Ce fac românii pe Internet

Aproape 90% dintre internauţii români intră zilnic online, majoritatea de pe computer de tip desktop şi fac acest lucru acasă sau de la serviciu, potrivit valului de iarnă al Studiului Demografic trafic.ro, care a colectat date în perioada 15 noiembrie – 15 decembrie.

Cei mai mulţi dintre românii care navighează pe internet nu au venituri (19,10%) şi numai 3,5% au venituri care depăşesc 7.000 de lei. Internauţii care câştigă bani au în principal venituri de 1.000-1.500 lei (15,65%), 500-800 lei  (12,57%) sau sub 500 lei (11,22%). Venituri între 1.501-2.000 lei au 11,01% dintre respondenţi, în timp ce 10,13% iau 801-1.000 lei.

Două treimi dintre internauţii români (68,66%) folosesc desktopuri pentru a naviga pe internet, 48,21% accesează web-ul de pe laptopuri, în timp ce un număr mult mai mic foloseşte pentru a intra online telefoanele mobile (12,68%) sau PDA-urile (4,07%). De asemenea, pentru a naviga online, majoritatea foloseşte un calculator exclusiv (39,63%) sau îl împarte cu încă o persoană (36,76%), existând însă şi cazuri în care un singur calculator este folosit şi de mai multe alte persoane (circa 23% de alte două). Cei mai mulţi (57%) nu folosesc date de logare pe calculator, în timp ce 43% intră pe calculator cu utilizator şi parolă.

Devenit parte integrantă a vieţii internauţilor români, internetul este folosit zilnic, în mod frecvent,  de 87,11% dintre internauţi, aproape 12% îl folosesc de câteva ori pe săptămână, în timp ce un număr redus intră online doar o dată pe săptămână sau mai rar.

Locul preferat de participanţii la studiu pentru accesarea internetului este propria locuinţă (90,72%) sau locul de munca (30,28%), din mers (8,18%) sau de la şcoală/facultate (6,45%), precum şi din alte locuri cum ar fi de la prieteni, de la internet cafe-uri sau din alte părţi.

Când navighează online, aproape jumătate (44,25%) dintre internauţii români folosesc un singur browser pentru a accesa paginile web, în timp ce restul folosesc două sau mai multe browsere.

Informaţiile, socializarea şi e-content-ul – la mare preţ online

Potrivit studiului, internauţii români au intrat online pentru informaţii (89,72%), comunicare / socializare (58,27%) sau încărcat/descărcat fişiere (39,29%). De asemenea, pe internet, se citesc bloguri sau forumuri (36,15%), se urmăresc clipuri şi filmuleţe online (35,35%) sau se joacă jocuri online (25,18%), se caută informaţii financiare sau de afaceri (22,32%), se vizionează programe TV online (16,19%) sau se derulează alte tipuri de activităţi (2,59%).

Astfel, cele mai vizitate categoriile de site-uri sunt ziarele şi revistele online (63,93%), comunităţile online (Hi5, LinkedIn sau Facebook – 49,92%) şi site-urile cu locuri de muncă (36,53%). Pe locurile următoare în preferinţele internauţilor se află site-urile auto (23,80%),  cele de Internet banking  (23,63%),  comerţ electronic (25,41%), turism (19,76%), cele cu profil imobiliar (11,93%) şi site-uri pentru adulţi (11,69%), precum şi alte tipuri de site-uri.

În ceea ce priveşte cele mai căutate informaţii online, pe primul loc se află cele referitoare la medicină, sănătate şi alimentaţie (50,12%), evenimente / ştiri despre România (43,77%), computere, software, IT & Internet (40,31%), dar şi acelea vizând familia şi viaţa de cuplu (39,41%), ştiinţa şi tehnică (35,39%), turismul, călătoriile şi vacanţele (34,92%), copiii şi educaţia lor  (32,80%) sau datele referitoare la bucătărie / reţete culinare (32,22%).

Dominante pe internet sunt în continuare femeile (53,35%), bărbaţii (46,65%) nefiind la fel de activi în navigarea online.

Datele Studiului demografic trafic.ro au fost colectate în perioada 15 noiembrie-15 decembrie 2010, chestionarul studiului fiind completat de 26.621 de utilizatori români de internet.