a vânzărilor pentru restaurante şi cafenele este de 4.000-5.000 euro/mp. Pentru magazinele de îmbrăcăminte cu o suprafaţă de peste 1.000 mp, vânzările medii anuale sunt de 2.500-3.000 euro/mp, în timp ce pentru buticuri veniturile anuale cresc la 3.000-3.500 euro/mp.

Chiriile practicate de proprietarul centrului comercial sunt de 45-55 euro/mp/lună pentru magazine de 100-150 mp amplasate la parter şi de 38-55 euro/mp/lună pentru cele de la etaj.

În luna februarie, centrul comercial împlineşte cinci ani de la deschidere, perioadă după care urmează noi runde de negocieri pentru contractele de închiriere încheiate, de regulă, pe o cinci ani, însă reprezentanţii Sun Plaza spun că nu sunt foarte multe contracte care expiră, pentru că multe au fost semnate pe o perioadă mai lungă.

Sun Plaza este cel mai mare centru comercial din România cu o suprafaţă închiriabilă de 81.000 mp şi peste 210.000 mp construiţi. Mallul se află în portofoliul companiei austriece S IMMO, divizia imobiliară a grupului Este Bank, şi a reprezentat o investiţie de circa 200 mil. euro.