mai putin spectaculoase vor fi masurile in domeniul impozitarii muncii. Abandonand, cel putin pentru anul viitor, ideea reformarii sistemului impozitarii veniturilor persoanelor fizice prin introducerea unei cote unice, Ministerul Finantelor a preferat sa mentina actualul sistem progresiv de impozitare. Din 2005 se va reduce doar numarul cotelor de impunere (de la cinci la trei), diminuandu-se in plus nivelul cotei minime (de la 18% la 14%) si al celei maxime (de la 40% la 38%). Romania va raman
mai putin spectaculoase vor fi masurile in domeniul impozitarii muncii. Abandonand, cel putin pentru anul viitor, ideea reformarii sistemului impozitarii veniturilor persoanelor fizice prin introducerea unei cote unice, Ministerul Finantelor a preferat sa mentina actualul sistem progresiv de impozitare. Din 2005 se va reduce doar numarul cotelor de impunere (de la cinci la trei), diminuandu-se in plus nivelul cotei minime (de la 18% la 14%) si al celei maxime (de la 40% la 38%). Romania va ramane nu numai cu o cota maxima de impozitare aplicata la venituri de peste 350 de euro, ci si cu unele dintre cele mai mari contributii sociale din regiune. Anul viitor acestea se vor reduce cu doar doua puncte procentuale, de la 49,5% la 47,5% (atat pentru angajat, cat si pentru angajator).Ce efecte concrete in diferite zone ale economiei vor avea, in viitorul apropiat, dar si pe termen lung, astfel de masuri? Una dintre mizele relaxarii fiscale – atragerea investitorilor straini – are sanse sa fie sustinuta prin reducerea impozitului pe profit. „Anuntul de reducere a impozitelor vine la timp pentru a imbunatati pozitia Romaniei in competitia cu celelalte tari din regiune pentru atragerea de investitii straine”, spune Gilbert Wood, presedintele Consiliului Investitorilor Straini. Comparatiile cu statele vecine functioneaza in continuare, din pacate, in defavoarea noastra. Bulgaria, spre exemplu, va avea din 2005 un impozit pe profit de numai 15%, la fel ca Letonia sau Lituania, in timp ce in Ungaria acesta se situeaza la 18%. „Reducerea impozitului la 19% este binevenita. Se ajunge mai aproape de media din regiune, dar in acelasi timp altii pregatesc reduceri suplimentare”, spune Joan Hoez, senior analist pentru Europa Centrala si de Est la The Economist Inteligence Unit, precizand ca reducerea taxelor pentru companii este doar una, si cu siguranta nu singura suficienta, dintre masurile necesare atragerii de investitii. Nenad Pacek, director la The Economist Corporate Network, precizeaza ca investitorii compara intotdeauna toate aspectele mediului de afaceri, iar guvernul Romaniei va trebui sa adapteze si alte elemente ale acestui mediu la realitatea altor tari din regiune.”In spatele masurilor fiscale anuntate pentru 2005 nu exista o strategie, intrucat reducerile sunt prea mici la impozitul pe venit si CAS pentru a se simti un impact pe piata muncii, iar scaderea impozitului pe profit este anulata de cresterea celui pe dividende”, spune Gabriel Biris, avocat partener Haarmann Hemmelrath. Ministrul Finantelor, Mihai Tanasescu, apreciaza ca majorarea impozitului pe dividende va stimula investitorii sa reinvesteasca profitul obtinut. „Unele masurile pot conduce la capitalizarea firmelor locale. Din pacate insa, in privinta costurilor cu forta de munca efectele relaxarii fiscale vor fi insuficiente”, apreciaza Horia Coicirla, patronul Astral Telecom. stefan Vuza, patronul unui grup de firme cu peste 7.000 de angajati, ce include fabrici precum Contactoare Buzau, Sinterom, UZUC, Iasitex sau Chimcomplex, spune ca societatile cu multi angajati raman cele mai defavorizate, scaderea infima a costurilor cu forta de munca neputand compensa, pentru producatori, decat in mica masura cresterea costurilor energetice ce va avea loc in perioada urmatoare. Ceva mai castigate vor putea fi, insa, companiile cu numar mic de angajati, ce isi bazeaza activitatea pe investitii mari in tehnologie. Facilitati de tipul amortizarii accelerate (50% din investitie amortizata in primul an) vor functiona in favoarea acestora, in timp ce costurile mari cu forta de munca le vor afecta mai putin.Cat priveste scaderea impozitului pe venit, un efect al unei astfel de masuri poate fi cresterea veniturilor persoanelor fizice, acesta transmitandu-se mai departe in economie prin cresterea consumului si a vanzarilor comerciantilor. Din pacate, sumele in plus ce vor ramane la dispozitia angajatilor de anul viitor vor varia intre cateva zeci de mii de lei (pentru persoanele cu venituri mici) si cateva sute de mii de lei in cazul salariilor medii si mari. Valorile vor fi astfel prea mici pentru a face o diferenta substantiala in evolutia consumului. Situatia s-ar fi putut schimba daca sistemul cotei unice ar fi inlocuit actualul sistem progresiv de impozitare, lasand mai multi bani la dispozitia salariatilor cu venituri medii si mari.
Gabriel Biris, avocat partener Haarmann Hemmelrath, crede ca in spatele masurilor fiscale nu exista o strategie, reducerile fiind prea mici pentru a se simti un impact pe piata muncii, iar scaderea impozitului pe profit va fi anulata de cresterea celui pe dividende.
Stefan Vuza, proprietarul unui grup de firme din industrie, considera ca reducerile de impozite din 2005 nu ajuta companiile cu multi angajati, neincurajand nici cresterea personalului, nici majorarea salariilor pentru atingerea nivelului celor din UE
Dan sucu, director general Mobexpert, spune ca majorarea impozitului pe dividende poate incuraja reinvestirea profitului, insa pentru a stimula o astfel de decizie din partea oamenilor de afaceri mai eficienta ar fi reducerea de impozit pe profitul reinvestit.
Dan Ioan Popp, director general Impact, spune ca reducerea impozitului pe profit, corelata cu cresterea impozitului pe dividende si facilitatile ce ar putea fi acordate, stimuleaza reinvestirea, dar incurajeaza si societatile sa nu plateasca dividende.
cum se modifica taxele si impozitele In 2005
· Impozitul pe profit va fi redus, anul viitor, de la 25% la 19%. Plata impozitului pe profit va fi anualizata, dar vor exista si plati anticipate pe parcursul anului.
· Deductibilitatea pierderilor aferente creantelor neincasate va creste de la 20 la 25%.
· Impozitul pe dividende va creste cu 5%, ajungand la 10% pentru persoanele fizice si la 15% pentru companii.
· Contributiile pentru asigurarile sociale vor fi diminuate pentru angajator cu doua puncte procentuale, de la 49,5% la 47,5%.
· Cota redusa a TVA va fi diminuata de la 9% la 5% si se va aplica pentru carti, manuale scolare si proteze medicale.
· Numarul de transe de impunere va fi modificat, de la cinci la trei. Cota minima de impunere a veniturilor populatiei va fi redusa de la 18% la 14%,cota de mijloc va fi de 26%, iar cota maxima, 38% (40% in prezent). Nivelul minim de impunere – 14% – ar urma sa fie aplicat unui venit lunar impozabil de pana la 2,7 milioane de lei, iar cel maxim, la putin peste 14 milioane de lei.