Chiar dacă pentru industrie a fost un an puternic afectat de măsurile de reglementare din domeniu în 2012 s-au înregistrat creşteri semnificative pe piaţa serviciilor de Internet mobil. Potrivit unei analize realizată de Agerpres, industria de profil consideră că piaţa autohtonă de telecomunicaţii şi-a menţinut dinamismul şi competitivitatea în 2012, iar pentru 2013 se va accentua ritmul de creştere al Internetului mobil şi o rată de adopţie crescută pentru aceste servicii.
”2012 a fost anul care a adus prima reţea şi primele servicii 4G din partea Vodafone. Piaţa telecom a continuat să fie foarte competitivă, iar adopţia datelor mobile şi a smartphone-urilor s-a accelerat, ajungând la 30% din totalul telefoanelor noi achiziţionate de client. Ne aşteptăm ca Internetul mobil să aibă un ritm de creştere şi mai accelerat în 2013. În general, în 2013 anticipăm creşteri în utilizarea tuturor serviciilor de comunicaţii mobile – trafic de date, voce, etc”, a declarat Inaki Berroeta, CEO Vodafone România, citat de Agerpres. Acesta a precizat că anul 2012 a fost pentru Vodafone România un an al beneficiilor pentru clienţi, atât pe partea de tarife speciale cât şi pe cea a telefoanelor perfomante. ”Am încheiat anul cu o premieră tehnologică importantă, lansarea primei reţele 4G din România şi a primelor servicii 4G, în 10 mari oraşe ale ţării”, a subliniat şeful Vodafone România. Operatorul şi-a propus pentru 2013 să investească în continuare în dezvoltarea reţelei, dar şi în lansarea unor servicii şi aplicaţii utile pentru clienţii proprii. ”În 2013, vom continua să investim în dezvoltarea reţelei, în lansarea de servicii şi aplicaţii utile clienţilor noştri, în crearea unei interacţiuni cât mai bune cu utilizatorii noştri, în magazine, online, prin echipele de vânzări. Vom continua să susţinem adopţia Internetului mobil şi a smartphone-urilor, dar şi să aducem brandul Vodafone mai aproape de români. Nu în ultimul rând, Fundaţia Vodafone va fi acelaşi partener de nădejde pentru comunitate şi societatea civilă, prin toate programele ce vor fi desfăşurate anul viitor”, a adăugat Inaki Berroeta.

De asemenea, și Jean-François Fallacher, CEO Orange România, consideră că piaţa de telecomunicaţii şi-a menţinut dinamismul şi competitivitatea şi în 2012, momentul marcant al anului fiind licitaţia pentru acordarea licenţelor de operare în România pentru următorii 16 ani. ”În 2013, vom remarca avansul Internetului mobil, o rată de adopţie crescută în ceea ce priveşte aceste servicii. România beneficiază deja unele dintre de cele mai performante reţele de comunicaţii mobile din Europa şi, odată cu lansarea 4G, clienţii din România vor putea experimenta beneficiile ultimei generaţii de servicii de internet mobil”, a subliniat oficialul Orange România. Acesta a mai spus că, tot în 2012 compania a reorganizat magazinele pentru a fi orientate mai mult către o experienţă digitală, iar site-ul a fost, de asemenea, redesenat şi s-au lansat mai multe tipuri de servicii de plăţi mobile şi proiectul-pilot NFC.
”Tehnologia 4G, lansată de Orange în decembrie anul acesta, va juca un rol important, deoarece oferă utilizatorilor o experienţă îmbunătăţită în utilizarea serviciului de Internet şi a diverselor aplicaţii. Aşadar, în 2013 vom dezvolta serviciul de Internet mobil 4G, vom continua să lansăm oferte personalizate în funcţie de modul în care vor evolua necesităţile de comunicare ale clienţilor noştri, vom dezvolta domeniul plăţilor cu telefonul mobil şi zona de smartphone-uri şi tablete, precum şi aplicaţiile ce pot fi accesate prin aceste echipamente performante”, a adăugat oficialul Orange România, citat de Agerpres.

Un alt mare jucător, Romtelecom, este de părere că 2012 nu a fost un an uşor, chiar dacă s-a simţit o uşoară redresare. ”Pentru 2013, având în vedere că piaţa locală telecom are cele mai atractive şi mai mici preţuri, miza pentru fiecare dintre operatori este să îşi ţină consumatorii multumiţi. Concret, chiar dacă am depăşit momentul crizei, în noul context economic clienţii îşi doresc servicii cu valoare adăugată pentru banii pe care îi plătesc şi sunt foarte atenţi atunci când îşi aleg serviciile şi produsele”, a declarat Ovidiu Ghiman, director executiv Strategie şi Comercial-Rezidenţial în cadrul Romtelecom. 
Acesta a precizat că Romtelecom şi-a îmbunătăţit situaţia financiară în al treilea trimestru al anului 2012, pachetele promovate de companie fiind bine primite de clienţi. ”Situaţia financiară a Romtelecom a continuat să se îmbunătăţească în al treilea trimestru al anului, înregistrând o creştere a veniturilor din retail de aproape 1% şi a EBITDA de 20% în al treilea trimestru din 2012 în comparaţie cu aceeaşi perioadă din 2011. Pentru 2013 eforturile noastre vor fi îndreptate în aceeaşi direcţie”, a subliniat Ovidiu Ghiman.

Totodată, potrivit reprezentanților Cosmote România, în 2013 mai mulţi consumatori se vor orienta către folosirea serviciilor 3G deoarece vânzările de smartphone-uri şi consumul de date vor merge mai departe pe un trend ascendent. ”Am început 2012 cu un blocaj care a durat o lună întreagă din cauza celor mai grave ninsori din ultima jumătate de secol şi apoi influenţa climei a fost înlocuită de situaţia politica, care a durat până la finalul verii. Nu a fost un an uşor, dar datorită încrederii clienţilor noştri am reuşit să performăm eficient. Cu toate acestea, aş spune că 2012 a fost anul unei uşoare reveniri, cu mai mult optimism în 2013”, a spus Panos Makris, director executiv comercial al Cosmote România.
Potrivit datelor ANCOM, valoarea pieţei telecom din România este estimată pentru 2012 la 3,6 miliarde de euro, în jurul cifrei înregistrate în 2011. Telefonia mobilă a avut, la nivel local, creşteri spectaculoase în ultimii 10 ani, înregistrând o creştere cu 257% în ceea ce priveşte numărul de utilizatori, până la 23,4 milioane la finele lui 2011, cât şi pe traficul mediu de voce realizat lunar de un utilizator, care a atins 205 minute anul trecut.
Piaţa serviciilor de telefonie fixă a avut o valoare totală de 530 de milioane de euro, în 2011, cu 30% mai mică faţă de ceea ce se înregistra în urmă cu 10 ani, din cauza scăderii înregistrate la nivelul valorii pieţei cu amănuntul cu 44%. Traficul total de voce în telefonia fixă a scăzut cu 32%, între anii 2003-2011, chiar dacă numărul de linii a crescut cu 7% în perioada menţionată. Dacă la sfârşitul anului 2003 erau activi 28 de furnizori de telefonie fixă ce furnizau servicii de apeluri, la sfârşitul anului 2011 numărul furnizorilor care ofereau servicii de apeluri era de 49. În aceasta perioadă (2003 – 2011), rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă la nivel de gospodării s-a menţinut la nivelul de 54%, în timp ce rata de penetrare la nivel de populaţie a crescut cu 4 puncte procentuale, de la 21% la 25%, în special pe fondul creşterii numărului de linii alocate persoanelor juridice.