Băncile comerciale din România au fost amendate cu peste 2,813 milioane lei, în 2009, pentru abuzuri împotriva clienţilor şi încălcarea legii, în urma plângerilor înaintate de persoanele înşelate ulterior semnării contractelor de împrumut.Pe rolul instanţelor de judecată se află 140 dosare deschise împotriva băncilor, care au fost întocmite pe baza legii clauzelor abuzive.Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor ANPC, Constantin Cerbulescu, a a
Băncile comerciale din România au fost amendate cu peste 2,813 milioane lei, în 2009, pentru abuzuri împotriva clienţilor şi încălcarea legii, în urma plângerilor înaintate de persoanele înşelate ulterior semnării contractelor de împrumut.
Pe rolul instanţelor de judecată se află 140 dosare deschise împotriva băncilor, care au fost întocmite pe baza legii clauzelor abuzive.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor ANPC, Constantin Cerbulescu, a anunţat, joi, că, în primul trimestru din 2010, Comisariatele judeţene pentru protecţia consumatorilor au înregistrat 392 de noi reclamaţii împotriva societăţilor bancare.
ANPC a primit, în 2009, peste 3.000 de reclamaţii împotriva băncilor, a aplicat 267 de amenzi şi 24 de avertismente, cu aproximativ 25 la sută în scădere faţă de 2008, a spus Cerbulescu.
3.000 de reclamaţii
„În cursul anului trecut, la sediul central al ANPC şi la comisariatele judeţene pentru protecţia consumatorilor au fost înregistrate peste 3.000 de reclamaţii împotriva societăţilor bancare, în timp ce cu un an în urmă numărul acestora era de aproape 4.000. Sunt convins că în spatele celor câteva mii de reclamaţii se află mai multe sute de mii de clienţi nemulţumiţi de relaţia lor cu băncile”, a precizat, pentru Agerpres, preşedintele ANPC.
Acesta a adăugat că principala plângere a consumatorilor s-a referit la majorarea dobânzii la creditele contractate. De asemenea, au fost reclamate clauzele abuzive din contract, rambursările neoperate în cont, refuzul de reeşalonare, dar şi cel de diminuare a dobânzii la creditele în euro şi franci elveţieni, deşi indicii de referinţă scăzuseră considerabil.
Consumatorii s-au adresat ANPC şi în urma situaţiilor în care le-a fost refuzată cererea de creditare sau pentru că au fost raportaţi la Biroul de Credit, fără notificare prealabilă.
246 de amenzi în valoare de 2,372 milioane lei
În perioada menţionată, la sediul central al ANPC au fost încheiate 21 de procese verbale de constatare a contravenţiei, cu amenzi în valoare totală de 441.000 lei. De asemenea, au fost încheiate 37 procese verbale de constatare a clauzelor abuzive şi au fost înaintate instanţelor de judecată aproximativ 650 de reclamaţii şi contracte de credit.
La nivel comisariatelor judeţene, au fost încheiate 270 de procese verbale de constatare a contravenţiei, dintre care 246 cu amenzi în valoare totală de 2,372 milioane lei. De asemenea, au fost date 24 avertismente, iar 103 procese verbale au consemnat clauze abuzive în contractele de credit.
În total, ANPC a aplicat societăţilor bancare 24 avertismente şi a dat 267 amenzi în valoare totală de 2,813 milioane lei, pe rolul instanţelor de judecată fiind 140 dosare, întocmite pe baza legii clauzelor abuzive.
75 la sută din procesele verbale cu amendă, contestate în instanţă
„Pe unele le-am câştigat, altele sunt în faza de recurs”, a spus Constantin Cerbulescu şi a adăugat că, zilele acestea, ANPC a câştigat în prima instanţă procesul deschis împotriva Volksbank, banca având dreptul la recurs.
Secretarul de stat Cerbulescu a menţionat că aproximativ 75 la sută din procesele verbale cu amendă au fost contestate în instanţă.
Joi, secretarul de stat Constantin Cerbulescu a prezentat noua legislaţie privind contractele de credit pentru onsumatori, respectiv prevederile cuprinse în ordonanţa de urgenţă adoptată de guvern cu o zi în urmă.
Actul normativ prevede eliminarea comisionului de rambursare anticipată la creditele cu dobândă variabilă, inclusiv a celor cu garanţii imobiliare, precum şi limitarea la unu la sută a comisioanelor la credite cu dobândă fixă. Reglementările se aplică şi contractelor aflate în derulare.
Pentru a beneficia de aceste prevederi, este necesar ca banca să fie notificată în scris cu privire la intenţia clientului.
SURSA: Agerpres