Proiectul de Lege pentru aplicarea noilor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România a fost aprobat joi de Guvern. Aceasta cuprinde dispoziții referitoare atât la tariful rutier aplicat în funcție de perioada parcursă (rovinietă), dar și de distanța parcursă (TollRo). Proiectul merge acum la Parlament pentru dezbatere și vot.
Rovinietă pentru vehiculele sub 3,5 tone
Rovinieta va fi aplicată vehiculelor cu o masă totală mai mică sau egală cu 3,5 tone, în funcţie de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO), durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, iar durata de utilizare va cuprinde durata de parcurs, cât şi cea de staţionare.
„Rovinieta se va aplica pe reţeaua de drumuri naţionale din România cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ieşire în/din acestea.
Rovinieta se va achita anterior utilizării reţelei de drumuri naţionale din România şi este structurată în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile şi 12 luni.
Tariful zilnic nu depăşeşte 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12% din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depăşeşte 19% din tariful pentru 12 luni, iar tariful pe două luni nu depăşeşte 30% din tariful pentru 12 luni”, se arată în lege.
Nivelul rovinietei se va aproba prin ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, iar responsabilitatea deţinerii rovinietei valabile va reveni în exclusivitate utilizatorilor.
TollRo pentru vehiculele cu masa totală de peste 3,5 tone
TollRo se va aplica pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite la transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.
„TollRo se stabileşte în funcţie de un tarif unitar şi de distanta parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE România exprimată în unităţi întregi de kilometri.
Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii şi un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii şi cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic, în conformitate cu Directiva 1999/62/CE. TollRo se calculează prin înmulţirea tarifului unitar cu distanţa parcursă”, se precizează în document.
Pentru colectarea TollRo, se introduce sistemul de tarifare rutieră electronică în România (STRR). Acesta este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR. STRR oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE.
Ce sancțiuni se aplică pentru neplată?
În cazul în care a fost constatată neplata TollRo, utilizatorii au obligaţia de a plăti CNAIR un tarif compensatoriu. Cuantumul tarifului compensatoriu este: de o sută de ori valoarea TollRo datorat, dar nu mai mult de 1.000 lei în situaţia în care se poate stabili distanţa parcursă pe domeniul SETRE România (în acest caz valoarea TollRo achitată necorespunzător nu se restituie), de 2.000 lei, în situaţia în care nu se poate stabili distanţa parcursă pe domeniul SETRE România.
„În cazul constatării unei neplăţi a TollRo pentru un vehicul înmatriculat într-un stat membru al Uniunii Europene, CNAIR notifică deţinătorului vehiculului, prin intermediul unei scrisori de informare, neplata, obligaţia de achitare a tarifului compensatoriu, precum şi a cheltuielilor administrative generate de notificare. Plata sumelor datorate se efectuează în termen de maxim de 72 ore de la primirea scrisorii de informare”, se mai mai precizează în documentul citat.