Pandemia de coronavirus i-a obligat pe români să petreacă mai mult timp în casă ca niciodată. Astfel, din lipsă de preocupare, cei mai mulți și-au canalizat energia pe starea locuințelor.
De la zugrăvit la schimbarea obiectelor sanitare, parchetului, centralei termice și a caloriferelor, investițiile în refacerea apartamentelor se anunță a fi în prim-plan în acest an, în condițiile în care multe dintre locuințe au fost amenajate în urmă cu un deceniu, arată o analiză realizată de firma de consultanță Frames.
A doua parte a anului 2020 se anunță a fi o perioadă de curățenie generală în multe dintre locuințele din România. Amenajate, cele mai multe, înainte de criza economică din 2010, apartamentele românilor au nevoie de un upgrade semnificativ atât în privința zugrăvelii cât mai ales a dotărilor tehnice, de la centralele termice care își încheie ciclul de viață la obiectele sanitare, arată analiza.
Cele două luni și jumătate de stat acasă au accentuat și mai mult acest fenomen. După ce, în ultimii ani, românii au fost interesați, în primul rând, de electrocasnice și electronice (televizoare, frigidere, aparate de aer condiționat și alte aparate), dovadă boom-ul semnificativ din piața de profil, pentru mulți dintre români, următorul pas îl reprezintă refacerea condițiilor de locuire, mai ales că pandemia de coronavirus a ridicat mai mult ca oricând problema igienei locuințelor.
Statul în casă a generat schimbări
,,Stând mai mult acasă, românii s-au lovit, mai mult ca oricând, de problema condițiilor de locuire, indiferent că locuiesc într-un apartament sau stau la casă și au grădină. De la funcționarea deficitară a instalațiilor sanitare la problemele cu gresia și faianța, electrocasnicele vechi sau mobila degradată, pe mulți dintre români această perioadă de izolare forțată la domiciliu i-a determinat să treacă la investițiile amânate în trecut’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
,,Un var lavabil nou, în culori tot mai variate, igienic și rezistent, ori un tapet pe măsură, un parchet mai trainic, de calitate, o centrală termică mai performantă, o cabină de duș modernă, un lavoar nou sau o cadă de baie – sunt principalele repere ale reamenajării locuinței în această perioadă. După ce, în anii dinainte de criză, și mai ales în condițiile veniturilor scăzute, mulți dintre români și-au amenajat locuințele cu bani puțini, în 2020 miza se pune pe calitate și mai puțin pe preț’’, arată analiza Frames, realizată pe baza unui studiu realizat pentru o firmă de profil.
Interesul românilor pentru reamenajarea locuințelor este confirmat și de statisticile Asociaţiei Europene de Prognoză în domeniul Construcţiilor pentru Europa de Est (EECFA).
Potrivit celui mai recent raport privind România, cele mai noi tendințe din piață indică o creștere semnificată a business-ului din sectorul de renovare. ,,În timp ce construcția de clădiri noi, în unele cazuri, a încetinit din cauza incertitudinii în ceea ce privește condițiile economice, lucrările de renovare sunt mai puțin predispuse la acest efect. În plus, pe măsură ce măsurile guvernamentale au început să fie puse în aplicare în martie, persoanele și companiile deopotrivă au trebuit să-și ajusteze condițiile de viață și de muncă’’, afirmă dr. Sebastian Sipos-Gug – Ebuild, EECFA Romania.
Magazinele de bricolaj, cele mai căutate
De altfel, magazinele de bricolaj au fost foarte căutate în această perioadă.
,,În condițiile în care mall-urile, magazinele din zona de fashion au fost închise în această perioadă, românii s-au îndreptat spre supermarketuri și magazinele de bricolaj & electro-retail, iar rezultatele s-au văzut în creșterea semnificativă a vânzărilor. Estimările Frames indică o creștere a vânzărilor, la nivelul întregii piețe, de peste 25% față de perioada similară din anul trecut. Au existat rețele ale căror performanțe au depășit acest nivel.’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Focusul pe reamenajare vine și în condițiile în care multe dintre obiectele sanitare și cele de climatizare se află la finalul ciclului de funcționare optimă.
,,Statisticile de vânzări și service îndică faptul că, în zona centralelor termice, boilerelor și aparatelor de aer condiționat, multe dintre produsele achiziționate acum 8-10 ani își încheie perioada optimă de funcționare. Randamentul superior și costurile mai scăzute de funcționare ale noilor generații de aparate sunt de natură să genereze un plus de interes pentru clienți’’, afirmă analiștii.
În creștere se anunță a fi și investițiile în parchet și mobilier, având în vedere extinderea gamei de produse și schimbarea obiceiurilor de consum.
,,În condițiile veniturilor scăzute, mulți dintre românilor, în trecut, și-au amenajat locuințele cu parchet și mobilă ieftine, iar efectele s-au văzut în deprecierea rapidă a acestora, indiferent că vorbim de dulapuri, biblioteci, paturi sau mese. Focusul este pus, în această perioadă, pe mobilă mai trainică, în general modulară, pe calitate, de la materiale la balamale și îmbinări. Dincolo de noile tendințe, de modă și utilitate în apartament, televizoarele au crescut în diagonală, iar bucătăriile au primit noi utilități, precum plitele pe inducție și frigiderele side-by-side, astfel că și mobila necesită un upgrade’’, spun specialiștii.
Case noi, case vechi
Focusul semnificativ din piața amenajării locuințelor este amplificat și de finalizarea multora dintre locuințele construite în ultimii ani.
Cum noile condiții legale impun darea în folosință cu toate racordurile finale (apă, curent, gaze etc.), dezvoltatorii și clienții finali vor fi stimulați să investească semnificativ în amenajarea locuințelor, arată analiza Frames.
Pe de altă parte, incertitudinile legate de evoluția prețurilor locuințelor și provocările din zona de creditare (accesul mai dificil la finanțare, semnele de întrebare legate de Programul ,,O casă, o familie’’, dinamica cursului valutar etc.) sunt de natură să influențeze comportamentul de consum al românilor.
,,Următoarea perioadă se anunță a fi una plină de provocări în piața imobiliară. Mai atenți la condițiile macro-economice, la perspectivele crizei economice, la dinamica prețurilor și a cursului valutar, mulți dintre români vor prioritiza creșterea confortului locativ și asigurarea unor rezerve financiare, dovadă creșterea apetitutului pentru economisire, reliefat de datele BNR’’, spun experții de la Frames.
Un business important în criză
Focusul pe reamenajarea locuințelor este subliniat și de evoluția semnificativă a pieței materialelor de construcții și amenajări interioare din ultimii ani.
Potrivit datelor Frames, afacerile companiilor care activează în comerțul cu ridicata și amănuntul al materialelor pentru construcții, echipamentelor sanitare și de încălzire (COD CAEN 4673 și 4752) ar putea atinge, în 2020, nivelul de 35 de miliarde de lei, cu peste 20 de miliarde de lei mai mult decât în 2010.
Ultimele date de la Ministerul Finanțelor arată că cele 9044 firme active în acest sector au încheiat anul 2018 (pentru 2019 nu există încă datele finale) cu afaceri totale de 33,3 mld.lei și un profit net de 2,32 miliarde lei, față de 494,2 mil.lei înregistrat în 2010.
Principalii jucători din piață sunt, în ordinea cifrei de afaceri, Dedeman SRL (7,22 mld.lei), Arabesque SRL (Mathaus) (1,69 mld.lei) și Leroy Merlin Romania SRL (1,56 mld.lei).
,,Piața materialelor de construcții se află, în prezent, într-o zonă de maturizare, mare parte din business-ul la nivel național concentrându-se în jurul principalilor companii din piață. Focusul este pus, în prezent, pe extinderea gamei de produse, mai ales în zona celor inovative, și pe serviciile de suport, pe consultanța oferită clienților, pe know-how.’’, arată analiza.
Peste 57.000 de angajați lucrează, în prezent, în acest domeniu, cu peste 17.000 mai mulți decât acum 10 ani.
Marea provocare pentru acest sector, ca și în general pentru economie, o va reprezenta, în perioada următoare, o potențială scădere semnificativă a consumului, principalul motor al economiei, ca urmare a dificultăților financiare (șomaj, disponibilizări, firme închise etc.)
,,După un an 2019 foarte bun pentru acest sector, 2020 ar putea aduce o tendință de temperare a creșterii cifrei de afaceri, în condițiile unei potențiale crize economice. Estimările sunt relative, în condițiile în care condițiile macro-economice sunt greu de estimat, având în vedere evoluția economică globală’’, spun experții de la Frames.