Companiile din SUA care primesc cele mai multe subvenții guvernamentale

În ultimul sfert de secol, Boeing a primit aproape 16 miliarde de dolari subvenții guvernamentale, compania aflându-se în fruntea acestei liste în SUA. Majoritatea subvențiilor au venit din statul Washington, care are cote preferențiale de impozitare de care beneficiază industria aerospațială. Boeing are o fabrică de asamblare în orașul Everett – se pare că este cea mai mare unitate de producție din lume – unde produce avioanele 747, 767, 777 și 787.

Pe locul al doilea, se află compania Intel, cea mai mare companie de semiconductori din lume, care a primit peste 8 miliarde de dolari de la guvern, începând cu anul 2000. Acest lucru nu include unele finanțări ale Legii CHIPS. Alte 7,9 miliarde de dolari urmează să fie acordate de Administrația Biden, care vrea să securizeze lanțul american de aprovizionare cu semiconductori.

Intel proiectează și produce cipuri (spre deosebire de Nvidia și Apple), dar afacerea sa a avut unele probleme în ultimul an, situație care a dus la reducerea locurilor de muncă și la restructurări. Acest nou colac de salvare federal vine însă cu un avertisment: fără răscumpărări de acțiuni!

intel
SURSA FOTO: Dreamstime

Pe lângă Boeing și Intel, pe listă se află și Ford, General Motors și Amazon

Pe locul trei se află Ford Motor, care a beneficiat de subvenții de 7, 7 miliarde dolari, iar pe 4 General Motors, cu 7,5 miliarde dolari. Locurile 5 și 6 sunt ocupate de companiile Micron Tehnology și Amazon, cu 6,8 miliarde, respective 5,9 miliarde subvenții de la stat.

În 2020, Boeing a cerut statului Washington să abroge o reducere fiscală specifică (în valoare de aproximativ 100 de milioane de dolari pe an) pentru a evita plata taxelor atunci când vinde avioanele sale companiilor aeriene europene.

În 2004, SUA s-au plâns că Airbus a primit „ajutor guvernamental ilegal pentru lansare”, lucru care a ajutat Airbus să fure cote de piață de la Boeing. Ulterior, UE s-a plâns de subvențiile fiscale oferite celor de la Boeing.

Până în 2020, OMC s-a pronunțat asupra ambelor cazuri, acordând tarife pentru exporturile fiecărui producător pe cealaltă piață. Având în vedere această hotărâre a OMC, Boeing a cerut să fie abrogată scutirea fiscală acordată statului Washington și, în 2021, a mutat producția aeronavei 787 Dreamliner în Carolina de Sud, potrivit celor de la VisualCapitalist.