Toate firmele care au legătură cu starea vremii, de la turism şi producători de îngheţată până la cele specializate în băuturi răcoritoare şi climatizare, şi-au văzut planurile date peste cap
Este ora 14 într-o zi din mijlocul lunii iulie. Site-ul Administraţiei de Meteorologie spune că la Constanţa e soare, dar sunt doar 24 de grade, la Sinaia soare cu nori şi 13 grade, iar la Vârful Omu sunt patru grade şi se aşteaptă ploi torenţiale şi descărcări electrice, care noaptea s-ar putea transforma în ninsoare. „De mult n-am mai avut o vară aşa capricioasă. Ne sună oamenii din ţară şi ne întreabă cum e vremea, dacă apa e caldă şi dacă se anunţă ploi. Că nu vor să dea banii pe benzină şi pe cazare ca să stea îmbrăcaţi pe plajă sau, şi mai rău, închişi în cameră“, dezvăluie recepţionera unei pensiuni din Mamaia Nord. Femeia spune că, după calculele ei, sunt cu circa 25%-30% mai puţini turişti decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. „Sunt sigură că o mare parte din vină pentru acest lucru o poartă vremea răcoroasă şi cu destul de multe ploi“, afirmă ea.
Dacă pe litoral ultima lună a fost totuşi acceptabilă, deşi mai rece cu câteva grade decât de obicei, ploile şi frigul au gonit turiştii din staţiunile de deal şi munte. „Parcă e octombrie. Totul e mohorât, plouă întruna şi nu-ţi vine să crezi cât e de frig“, le spunea săptămâna trecută un bucureştean refugiat într-un restaurant din Predeal prietenilor rămaşi în Capitală. În timp ce patronul unei pensiuni din Sovata ne-a povestit că staţiunea este pe jumătate goală: „Nici nu-i de mirare. Principala atracţie la noi este Lacul Ursu, dar dacă sunt maxime de numai 20-22 de grade nu-ţi vine să faci baie, că şi apa e rece, şi când ieşi pe mal ţi-e răcoare.“
Nu tocmai fericiţi sunt nici administratorii parcurilor acvatice. Cum numărul de clienţi este sub cel prevăzut, ei au început să se bată în promoţii şi reduceri. La Aqua Magic din Mamaia, de pildă, intrarea după ora 15 este 40 de lei (în loc de 70) pentru adulţi, respectiv 20 (în loc de 30) pentru copii, iar cei care sosesc între 9 şi 9:30 primesc un voucher cu 50% din taxa de intrare pentru consumaţie în interiorul parcului. Şi aquaparkul Divertiland din Capitală a lansat o serie de promoţii menite a creşte numărul de vizitatori, soluţie adoptată şi de Water Park Otopeni (zile cu tarife la jumătate sau cu intrarea gratuită pentru copii).
Debit redus
Vineri seara, centul vechi din Bucureşti este, ca de obicei, plin. Cei mai norocoşi au prins loc la câte o terasă, alţii se plimbă printre rândurile de mese în
căutarea uneia libere. Totuşi, ceva nu este ca de obicei. Deşi în mijlocul verii, aerul răcoros aduce aminte mai degrabă de Braşov decât de una din cele mai fierbinţi metropole europene. Iar o privire mai atentă la cei din jur confirmă asta: mulţi şi-au adus câte un pulover sau o jachetă, iar băuturile rezistă pe mese mai mult decât altădată. „Vara trecută pe la ora asta nu mai pridideam să car bere, carafe cu limonadă ori vinuri reci şi apă minerală pentru şpriţuri. Asta evident face ca notele de plată să fie vizibil mai mici. Evident că şi bacşişurile sunt mai mici“, explică zâmbind amar un chelner dintr-un local de pe strada Covaci.
Producătorii și distribuitorii de bere, răcoritoare și ape minerale au refuzat să facă declarații oficiale privind modul în care vremea din ultima perioadă le-a afectat vânzările. Însă surse din domeniu spun că acestea sunt vizibil sub cele de anul trecut, când temperaturile erau semnificativ mai mari. Vânzările de îngheţată sunt şi ele sub aşteptări. „În 2011-2012 rămâneam uneori cu lăzile frigorifice pe trei sferturi goale, atât de mare era cererea. Iar acum sunt zile în care vindem zece înghețate mici și două cutii“, spune vânzătoarea unui magazin de lângă Piața Rahova din Capitală.
Aparate inutile
La fel de prost, dacă nu chiar mai prost, stau comercianţii de instalaţii de climatizare. La Altex, de pildă, multe din aparatele de aer condiţionat fără inverter (care se mai pot vinde în Uniunea Europeană doar până anul acesta) beneficiază de reduceri variind între 70 şi 150 de lei (plus un fier de călcat cadou). Aceeaşi categorie de aparate sunt puse la vânzare de Domo cu preţuri cu 50 până la 200 de lei mai mici decât în urmă cu câteva săptămâni, în timp ce la Carrefour reducerile pentru anumite mărci de aer condiţionat au ajuns la aproape 300 de lei. Tot lanţul francez de magazine a scos la vânzare cu 25% reducere toată gama de frigorifice portabile. Mişcarea ar fi fost absolut normală pentru sfârşitul verii, dar luată când sezonul concediilor nu a trecut încă de vârf indică vânzări mult mai slabe decât aşteptările iniţiale.
Sunt însă și domenii în care ploile și răcoarea din ultima perioadă au fost de bun augur. „În agricultură, când plouă este, în general, de bine. Au mai fost unele zone unde s-au înregistrat întârzieri la recoltare, însă per ansamblu efectul vremii din iunie și iulie este benefic“, spune Laurențiu Baciu, președintele Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR). Iar dacă fermierii se roagă să nu aibă parte de caniculă și secetă, cei ale căror afaceri turează motoarele în perioadele în care soarele arde cât mai tare speră într-o redresare în ultimele cinci-șase săptămâni de vară sau măcar la o toamnă lungă și călduroasă ca anul trecut.
1,5 mil. hectolitri. Cu atât ar putea scădea vânzările de bere în 2013, ca urmare a temperaturilor scăzute, dar și pentru că nu se organizează niciun mare eveniment sportiv